Apple til program-krig?

Apple til program-krig?

KOMMENTAR: Gratis programvare er ikke noe nytt. Er Apples nye strategi likevel en trussel mot konkurrentene?

Gratis kontorprogrammer og gratis kreativ programvare både for Mac og for iOS-nettbrettene. Ja, og så gratis operativsystem, da.

Programvare-delen av Apples lanseringsshow tirsdag denne uka vakte oppsikt fordi Apple signaliserte at selskapet heretter ikke vil ta seg betalt for programvare.

Vel, det stemmer ikke helt, da. I skrivende stund hersker det fortsatt litt forvirring om hvem som kvalifiserer for gratis oppdatering og ikke. Dessuten har vi vondt for å tro at Apple vil slutte å ta seg betalt for sine profesjonelle video-, foto- og musikk-programmer som Final Cut Pro, Aperture og Logic Pro X – for eksempel koster sistnevnte i dag 1400 kroner.

Men for operativsystemet – OS X – samt kontorprogrammene i iWork-pakken og den kreative programvaren i iLife-pakken skal svært mange av Apple-kundene nå slippe å betale noen ting.

Tidligere har Apple tatt seg betalt – om enn ikke så mye som Microsoft – for de større oppgraderingene av operativsystemet, på samme måte som Microsoft tar betalt for oppgradering fra for eksempel Windows 7 til Windows 8. Mindre oppdateringer underveis er gratis.

Det samme gjelder en del annen programvare. For eksempel har iLife-programmene med kreativ programvare fulgt med nye Mac-er lenge, mens oppgradering til ny versjon har kostet penger, i praksis samme beløp som for dem som kjøper programmene som nye.

Nå er det gratis oppgradering av iLife og iWork for nesten alle, selv om det gjerne kreves at man oppgraderer Mac-operativsystemet til OS X versjon 10.9 Mavericks eller iOS-operativsystemet til versjon iOS 7.

Fra fra fordel til hemsko til fordel igjen

Den mest grunnleggende historiske forskjellen mellom Microsoft og Apple er at Microsofts operativsystemer kan brukes på et stort antall datamaskin-typer og -merker, mens Apples operativsystem bare kan kjøres på Mac-ene som selskapet selv produserer. Apple opererer altså i en lukket verden.

Apples forretningsstrategi har stort sett vært sett på som en stor fordel for selskapet, som har unngått konkurranse fra produsenter av billig maskinvare på sine enemerker. Dermed har selskapet kunnet opprettholde en forholdsvis høy fortjenestemargin selv med beskjedne markedsandeler.

På den andre siden har jo strategien gjort det vanskelig å spre selskapets ganske omfattende programvarevirksomhet over til andre plattformer.

I noen år på 1990-tallet mente den daværende Apple-ledelsen at det ville være lurt å få spredt operativsystemet til flere maskinprodusenter og åpnet for «autoriserte Mac-kloner». Men strategien varte ikke lenge. Noe av det første Steve Jobs gjorde da han kom tilbake til selskapet etter over 10 års fravær, var å smelle igjen den døra. Han mente åpenbart at det som noen hevdet var blitt en hemsko for Apple, tvert imot var en stor fordel. Altså tilbake til den lukkede verdenen.

Nå kan det se ut til at Apple er blitt enda mer bevisst på at nettopp programvareutviklingen som selskapet driver med, kan styrke maskinsalget enda mer enn det maskinvare-utviklerne og -designerne har greid til nå. Vi så det da iOS 7 kom for iPad og iPhone tidligere i høst. Blant de ulike reaksjonene var denne den mest fremtredende: Mange brukere sa de opplevde det som om de hadde fått en ny iPhone eller iPad.

Årsaken var en så omfattende redesign på skjermen at hele enheten føltes ny.

Nå tror vi ikke at dette ga Apple-ledelsen en aha-opplevelse om at de kan vinne verden lettere ved å redesigne programvaren enn maskinvaren. Apples grunnleggende strategier styres neppe etter innfallsprinsippet.

Men at Apple nå har konkludert med at billig eller tilnærmet gratis programvare vil styrke maskinvare-salget, synes åpenbart. Under lanseringen på tirsdag gjorde Apple-ledelsen narr av Microsofts nye abonnementsløsning for Office 365 til 99 dollar i året. Kjøper du Mac, får du like god progravare gratis, inkludert fremtidige oppgraderinger, var det underliggende budskapet.

Enda viktigere er kanskje den økte integrasjonen som den oppdaterte programvaren byr på, med enhetlig filformat uavhengig av om dokumentene bearbeides på Mac eller en iOS-enhet – eller i noen grad faktisk Windows-pc, for den saks skyld. Apples tilnærmet gratis programvareverden gir adgang til det omforente «Apple-universet» der du får gjort så å si alt du ønsker fra så å si hvilken som helst Apple-enhet.

Dekker behovene

For ikke-profesjonelle kreative pc-brukere tror jeg at mulighetene som iPhoto, iMovie og GarageBand byr på, dekker behovene både på hjemmeplan og i noen grad på jobb. Her snakker vi altså om programvare for å organisere og bearbeide fotografier, redigere og dele video og å lage musikk. Sistnevnte kan dreie seg om alt fra å skape frittstående musikk-komposisjoner av tilnærmet profesjonell kvalitet til bare å mikse sammen noe royalty-fri bakgrunnsmusikk og lydeffekter til videoen eller lysbildeshowet man har lagd i iMovie eller iPhoto.

Og iWork-pakken er egentlig, tross sin enkelhet, en konkurrent til selveste Microsoft Office. Selv om Microsoft sikkert vil fnyse av påstanden.

Jo da, man kan sikkert sette opp en avskrekkende funksjonsliste for Word som vil vise at Pages ikke når Word til knærne engang. Men hva forteller det om virkeligheten for dem som har til oppgave å skrive ord og sette dem sammen til dokumenter? Det er vel lenge siden noen første gang hevdet at 90 prosent av brukerne av Office-programmene bare bruker 10 prosent av funksjonene. Eller noe sånt.

Jeg har livnært meg av å skrive i over 40 år og har sikkert brukt Microsoft Word mer enn noe annet tekstbehandlingsprogram, selv om jeg er blant dem som også husker programmer som WordStar og WordPerfect. Men jeg har faktisk skrevet ganske mange artikler i Apples Pages-program også, og jeg kan ikke huske å ha stanget i taket en eneste gang av den grunn.

Noen vil sikkert hevde at det er fordi jeg bare driver rudimentær tekstbehandling, men de som kjenner meg, vet at jeg har dype røtter i desktop publishing, som vi kalte det på 1980- og 1990-tallet. Jeg kan altså påberope meg å ha sans for dokumenter med design, når det trengs. Pages har aldri vært til hinder for det.

Poenget mitt er selv om Apples tekstbehandlingsprogram sikkert kan betegnes som simpelt i forhold til alt som Word har å by på, er det for mange brukere et fullverdig tekstbehandlingsprogram. Og det er min påstand at også de andre iWork-programmene, presentasjonsprogrammet Keynote og regnearkprogrammet Numbers, for mange gjør jobben greit nok.

Mister ikke nattesøvnen

Nå tror jeg ikke at Microsoft mister nattesøvnen fordi om Apple tilbyr gratis-konkurrenter til Office-programmene. Men budskapet fra Apple om at du får med så å si alt du trenger av programvare uten å måtte betale en krone mer enn maskinen koster, kan godt bidra til en merkbar styrking av Apples posisjon vis à vis konkurrentene.

Apple blir sikkert ikke kvitt stempelet om å levere dyre produkter med dette, men de som har begynt å snuse på Apple-verdenen, kan glede seg over at de med maskinvaren nå får med så mye nyttig og morsom programvare at de i praksis ikke behøver å tenke på programvareanskaffelser på lang tid. Hvis ikke arbeidsgiver krever at de bruker Microsoft Office, da. Og det er jo ikke noe problem, for den pakken finnes jo også i flere avstøpninger for Mac.

Så mens Apple-brukerne nå sitter og gleder seg over utsiktene til mye gratis-programvare fra Apple, kan Microsoft, Adobe og de andre store programvaregigantene fortsette å slåss med sine kunder om programvare heretter skal selges lisensbasert eller via abonnement.

Les om:

Debatt