Crm og ip-telefoni for de små

Crm og ip-telefoni for de små

Med Microsofts hjelp har Cisco laget programvare som knytter sammen de to selskapenes crm- og ip-telefoniløsninger.
Cisco CRM Communications Connector er laget for at bedrifter med fra 20 til 999 ansatte lettere skal kunne knytte sammen en ip-basert telefoniløsning fra Cisco, med crm-programvare fra Microsoft Business Solutions.

Den nye Cisco-løsningen, som ifølge IDGs nyhetstjeneste kommer i salg i dag, gjør blant annet at relevant informasjon automatisk kommer opp på skjermen når en kunde ringer.

Det finnes et utall av løsninger som gjør mye av det samme som Cisco CRM Communications Connector. Såkalt datastøttet telefoni har en lang historie. Etter at mange bedrifter har tatt i bruk ip-telefoni, er integrasjonsjobben blitt lettere.

Problemet er at det ofte blir mange kokker, med dertil hørende søl og uklar ansvarsfordeling, hevder Helen Chan, analytiker i Yankee Group.

-- Utfordringen for en rekke av selskapene som har integrert telefoniløsninger med kundebehandlingssystemet, er at de er blitt avhengige av en systemintegrator som har laget sin egen programvare, sier hun til IDG News.

Tette bånd

Resultatet er at kunden må gå tilbake til systemintegratoren hver gang den "proprietære" løsningen skal endres eller oppdateres. At kunden sannsynligvis ikke har noe han skulle ha sagt i det hele tatt med den nye svært så proprietære Cisco/Microsoft-løsningen, bekymrer ikke Yankee-analytikeren. Tanken er vel at de to gigantselskapene vil komme med de nødvendige forbedringene av seg selv.

Deler av CRM Communications Connector installeres kjøres på en server, samtidig som hver klient må ha deler av programvare installert lokalt.

Cisco følger opp sitt nye Microsoft-samarbeid ved å lansere CRM Express Solution Specializaion. Dette er et forhandler-program som gjør det mulig å bli sertifisert som ip-telefoni/crm-integrator, samtidig som Cisco-forhandleren automatisk kobles med en Microsoft-forhandler.