FORNØYD: Gisle M. Eckhoff, administrerende direktør i DigiPlex, er godt fornøyd med anerkjennelsen, og lover at selskapet skal fortsette å jobbe med å redusere energikonsumet i selskapets datasentre.

FORNØYD: Gisle M. Eckhoff, administrerende direktør i DigiPlex, er godt fornøyd med anerkjennelsen, og lover at selskapet skal fortsette å jobbe med å redusere energikonsumet i selskapets datasentre.

Digiplex vant pris

Digiplex vant prisen «Most innovative energy solution award» på årets Datacloud Europe-konferanse.

Det er Digiplex’ nyeste datasenter på Fetsund, som åpnet for et års tid siden, som nå blir premiert. Datasenteret med to bygninger med totalt 4.200 kvadratmeter dataromkapasitet blir kjølt ned ved hjelp av avansert luft-til-luft kjøling, og det er utnyttelsen av dette som nå har blitt hedret.

Digiplex vant prisen i konkurranse med både europeiske og globale datasentre. Kortlisten til denne tildelingen besto i tillegg til Digiplex, av Cloud&Heat Technologies GmbH i Tyskland, LuxConnect i Luxenburg, og Infosys Bangalore i India.

– Siden energieffektivitet er en av de virkelig store differensiatorene i denne bransjen og siden vi i Digiplex har nedlagt store ressurser både i utvikling og implementering, er vi spesielt fornøyde og stolte over å vinne denne prisen, sier Gisle M. Eckhoff, administrerende direktør i Digiplex, i en pressemelding.

PUE 1,1-1,2

Nordiske datasentre har en naturgitt fordel i og med at klimaet de befinner seg i gir gode muligheter til effektiv kjøling. Digiplex’ luft-til-luft-kjøling bruker utetemperaturen til å kjøle ned dataromsluften ved hjelp av varmeveksling.

I tillegg opplyser selskapet at de har «utviklet avanserte algoritmer som optimaliserer det allerede effektive kjølesystemet utfra energimengden som til enhver tid konsumeres av it-løsningene i datasenteret. Dette har sørget for ekstremt lavt energiforbruk, såkalt PUE (Power Usage Effectiveness) på 1,1-1,2. Ingen andre datasenterleverandører i Norden kan skilte med dette og denne energieffektiviteten kommer både miljøet og kundene til gode», kan vi lese i selskapets glade budskap om pristildelingen.