Gartner varsler stort Saas-hopp

Gartner varsler stort Saas-hopp

Over 15 prosent av all programvare vil snart være Saas.

Programvare som en tjeneste, eller "Software as a service" (Saas), vil ha en stor vekst, tror analyseselskapet Gartner.

Ifølge selskapet vil 16 prosent av programvaremarkedet i 2014 være basert på Saas-prinsippet. I dag er det 10 prosent.

Saas betyr at kundene henter programvare fra nettet, og betaler etter bruk, uten behov for installasjon eller med ansvar for vedlikehold. Brukergrensesnittet er en nettleser.

I år bruker virksomheter 8,5 milliarder dollar, eller 52 milliarder kroner, på Saas-produkter.

Skepsis

Veksten i nettbaserte programvare har å gjøre med at denne løsningen i økende grad anses som kostnadsbesparende. I tillegg har Saas fått mer oppmerksomhet de siste årene.

Sharon Mertz i Gartner sier til Computerworlds nyhetstjeneste at også "Paas" (Platform as a service) og Cloud Computing får flere tilhengere.

Mange historiske motsetninger mot Saas har de siste fem årene blitt borte, mener Mertz.

- Det var mange skeptikere til sikkerhetsnivået til Saas-baserte løsnigner. Også hastigheten og nettilgang har vært problemområder. Nå har Saas-konseptet blitt voksent, og skepsisen er forsvunnet, sier hun.

Vekst tross krisen

Den økende interessen har ført til vekst i så og si alle leverandører av Saas-løsninger, til tross for at en finanskrisen har hengt tungt over verdensøkonomien.

- Også de neste fire årene vil vi ser en vekst i Saas-segmentet som er større enn i resten av it-markedet, sier Mertz.

CRM-kamp

Gartner har sett på hva slags applikasjoner er mest populær å bruke som nettjeneste. En av de mest brukte tjenestene er kundesystemer (Customer Relationship Management, CRM). I 2009 var 24 prosent av CRM-markedet Saas-basert. I år vil det være 26 prosent.

Konkurransen i dette segmentet er tøft. Salesforce.com har vært en stor aktør her, men også Microsoft (CRM Online) og Oracle (CRM On Demand van Siebel) er store på dette.

Les om: