Efakturaene som forsvant

Efakturaene som forsvant

KOMMENTAR: Jeg gir snart opp å få efaktura fra Canal Digital.

At papirfakturaer kan bli borte, er ikke så vanskelig å forstå. De kan gå rett i søpla mellom litt reklame, skli under skrivebordet eller posten selv kan somle de bort.

Da er det bedre med efaktura. Men hva når efakturaene ikke finner veien til den som skal betale?

Etter en tøff start rett etter årtusenskiftet har efakturaer blitt dagligdags for 1,3 millioner nordmenn. Hele 5,5 millioner efaktura-avtaler har blitt inngått og det ble i fjor sendt ut 24 millioner efakturaer. Det er ekstremt mye papir, arbeid og porto spart.

Efaktura er rett og slett genialt og jeg bruker det på alt av faste betalinger. Det vil si nesten.

Ifølge BBS oppgir 84 prosent av brukerne at de svært eller ganske sannsynlig vil til å ta i bruk efaktura på flere regninger enn de gjør i dag.

Hyggelig med brev

Av og til er det hyggelig å få et brev i postkassen, men ikke alltid.

Jeg får fortsatt brev fra Canal Digital. Ikke ett, men flere. De sender meg faktura på papir på internett-abonnementet, for kabel-tv og mitt abonnement på filmkanalen Canal+. Hver faktura har et påslag på 35 kroner i faktureringsgebyr. På filmkanalen får jeg til og med faktura hver måned.

Flere ganger har jeg forsøkt å inngå en efakturaavtale med Canal Digital - men papirfakturaene fortsetter å strømme på.

Da jeg for flere måneder siden kontaktet Canal Digitals kundeservice, var svaret at dette var et bankspørsmål. Dessuten kunne det ta seks til åtte uker før avtalen om efakturaavtalen gikk i orden.

Banken ba meg også se an saken.

Ingen overstyring

Jeg ventet og ventet. Meldte meg inn og meldte meg ut - for så å melde meg inn igjen (ble fortalt at dette kunne hjelpe).

Etter nok en prat med kundeservice hos Canal Digital ba de meg ta kontakt med banken igjen. Banken kontaktet BBS som kunne bekrefte at Canal Digital hadde inngått avtale med min bank og meg.

Flere papirfakturaer fra Canal Digital kom dumpende ned i postkassen.

Canal Digital ble kontaktet på ny. Kundeservice hadde samme svar: ”Så lenge avtalen ikke kommer opp i vårt system - har du ikke efaktura-avtale med oss”.

Jeg sa at jeg ikke lenger har lyst til å betale faktureringsgebyr i hytt og pine - men det var ingen ting de kunne gjøre.

Automatiserte prosesser er bra. Det som imidlertid er overraskende er at disse ikke kan overstyres manuelt om det er en åpenbar feil i systemet.

Jeg gir snart opp. Litt ironisk er det jo også at det eneste selskapet jeg fortsatt får papirfakturaer fra - er et selskap som heter Canal Digital.

Les om: