DAB-radio gir bilbransjekaos

DAB-radio gir bilbransjekaos

Ulike tekniske standarder gjør at radioformatet ikke er selvsagt i nye biler i Norge.

NRK og P4 ønsker å få slått av fm-båndet, og få alle over på det digitale radionettet, DAB. Over 200 millioner kroner er siden 1996 brukt for å etablere nettet, og Norge er ett av de få landene som går for den nye standarden fullt ut.

Det gjør det problematisk for bilbransjen, skriver Dagens Næringsliv. Flere land har en halvhjertet tilnærming til DAB, eller ledende markeder som USA og Japan velger andre digitale radiostandarder, noe som fører til kaos for bilbransjen

LES OGSÅ: DAB gravlegges i Tyskland

- Dette er ikke lett for oss. Det ville naturligvis vært mye lettere med en global standard, ikke minst med hensyn til utviklingskostnader, sier produktplanlegger Peder Fast ved Volvo til Dagens Næringsliv.

Han får støtte av produktsjef Bjørn Østbye i Toyota Norge, som mener at utbyggingen av dab-nettet har vært et problem.

- Fm-nettet når ut så godt at folk ikke har opplevd at de savner noe, sier han.

Svenskene går for DAB Pluss, en nyere variant med høyere kvalitet. Til Dagens Næringsliv forteller kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas at det ikke byr på noe problemer i forhold til den norske satsingen.

LES OGSÅ: DAB ikke død likevel