Skyselskaper med skyhøy vekst

Skyselskaper med skyhøy vekst

Norske 24SevenOffice og Salesforce melder om resultater mange andre bare kan drømme om.

Det er tøffe tider for it-bransjen, men det finnes unntak.

Cloud-selskapet Salesforce.com er et av dem. Selskapet, som leverer crm-løsninger i skyen, har doblet gevinsten sin.

Ikke bare går inntektene opp, men også antallet kunder øker fort. I første kvartal i 2009 fikk San Francisco-selskapet 3.900 nye kunder. I alt kan Salesforce skryte på seg 20.000 nye kunder i løpet av det siste året.

Med det utvidet selskapet kundebasen til 59.300. Det er en økning på 50 prosent i løpet av et år. Alle kunder er bedrifter, slik antallet brukere til Salesforvce er mye større.

Omsetningen til Salesforce steg med 23 prosent til 304,9 millioner dollar (nesten 2 milliarder kroner). Resultatet på bunnlinjen doblet seg til 18,4 millioner dollar (118 millioner kroner).

LES OGSÅ:

Software-as-a-service

Også i Norge går det bra for skybaserte løsninger. Saas-selskapet 24SevenOffice melder et resultat med betraktelig forbedring fra i fjor. Omsetningen for første kvartal økte med hele 139 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Resultatet for 24SevenOffice er negativt, minus 6,7 millioner kroner. I forhold til i fjor, da selskapet tapte 12 millioner kroner i første kvartal, er det en bedring på 44 prosent.

Ifølge selskapets resultatmelding er det fremdeles mulig å få et positivt EBITDA-resultat i 2009.

LES OGSÅ:

Svakere enn spådd

Resultatene peker på at skybaserte løsninger øker i bruk.

Men bare jubel er det ikke.

Også cloud-selskaper kjenner at det blåser en kald vind gjennom økonomien. Salesforce demper forventningene og påpeker at resultatet ble dårligere enn tidligere spådd.

Som følge av det, falt aksjen til selskapet med 7,6 prosent.

Toppsjefen i Salesforce, Marc Benioff, sa ved fremleggingen av resultatene at kundene har blitt tregere, og ber om mindre kontrakter.