Crm som Twitter og Facebook

Crm som Twitter og Facebook

Salesforce.com lanserer nettsamfunn for bedrifter.

Produktet ble offentliggjort under Salesforces årlige konferanse, Dreamforce i San Francisco denne uken. Med ”Salesforce Chatter” mener selskapet de har skapt et ”Facebook for bedrifter".

Lanseringen inneholder personlige profiler, sanntids datastrømmer fra kontakter og applikasjoner, grupper og påminnelser. Chatter kan også integreres med Google Apps, Twitter og Facebook.

Salesforce.com har også gjort tilgjengelig programmeringsgrensesnitt (API) for at andre skal kunne lage applikasjoner til Chatter.

Chatter blir også tilgjengelig på mobilenheter med Windows Mobile, Iphone og Blackberry, og planlegges lansert i begynnelsen av neste år.

Tanken om at prinsipper fra nettsamfunn som Facebook, kan brukes i kundebehandlingssammenheng er ikke ny. Samhandlingsvinden blåser sterkt og nettsamfunn har vist seg svært vellykket i forhold til å bygge relasjoner og kommunisere med kontakter og kunder.

Ray Wang som er analytiker i Altimeter Group, sier til Computerworlds nyhetstjeneste at Salesforces lansering av nettsamfunnsplattformen ikke er overraskende.

- Kundene forventet at Salesforce.com skulle gjøre noe som dette. Markedet beveger seg svært raskt inn i disse områdene (nettsamfunn red. anm). Og det er nødvendig for selskapet å følge med, sier Wang.

Les om: