Kritiserer knusende crm-resultater

Norske bedrifter er svært misfornøyde med innføringen av crm, i følge en undersøkelse fra Dataforeningen. - Virkelighetsfjernt, hevder SuperOffice.

Publisert Sist oppdatert

En undersøkelse fra Dataforeningen viser at hver fjerde bedrift er svært misfornøyd med investeringene i crm-teknologi. Crm-leverandøren SuperOffice kjenner seg ikke igjen i fremstillingen.

- Dette står i sterk kontrast til det vi opplever etter å ha jobbet med denne typen systemer i 17 år, sier administrerende direktør Gisle Jentoft i SuperOffice.

Jentoft viser til egne undersøkelser som viser at deres kunder langt på vei er fornøyde med implementeringen av kundestøttesystemene.

LES OGSÅ: Alt om crm, helt gratis

- I vår undersøkelse svarte 86 prosent at crm har innfridd bedriftens forventninger, fortsetter Jentoft.

Markedsdirektør i Dataforeningen, Edgar Valdmanis, er ikke overrasket over at en crm-leverandør stiller seg kritisk til en slik undersøkelse.

- Primært er de dårlige resultatene bedriftenes ansvar, men man kan tenke seg at systemleverandørene kunne gjort en større innsats og gått et par runder til med kunden for å se hva som skal til for å få det vellykket, kommenterer Valdmanis.

Nedslående funn

Dataforeningen har gjennomført undersøkelsen sammen med KLP, DirektMedia og BI. Foreningen har ønsket å lage et crm-barometer, med bakgrunn i at ulike internasjonale undersøkelser har vist at crm-prosjekter har vært mislykkede.

Resultatene av undersøkelsen er nedslående. Crm-prosjektene gir for liten effekt for bedriftene, og scorer 55 av 100 mulige poeng. Sammenligner man med Norsk Kundebarometer har bedrifter som scorer så lavt et alvorlig problem, ifølge Dataforeningen.

Les mer om undersøkelsen med flere kommentarer i ukens papirutgave av Computerworld.