Crm-kongen i trøbbel

Crm-selskapet Siebel er i hardt vær. Lisenssalget falt med 20 prosent i andre kvartal og selskapet tapte 50 millioner dollar.

Takket være økende tjeneste- og vedlikeholdsinntekter økte Siebel omsetningen i andre kvartal med fire prosent i forhold til samme periode i fjor. Omsetningen endte på 313,6 millioner dollar.

Men nysalget av lisenser befinner seg på skyggesiden. I andre kvartal havnet lisenssalget på 78,3 millioner dollar, kun en liten oppgang i forhold til første kvartal da lisensomsetningen endte på 75 millioner dollar. Det var den laveste lisensomsetningen til crm-selskapet siden sent på nittitallet.

Kritiserer eget salgsteam

Å få salget i boks er selskapets hovedproblem. Det fortalte Siebels toppsjef George Shaheen på en presentasjon av resultatene, ifølge IDGs egen nyhetstjeneste.

- Jeg er skuffet over at vi ikke klarer levere en bedre lisensomsetning i andre kvartal, men jeg er ikke motløs. Alle vet at vi har en jobb å gjøre, sier Shaheen.

Han kritiserte sin egen salgsstab for å la for mange potensielle avtaler henge i luften frem mot kvartalsavslutninger, for så å la det skli ut.

- Det var muligheter tilsted for oss i andre kvartal, og jeg kan slå fast at det er vår feil at vi ikke fikk det til. Tiden løp fra oss i forhold til å få avtalene i boks, fortsetter Shaheen.

Organisasjonsendringer

Siebels nettoinntekt i kvartalet ble dratt ned av restruktureringskostnader på 74,1 millioner dollar, og toppsjefskiftet i april. Ser man bort fra disse engangskostnadene ville nettoresultatet havnet på 700.000 dollar, ifølge Siebel.

Sjefsjiktet i Siebel har blitt endret i løpet av det siste året, og flere endringer er på vei. Sjefen for EMEA-regionen, Neil Weston, forlater selskapet og Siebel regner med å ha på plass en etterfølger i løpet av tredje kvartal. Selskapet skal også utnevne en ny sjef for tjenestesalget.