Creative sliter

Creative sliter

Creative Technology bommet på det viktigste markedet sitt og fortjenesten har sunket dramatisk.

Til tross for en ekstrem vekst i markedet for digitale mediespillere, har ledelsen i Creative klart å tulle bort en gyllen mulighet til å gjøre store penger.

 

Selskapets omsetning er doblet på et år, men resultatet falt fra 134,2 millioner dollar i forrige regnskapsår til 0,6 millioner i år, skriver IDGs internasjonale nyhetstjeneste.

 

Prisfall

 

Creative tapte 31,9 millioner dollar i sitt fjerde kvartal, perioden mellom april og juni. Knallhard konkurranse i MP3-markedet og pressede priser får skylden. Prisen på den populære Zen Micro-spilleren falt med 40 dollar i løpet av disse månedene, noe Creative ikke var forberedt på.

 

Ifølge toppsjef Craig McHugh, er det priskuttene fra markedsleder Apple som har gjort mest vondt. Med et stort antall usolgte produkter på lager, har Creative avskrevet minne, kort og dingser til en verdi av 20 millioner dollar.