TILGJENGELIGHET: - Digitaliseringen krever at bedriftene er Always-On, sier Peter Källviks, nordensjef i Veeam om selskapets vekst. (Foto: Per Erik Berglund)

TILGJENGELIGHET: - Digitaliseringen krever at bedriftene er Always-On, sier Peter Källviks, nordensjef i Veeam om selskapets vekst. (Foto: Per Erik Berglund)

Vekst for Veeam i første kvartal

Global vekst drives av digital transformasjon, krav om økt tilgjengelighet og katastrofegjennoppretting som tjeneste.

Veeam Software leverer global vekst for første kvartal 2016, med en økning i omsetning på 24 prosent mot tilsvarende kvartal i fjor. Innen enterpris-segmentet er tilsvarende økning på hele 75 prosent.

 Selskapet trekker spesielt ut områdene backup, tilgjengelighet og katastrofegjennoppretting-som-tjeneste (Draas). Den digitale transformasjonen skaper et skille mellom hva brukerene krever, og det som it-avdelingen klarer å levere, mener konsernsjef Ratmir Timashev.

- Våre kvartalsresultater viser at etterspørselen for vår tilgjengelighetsløsning fortsetter å øke raskt, og vi forventer at denne veksten fortsetter videre gjennom 2016, sier Timashev.

Selskapet melder at de nå har 193.000 kunder over hele verden, med 11.000 nye kunder skrevet inn i boka i løpet av kvartalet. Globale kanalpartnere har økt til 39.000.

Noe lavere vekst i Norden

For selskapets drift i Norden har omsetningen økt med 11 prosent mot første kvartal 2015. Ved kvartalutgangen hadde selskapet 7.408 kunder og 1.287 partnere i Norden. I Norge har Veeam nå 2.295 kunder og 310 partnere.

- Den positive utviklingen vi så i 2015 har fortsatt inn i 2016 med flere gode avtaler. Det er mange grunner til det. Vi har et sterkt team og godt partnernettverk, men vi merker også at bedrifter vi er i kontakt med har fått øynene opp for tilgjengelighet og ser behovet for å kunne gjenopprette sine systemer i løpet av 15 minutter etter et avbrudd. Digitaliseringen krever at bedriftene er Always-On, sier Peter Källviks, nordensjef i Veeam, i en melding.