PÅ KONFERANSE: Kim Hagen ansvarlig for Polycom i Norge sammen med nordisk sjef Ole Mygin har videokonferanse for å diskutere Polycoms teknologi med teknisk sjef for Norden Markus Elgström. Ulempen med tradisjonelle videokonferanser er at man nærmest s

PÅ KONFERANSE: Kim Hagen ansvarlig for Polycom i Norge sammen med nordisk sjef Ole Mygin har videokonferanse for å diskutere Polycoms teknologi med teknisk sjef for Norden Markus Elgström. Ulempen med tradisjonelle videokonferanser er at man nærmest snakker til videoskjermen istedenfor personen. Det har Polycom gjort noe med for mindre konferanser.

Skal gi god brukeropplevelse

Polycom jobber tett med Microsoft for å forenkle samhandling.

-- Det skjer en polarisering i markedet hvor det enten er Cisco eller Microsoft. Det er mye Microsoft, sier Ole Mygin, nordisk ansvarlig for Polycom.

I Norge har vi sett lite til Polycom de seneste årene. Tidligere konkurrerte de aktivt på markedet med Tandberg som Cisco kjøpte opp. Nå er strategien til Polycom å nå markedet via partnere. Netnordic er en av de foretrukne.

Mer profesjonell

Det er en mer profesjonell løsning enn Microsofts egen Polycom vil tilby.

-- Mange opplever Microsoft Skype for Business som en ikke optimal løsning. Det krever bra skjermer, bra kamera og bra lyd. Lyd er veldig viktig, men også bilde, sier Markus Elgström, teknisk sjef i Norden for Polycom.

Derfor har Polycom utviklet et integrasjonslag mot Skype for Business.

For ifølge Polycom er det viktige enkelheten i bruken av videokonferanser, like fra å innby til et møte, logge seg på og avslutte. Det er så mange detaljer. Derfor jobbes det mye med lyd for en møtedeltager skal kunne sitte på en kaffé uten at de andre hører bakgrunnsstøyen. Det skal være mulig å sitte i et hjørne i et kontorlandskap hvor bare de som er der er med i konferansen, ikke alle de andre.

-- Vi har laget 45 produkter og løsninger som er optimalisert for Skype for Business siden kjøpet av Rondtable, hevder Ole Mygin.

Roundtable var Microsofts løsning på en rundstrålende mikrofon som Polycom overtok.

I Polycoms løsning er det nå mulig å ha konferanser med inntil 180 deltagere, hvorav 20 kan vises i bildet på videoskjermen. Det er mange flere deltagere enn konferanseløsningen basert på Web-RTC hvor det maksimale er åtte.

Slike store løsninger koster. De krever dedikerte rom, store skjermer og høykvalitets kameraer. Men det viktige markedet ønsker rimeligere løsninger.

-- Vi skal kunne tilby et system til en bruker som har samme kostnad som en pc pluss telefoni. Da må vi kunne støtte mange «PBX-er». Vi støtter 48, for vi må kunne integrere mot Avaya og Cisco og andre konkurrenter, hevder Ole Mygin.

Tilkobling

-- Vi har integrasjon fra tradisjonell ip-telefoni til telefoni i Microsoft Skype for Business, sier Kim Hagen, ansvarlig for Polycom i Norge.

Nytt er tilkobling til Trio med typisk fem til åtte deltagere. For bruk av pc må deltagerne benytte et godkjent «headset».

-- I Norden er video større en voice, mens det er annerledes i andre land, sier Markus Elgström.

I USA er det store telefonkonferanser som er viktig. Ip-telefoni med god lyd og rimelige telefonkostnader er det viktigste. Derfor benyttes alltid spesielle telefonnumre for at ikke deltagerne skal belastes.

-- Det finnes mer behov for samhandling, fremhever Markus Elgström.

Derfor har Polycom utviklet en løsning slik at brukerne virkelig ser hverandre ved å sette fire 27 tommers pekefølsomme videoskjermer i en firkant hvor brukerne sitter rundt.

-- Dette gir en ny måte å ha videokonferanser på. Brukerne føler de snakker til hverandre istedenfor til veggen, påpeker Kim Hagen.

Denne løsningen kan tilkobles Skype for Business og Cisco. Eksempelvis kan møtet bookes i Outlook. Deretter trykkes det bare på en «Join-knapp» for å være med.

-- Polycom er den eneste leverandøren som tilbyr Click to Join uansett om det er Cisco, Microsoft eller Polycom. Brukerne skal gjøre jobben sin. De skal ikke måtte være teknologifokusert, hevder Ole Mygin.

Forutsetningen er at det må plugges inn noen byggeklosser for å oppnå «Real Presence Platform».