Danker ut fastlinja

Danker ut fastlinja

Bedriftskommunikasjon er ikke lenger ensbetydende med faste linjer. Trenden er at flere velger sdsl. Det er mye billigere og like stabilt.
For de aller fleste små- og mellomstore bedrifter er sdsl og andre løsninger gode alternativer til dyre faste linjer. Det er de fleste fagfokene Computerworld har snakket med enige i. Men det er en viss uenighet om faste linjer er bortkastet bruk av penger.

-- Adsl og sdsl er billig. Prisene er så lave at det er vanskelig å rettferdigjjøre fastlinje. Det er sjelden grunn til å leie faste linjer for de aller fleste, sier Pål Kristoffersen, daglig leder i konsulentfirmaet iFront.

-- Feilretting er mindre komplekst med fastlinje?

-- Feilsøking er blitt så mye enklere med xdsl at jeg ikke er med på det argumentet lenger. Derimot har ikke vært samme fokus på oppetid når det gjelder dsl-teknologiene. Om det skyldes teknologi eller operatør skal ikke jeg bedømme, sier Kristoffersen.

Endringer gir feil

Den viktigste grunnen til at det kan stilles spørsmål ved oppetiden på xdsl ligger i at det er mer dynamikk med hensyn til bokser og kapasitet, i motsetning til en fast linje som bare settes opp og er der.

Med dette mener Kristoffersen at 80-90 prosent av nedetid med xdsl skyldes at noen gjør endringer.

-- En operatør kan for eksempel øke hastigheten uten å ha sikret at alle modemene henger med. Eller det er oppdateringer av mikrokode i utstyr, som medfører at noe annet går galt. Det har kanskje ikke vært samme virksomhetskritiske holdning for xdsl som det har vært for fastlinje. Du bør kanskje bli enig med leverandøren om at du ikke skal utsettes for endringer uten etter avtale.

Ifølge Kristoffersen kan ikke fastlinje konkurrere prismessig, men fastlinje er ikke dumt hvis du har en løsning som virker. Du skal være sikker på at du får en xdsl-løsning som er oppe som den skal før du går vekk fra fastlinje. Når det gjelder avtaler om tjenestenivå, gis avslag på pris om forbindelsen svikter, men det hjelper lite når du mister kunder.

Hva tåler du?

-- Redundante løsninger må vurderes i forhold til hvor virksomhetskritisk kommunikasjonen er. Spørsmålet er: Hvor lenge tåler du å være nede? Sjekk ut backupalternativer som isdn eller oppringt. Kan du klare deg med det i en nødssituasjon, spør Kristoffersen.

-- Hva med redundans ved å velge to leverandører?

-- Ja, hvis det gir reell redundans. Leverer begge gjennom samme kabel er det kanskje ingen vits. Igjen vil jeg peke på at det som oftest er endringer som skaper trøbbel. Har du en fungerende sdsl-forbindelse og ingen tukler med den, skal det en god del til at den går ned. Ut fra dette gir to leverandører reell redundans.