Creative sliter tross suksessprodukter

Creative sliter tross suksessprodukter

Creative selger mer av musikkspillere og annet lydutstyr, men tjener mindre.

Markedet for musikkspillere er såpass tøft at Creative leverte et dårligere resultat til tross for økt omsetning. Dette melder selskaper i dag ved presentasjon av nye kvartalstall.

 

I avsluttende kvartal i 2005, som er selskapet andre kvartal i sitt avvikende regnskapsår, omsatte Creative for 390 millioner dollar, eller 3,1 milliarder kroner. Dette er opp fra 375 millioner dollar i samme periode året før.

 

Resultatet til Creative gikk derimot nedover til 8,1 millioner dollar, fra 11,8 millioner dollar ett år tidligere. Det er Apples dominans og en rekke nye utfordre som har presset marginene ytterlige i markedet for musikkspillere.

 

Salget av mp3-spillere, høyttalere og webkameraer fra Creative gikk opp i de siste tre månedene av 2005. Det førte til at selskapet fikk den høyeste omsetningen på fem år.

 

Creative forventer at salget i 2006 blir enda bedre. Selskapet forventer mye av sin nye Zen Vision:M, en spiller med 30 GB for både musikk, foto og video. Dingsen har plass til 15.000 låter, og er med en 2,5 tommer-skjerm en direkte konkurrent for Apples video-Ipod.