De norske Vekst-vinnerne

Norges raskest voksende selskaper er kåret. Blant topp tre finnes selskapet Mercell som har slått seg opp på anbud på internett. Se den komplette listen her.
Førsteplassen var i år ingen overraskelse. Fast Search & Transfer vant igjen. Og det til tross for selskapets omsetning har falt på grunn av salg av virksomhet. Likevel har de i de siste fem årene vokst med hele 6307 prosent. På en andreplass kom Axiti AS, en uavhengig distributør av tele- og datatjenester.

Det er konsulentselskapet Deloitte som hvert år rangerer de raskest voksene selskapene i Norge og store deler av resten av verden. I fjor kom Fast på en andreplass blant de hurtigst voksende teknologiselskapene i Europa. Årets liste blir ikke offentliggjort før i desember.

-- Vi utfører denne rangeringen for å følge en fremtidsbransje og se hvorfor enkelte selskaper vokser såpass kraftig, sier Jørn Borchgrevink som er ansvarlig for Fast 50-programmet i Norge.

Borchgrevink sier videre at de ser på historiske tall i et forsøk på å se fremover. På spørsmål om det kan være litt vel dot-com-aktig å fokusere så mye på ekstrem vekst, svarer Borchgrevink:

-- Nei, det vil jeg ikke si. Nettopp av den grunnen ser vi på en fem års historikk. Innen fem år forsvinner de uten substans.

Har substans

-- Vi har 90 prosent gjenkjøp blant våre kunder. Det er grunnen til at vi vokser såpass rakst, sier Fin Resch som er salgsdirektør i Mercell. Selskapet kom på en tredjeplass på Fast 50 med en vekst på 3256 prosent siden 1999.

-- At vi kom på en tredjeplass syns jeg er veldig moro og tyder vel på at vi gjør noe riktig, sier Resch.

Mercell har truffet markedet ved å fungere som et møtepunkt mellom anbudsgiver- og mottaker. Selskapet er nå opp i over 6.500 kunder, eller lyttere som de sier. Det vil si de som mottar anbud fra Mercell. Det er dobling

-- Går dere i pluss?

-- Vi går breakeven og i oktober og november har vi sorte tall. Vi regner med en omsetning på rundt 34 millioner kroner i år. Men det har kostet oss å komme hit. Vi har tatt alle utviklingskostander underveis, og likviditeten har ikke alltid sett pen ut, for å si det slik. Det koster å vokse, sier Fin Resch.