Dansk Ementor-sjef på plass

Dansk Ementor-sjef på plass

Mandag inntok Claus Hougesen et kontor med tomme hyller på Bryn i Oslo.

I starten av august ble det kjent at Jo Lunder litt uventet gikk av som konsernsjef i Ementor/Topnordic. Samtidig presenterte styreformann Ib Kunøe hans nye toppsjef, dansken Claus Hougesen, som overtok sjefssetet i konsernet 1. september.

I går var Hougesen for første gang på en vanlig arbeidsdag i Oslo, etter å ha tatt flyet klokka 06.30 fra København.

- Det var tidlig, ja. Helt utrolig, jeg fikk en billett til 190 kroner, sier mannen som leder et selskapet med en omsetning på 13 milliarder kroner.

LES OGSÅ: Ementor får dansk toppsjef

Reising

Om Hougesen kommer til bruke mye tid i Oslo gjenstår å se. Konsernets internasjonale stab har bare fire ansatte, mens selskapet har flere titalls kontorer over hele Norden. Forrige uke var 44 åringen for første gang i Kina, hvor han blant annet var i forhandlinger med Lenovo.

- Utviklingen i Kina er helt rå. Det er ingen tvil om hvilket land kommer til å bli størst og viktigst i verden i fremtiden, sier han.

Reising vil være en viktig del av jobben hans, samt tett kontakt med kontorene i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Latvia.

- I alle de fire nordiske landene er vi godt posisjonert. Det er dette området vi skal konsentrere oss på. Det nordiske markedet er stort nok for oss, og jeg ser det ikke som et problem å nå vårt mål å ha en omsetning på 20 milliarder kroner i 2010, sier han.

- Vi er alle vikinger

Tomme hyller peker på at arbeidsplassen er ny, men Hougesen virker avslappet og har en god blanding av dansk humor og entusiasme. Han er også godt kjent med konsernet etter å ha jobbet mange år i Topnordic. Sammen med Lunder utarbeidet han strategien som har ført Ementor i Norge ut av de røde tallene og inn i en stabil vekst.

- Vi vil ikke endre så mye som en millimeter på vår strategi etter dette lederskiftet. Jo har gjort en strålende jobb, og han og jeg var helt enige om hvordan vi skulle posisjonere Ementor/Topnordic-konsernet, sier han.

Samarbeid i Norden anser Hougesen som naturlig.

- Vi har samme kultur, helt fra vikingtiden. De fire nordiske landene ligner veldig mye på hverandre, og det er lett å jobbe på tvers av grensene. Samtidig er det viktig å kjenne hjemmemarkedet veldig godt. Derfor ønsker vi også å styrke landsavdelingene, som har direkte kontakt med kundene.

Språklig gir det også fordeler.

- Vi kan jo snakke med hverandre, selv om finsk er da helt umulig å skjønne. Men noen ganger er det lettere å forstå en finne som snakker pent og rolig svensk enn å høre på svenske som snakker Skåne-dialekt, sier han og ler.

LES OGSÅ: Jo Lunder holder fart på karrieren