Dårlig Feedback uten nettsalg

Dårlig Feedback uten nettsalg

En av Norges få selvstendige platebutikker legges ned. De skylder på at netthandel har ødelagt for dem. Men hvorfor i alle dager svarte ikke platepusherne med samme mynt?
I Tromsø er den legendariske platebaren Feedback i ferd med å legge ned på grunn av dårlig salg. Kunne det vært unngått dersom de hadde brukt internett til å selge musikken? Ja, mener jeg.

Nedleggelsen av Feedback er et av mange eksempler på at musikkindustrien og lokale platesjapper ikke følger ikke med i tiden. Mp3 og gratis piratdeling via internett kveler dem.

-- Platebransjen er inne i en dyp krise og mye av dette skyldes ufravikelige faktorer som i-Pod, mp3, cd-brenning, netthandel og konkurranse med andre medier, sier innehaver Egon Holstad til avisen Nordlys.

Hvorfor gråter jeg over denne platesjappa? Jo, fordi den var en av de beste av sitt slag. Jeg er ikke den eneste som er deppa.

NRK-rebell og Cumshots-vokalist Kristopher Schau mener på sin side at det er en katastrofe at Platebaren Feedback må legge ned. Han er oppgitt over situasjonen for de uavhengige platebutikkkene:

-- Vips er det ingen igjen som orker å presse på meg skiver som jeg aldri har hørt om, men som jeg kommer til å elske. Vips blir det bortimot null vits i å gi ut sjutommere for små band her i landet med mindre man har en gedigen vennekrets. Vips har Tromsø falt åtte plasser ned på rankinga over kule steder i Norge. Og vips har jeg opparbeidet meg et stort og brennende hat for alt som heter kjeder og major-selskaper, skriver Schau på nettstedet Ballade.

Til tross for at Tromsø har rundt 64.000 innbyggere, og rundt 10.000 studenter og skolelever, har ikke dette kundegrunnlaget vært stort nok for at Feedback skulle overleve.

Jeg mener at innehaverne av Feedback ikke har gjort jobben sin med bruk av moderne it og salg via internett. Avgjørelsen om å legge ned lar seg imidlertid ikke rokke:

-- Avgjørelsen er endelig, men dette får meg til å skjønne at jeg iallfall har gjort noe korrekt. Det er lettere å legge ned og vite at man er savnet, sier Egon Holstad til bladet Tromsø.

Poenget er at dersom du driver med en nisjebutikk så kan du lett utvide og mangedoble businessen betraktelig ved å tilby produktene på internett. Det gjelder bare å få opp nisselua og se på markedet som litt større enn den gata eller lille byen du bor i.

Innehaverne Egon Holstad og Kent Wikbjer har i media ønsket å takke sine faste kunder gjennom flere år, og oppfordrer disse til å støtte de uavhengige platebutikkene Big Dipper i Oslo og Apollon i Bergen - som begge driver netthandel.

God dag mann, økseskaft, sier jeg.