- Sharepoint-kunder blir lurt

Microsoft har oversolgt Sharepoint som et fullverdig system for innholdshåndtering, mener flere analytikere.

Publisert Sist oppdatert

- Sharepoint vil bli en nedtur for mange kunder. Produktet er oversolgt som ECM-løsning, og kundene har blitt forledet til å tro at Sharepoint gjør det samme som langt dyrere fullverdige løsninger. Det er ikke tilfellet, sier Alan Pelz-Sharpe, analytiker i CMS Watch.

CMS Watch følger markedet for innholdshåndtering tett. Enterprise Content Management (ECM) er blant de heteste it-trendene for tiden. Løsningene har blitt modne og markedet er i ferd med å konsolideres.

De største internasjonale spillerne er EMC Documentum, IBM og OpenText. I Norge er Software Innovation en betydelig aktør, mens Microsoft har bygd opp markedsandeler via Sharepoint.

- Ved å bruke begrepet ECM i en salgsprosess forventer kundene at Sharepoint kan gjøre mer enn hva som er reelt. Hvis ikke vi ser en radikal endring i måten Sharepoint markedsføres på kan Sharepoint bli et større problem enn fortrinn for Microsoft, hevder Pelz-Sharpe.

Stor skuffelse

Undersøkelsen "Sharepoint Report 2008" er basert på intervjuer av en rekke beslutningstagere innen it. CMS Watch gjør analyser på vegne av sluttbrukere, og hevder å ha en god forståelse av kundenes forventninger til løsningene de investerer i. Analytikernes spådom er blant annet at "Sharepoint enters the valley of disappointment". Høye forventninger gir stor skuffelse.

- På kort sikt vil markedsføringen føre til økt omsetning, lisenssalg og kanalvekst for Sharepoint. På lengre sikt vil vi se at mange fagfolk innen it og compliance blir frustrert og forsøker å stoppe utviklingen av Sharepoint, mener Alan Pelz-Sharpe.

I USA har børsnoterte selskaper tatt store skritt for å innføre teknologi som dokumenterer beslutningsgrunnlag og finansiell rapportering. Endringer i to EU-direktiver har også bidratt til økt fokus på compliance i Europa. En ecm-løsning har tradisjonelt kostet mye penger. Sharepoint har bidratt til å senke terskelen, og gjort at også smb-markedet har fått øynene opp for verdiene av bedret samhandling og innholdshåndtering.

- Jeg har en mistanke om at Microsoft har hatt et sterkt ønske om å komme inn på dette markedet, og har prøvd å utvikle produktet så langt de kan mot ECM. Men de faller noe igjennom, særlig innen record management og document management, mener Bente Andersen Sundlo, seniorrådgiver og avdelingsleder i det uavhengige konsulentbyrået Devoteam Davinci.

KRITISK: Microsoft bør endre markedsføringen av Sharepoint, konkluderer Alan Pelz-Sharpe.

- Ikke oversolgt

Microsoft tilbakeviser påstandene om oversalg.

- Vi mener bestemt at vi ikke har oversolgt Sharepoint som ECM-løsning i Norge, men som et basic system for dokumenthåndtering. For komplekse løsninger har vi et godt samarbeid med alle de store aktørene, som EMC og Software Innovation, sier Jon Haugen, løsningsarkitekt i Microsoft Norge.

Hele saken kan du lese i denne ukens Computerworld på papir. Har du ikke abonnement kan du bestille det her.