Datasenter med lettmetallfelger

Datasenter med lettmetallfelger

BMW 645Ci har 60 datamaskiner som styrer alt fra sikkerhet til kommunikasjon. Nå skal arkitekturen samkjøres med den som brukes internt i selskapet.
-- Vi utnytter informasjonsteknologien strategisk for å differensiere oss fra andre, sier Joachim Hauser, ansvarlig for BMWs elektronikkutvikling.

Hauser var nylig i Norge i forbindelse med at BMW Norge flytter til It-Fornebu. Flyttingen viser hvor viktig it er for den tyske bilprodusenten.

-- Hele bilen er en samling datamaskiner som våkner til liv når du setter deg inn. Styring, tenning, radio og mye mer styres av de seksti ECU-ene, sier den ledende BMW-teknologen.

Samme utviklere

ECU (electronic control unit) er bilindustriens betegnelse på enheter som i realiteten er små datamaskiner med én eller flere prosessorer. I dag programmeres hver ECU uavhengig av de andre. Utviklingsmetodene og verktøyene som brukes varierer fra boks til boks.

Hele den grunnleggende arkitekturen er også svært forskjellig fra den som brukes i server-baserte nett i næringslivet. Det kan det snart bli slutt på.

BMWs mål er å hente ut synergier mellom it-utvikling i næringslivet og utvikling av it-løsninger til bilene. De samme verktøyene skal brukes i begge leire for å spesifisere krav, programmere og utføre tester. It-arkitekturen i bilen skal bli mer systemorientert, forteller Hauser.

-- Dermed er det også lettere å utnytte de samme folkene både innen business-it og bil-it.

Selv om arbeidsmetodene strømlinjeformes vil ikke datanettverket i en bil bli identisk med det som finnes i millioner av bedrifter og hjem over hele verden. Det er ikke snakk om å innføre klient tjener-struktur, for å si det sånn. Én sentral datamaskin som styrer alle funksjoner er ikke forenlig med sikkerhetskravene som stilles til bilindustrien.

Global standard

Ifølge BMW er det ikke lett å flytte "vanlig" it-tankegang over i en bil. Tilpasningsprosessen kommer til å ta tid. Et av de viktigste skrittene er å innføre lagdeling som gjør at programvaren blir uavhengig av maskinvaren. Et felles bil-operativsystem vil komme i løpet av få år. Det vil erstatte BMWs og andre bilprodusenters propritære OS-er.

Konkurransen flyttes over til applikasjonene, som fortsatt vil være forskjellige fra produsent til produsent.

BMW er blant initiativtakerne til AutoSAR (Automotive Open System Architecture), en organisasjon som blant annet arbeider med å spesifisere et bil-OS. Å innføre Windows eller andre eksisterende operativsystem er ikke aktuelt. Men selv om bilindistrien fortsatt vil holde sin hånd over operativsystemet, vil utvikling og vedlikehold av programkoden bli satt bort til et eller flere it-selskaper.

Joachim Hauser har selv bakgrunn fra IBM. Han nevner nettopp Store Blå som it-selskapet som er kommet lengst når det gjelder it-løsninger for biler. Men Microsoft står heller ikke igjen i veikanten.

-- Vi snakker med alle. Jeg kan jo blant annet nevne at vår toppsjef, Helmut Panke, sitter i Microsofts styre, sier mannen som i sin tid utviklet firehjulsdriften i Porsche 959.