De små misfornøyd med Altinn

De små misfornøyd med Altinn

Mens de større aktørene nå uttrykker tilfredshet med utviklingen av Altinn-systemet, melder Bedriftsforbundet om misfornøyde medlemmer.
Bedriftsforbundet mener de små brukerne er glemt og at «Altinn» ikke har forenklet hverdagen for dem. Mange sliter fremdeles med å fylle ut e-skjemaene til «Altinn».

-- Vi hadde mange klager i forbindelse med innleveringen av årsoppgaven. Det var tekniske problemer og bedrifter ble ilagt tilleggesskatt fordi oppgaven ikke ble registrert, sier advokat Hedvig Svardal i Bedriftsforbundet til Dagens Næringsliv.

Hun mener dobbeltrapporteringen ikke er fjernet med «Altinn», og at rapporteringsbyrden ikke har blitt mindre for små og mellomstore bedrifter.

Underdirektør Kari Bjørke i Næringsdepartementet bekrefter at de profesjonelle brukerne i «Altinn» har blitt prioritert til nå.

-- Vi ser at de små brukerne ligger litt etter. I en ny versjon i desember vil det bli noen forbedringer, sier hun, til Dagens Næringsliv.

Altinn-tjenesten feirer i disse dager ettårs-jubileum. I år er det brukt 20 millioner til videreutvikling og drift av tjenesten. Over neste års statsbudsjett er det bevilget 53 millioner for det videre arbeidet med tjenesten.