PHISHING: Dette ser ut til å være fra Paypal, men avsenderadressen viser noe annet. Et høyreklikk på den blå knappen viser at det pekes til noe helt annet en hva brukeren skal tro.

De mest brukte falske avsendere

Phishing er forsøk på å lure mottakere av henvendelser til å tro at de kommer fra legitime avsendere.

Publisert Sist oppdatert

Danske DKCERT (Danish Computer Security Incident Response Team) overvåker sikkerheten på det danske forskningsnettet og informerer om aktuelle sikkerhetshendelser. De har nylig kommet med sin trendrapport om sikkerhetsåret, og den inneholder blant annet en oversikt over hvilke navn som er mest misbrukt.

De firmanavnene som oftest ble benyttet av kriminelle til å forsøke å lure brukere til å bli svindlet er Paypal, Microsoft, Google, Outlook og Apple. Det er ikke oppgitt vektingen mellom forskjellige land, men listen ser slik ut:

• Paypal 32 prosent

• Microsoft 14 prosent

• Google 12 prosent

• Bank of America 9 prosent

• Outlook 7 prosent

• Dropbox 6 prosent

• Yahoo 6 prosent

• Apple 5 prosent

• Tesco 5 prosent

• JPMC HASE 4 prosent

DKCERT anbefaler at brukere er kritiske til epost og meldinger hvor de ikke kjenner avsenderen, og at brukere ikke må klikke på lenker, selv om du er nysgjerrig. Videre gjør de oppmerksom på at banker og myndigheter ikke ber om følsomme opplysninger på denne måten. Er du i tvil, så slett beskjeden.