Kundesystemer trosser krisen

Kundesystemer trosser krisen

Crm-markedet økte med 12,5 prosent i 2008. Microsoft er vinneren.

Analytikere sier at denne markedsveksten er drevet av bedriftens investeringer i teknologi med fokus på kunde-oppbevaring, analyse og on-demand løsninger.

Direktør i Gartner, Sharon Mertz sier: - Til tross for finansmarkedets stadige forandringer, feiret det verdensomspennende CRM-markedet sitt femte år på rad med dobbel-sifret vekst. Dette fordi bedrifter fortsatte å investere i løsninger på tvers av alle underkategorier.

SaaS fortsatte å drive markedet fremover, noe som tilsvarte nesten 20 prosent av inntektene til CRM i 2008, opp fra drøyt 15 prosent i 2007.

Microsoft opplevde den sterkeste veksten blant topp fem-leverandørene, da deres inntekter økte med hele 75 prosent i 2008.

Fortsatt vekst

Mens CRM-markedet fortsatt er svært konsentrert om vestlig økonomi, vokser andre markeder også raskt, noe som står for til sammen 16 prosent av det globale markedet.

Gartner sier at de fleste leverandørene er fortsatt forsiktige optimister med tanke på videre vekst for CRM-markedet.

- Investeringer i teknologi som forbedrer produktiviteten, gir bedre synlighet og innsikt i kundens atferd, elektronisk handel, salg og markedsføring er ventet å vokse gjennom 2010, sier Mertz.

-Men mens vi venter at den totale CRM-veksten skal være positv i 2009, så forventer vi også at den kan gå noe ned på grunn av den stadige økonomiske usikkertheten, legger hun til.

Les om: