Danmark-Norge skapte ehandel-kollaps

Salg av varer på mindre websteder fungerer ikke og skader ehandelen, mener Den danske ehandelsforening etter en billettfiasko.

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) er ganske klar i sin konklusjon: bedrifter og organisasjoner bør droppe salg på nettet  hvis de ikke har kapasitet å følge opp.

Den direkte anledningen til oppfordringen er et mislykket forsøk av BilletNet.dk på å selge billettene til fotballkampen Danmark-Norge på nett. Løsningen kollapset under stor trafikk. Dette skader ifølge FDIH ehandel som konsept.

- Jeg vil oppfordre bedrifter som ikke kan levere varene å droppe nettsalg. Særlig ettertraktede varer i små mengder, som billetter til en fotballkamp, egner seg dårlig til websalg, sier Gert Birnbacher i FDIH til Computerworld Danmark

Birnbacher mener at kunder i virtuelle butikker bør ha de samme rettighetene og mulighetene som i en fysisk butikk.

- Går man på Posten og stiller man seg i kø for å kjøpe en billett, så ser man hvor lang køen er og man kan avstemme forventingen på det. På nettet kan man det ikke, og alt for mange blir skuffet, sier Birnbacher.

Han mener BilletNet.dk behandling av billettsalget har dårlig for ehandelen som sådan. Det skader dansk ehandel hvis kunder går på nett men ikke får tak i varene de er ut etter. Sjefen i BilletNet.dk, Erik Lyngsø, avviser kritikken, men innrømmer at det er tilfeldig hvem som fikk billettene til Danmark-Norge.

-- På nettet er det fullstendig tilfeldig hvem kommer gjennom. Men kundene har jo valgt å heller ta en runde på rulett enn å stille opp i kø, sier Lyngsø.