Dataanalyse til folket

Business Intelligence-evangelist, Larry Barbetta i Siebel, mener de fleste kunnskapsarbeidere trenger et analyseverktøy.
BOSTON: Under Siebels kundearrangement, CostumerWorld, forrige uken lanserte selskapet en ny business intelligence-løsning (BI) - Siebel Business Analytics 7.8.

- Nå kan vi tilby full BI-funksjonalitet gjennom webtjenester. Og rollebaserte tjenester står sentralt, sier sjefen for BI i Siebel, Larry Barbetta.

Løsningen er et resultat av fire års utvikling siden oppkjøpet av Nquire Software.

Lanseringen er et ledd i crm-selskapets konsept 8Siebel Realtime Decision8 hvor alle applikasjoner skal konstrueres for å gjøre handling og samhandling raskere og i realtid.

- Dette er "last mile of insight", sier Barbetta og forklarer at bruken av webtjenester sammen med en rollebasert modell gjør det mulig for kunnskapsarbeidere, som tidligere ikke hadde tilgang til BI, å kunne få en tilpasset versjon av verktøyet.

Kundestøtte

Barbetta nevner ulike typer kundesenter som et eksempel på avdelinger hvor man nå kan ta i bruk business intelligence.

- Fra å være smartere går det mot å bli både smartere og raskere. Datamengdene vokser og utfordringen blir å analysere disse kjapt. Får man en henvendelse inn til et kundesenter kan kundebehandleren få hjelp av dataanlyse til å få forslag på hvordan man skal handle - ut fra tidligere erfaringer med den samme kunden og andre i tilsvarende situasjon, sier Barbetta.

- Har Siebels BI-verktøy verdi utover kundebasen og crm-systemet?

- Ja, absolutt. Faktisk bruker 70 prosent av våre kunder våre dataanalyseprodukter utenfor våre crm-systemer, sir Barbetta.

På spørsmål fra Computerworld om hva som skjer med BI-satsingen når Oracle etter all sannsynlighet overtar selskapet på nyåret, sier Barbetta:

- Det må Oracle selv svare på. Men vi har et godt produkt. Når det gjelder business intelligence generelt dreier det seg ikke bare om salg og omsetningen. Det gjelder å finne kausale faktorer på tvers av kilder som påvirker lønnsomheten. Og da er det en fordel å kjenne kundene. Og det gjør Siebel, sier Barbetta.