Hvordan rydde i 428 hus med over 70 ulike applikasjoner?

KRONIKK: Kommunene må påta seg flere oppgaver uten å skape kaos, skriver Kirsti Kierulf.

Publisert Sist oppdatert

Statssekretær Chaffey påpekte på årets Strategikonferanser hos KS, at Norge har en kommunesektor med et langt større omfang av tjenester enn i land vi liker å sammenligne oss med. Nå utfordres kommunal sektor av regjeringen til å vurdere å påta seg enda flere nye oppgaver. Ett viktig mål for oss i KS Kommit blir derfor å tilrettelegge for at nye oppgaver ikke kommer inn med nok et nytt system, samtidig som vi må rydde i alle applikasjonene vi har for alle oppgavene. Spørsmålet blir da - hvordan gjør vi dette?

For de av dere som ikke kjenner oss så godt, så vil jeg med rett rygg og store blanke øyne si at jeg aldri i mitt yrkesliv har opplevd en sektor som uten for mye protester tar imot oppgaver og løser dem etter beste evne. Hver eneste dag går det over 400.000 mennesker på jobb i kommunesektoren. De er opptatt av en ting; å levere gode tjenester til oss som bor eller driver forretning i kommunen. Det stemmer nok at vi ikke alltid lykkes, men tro meg det er ikke fordi vi ikke vil.

Det arkitekturarbeidet vi nå lanserer i Kommit håper vi hjelper våre medlemmer og deres leverandører til en bedre og mer kostnadseffektiv dialog med innbygger og næringsliv. Innholdet er jobbet frem i fem ulike delprosjekter hvor et bredt antall kommuner og statlige aktører har vært med. Vi har også et tett samarbeide med Kombit i Danmark. Arkitekturen lanseres som en verktøy-kasse som inneholder fakta ark, konseptuelle modeller, metodeverk og tekniske komponenter. Arkitekturen vil være gode styringsdokumenter for eiere og utviklere av løsninger i offentlig sektor. Men aller mest ønsker vi at arkitekturen gjør at innbyggerne våre sier: Vi tror på kommunesektoren som vår omsorgsfulle venn som løser offentlig oppgaver effektivt og med høy tillit.

I visjonsdokument beskriver vi mål og strategier. Vi tar utgangspunkt i de politiske bestillinger og beskriver våre strategiske valg med tilhørende funksjonelle prinsipper. Visjonsdokumentet er utgangspunktet for bruker-reisene for de tjenestene vi skal levere. Innenfor hvert tjenesteområdene til kommunen vil vi sammen med våre medlemmer tegne opp bruker-reisene. Bruker-reisene er bilder på hvordan vi ønsker å levere den gode dialogen. Våre første bruker-reiser er innenfor byggesak. En bruker-reise gir oss grunnlaget for å definere behov for leveranser. Hva trenger vi av leveranser på digitale arbeidsprosesser, felles funksjonalitet, endringer av lover og regler, kompetanse og metode? Noen av svarene vil vi finne i dokumentene Helhetlig Design for Felles funksjonalitet, Styring med arkitektur (beskriver hvordan nasjonale felleskomponenter skal inngå i en løsning sammen med applikasjoner) eller dokumenter om Standarder og Grensesnitt. Alle dokumentene vil oppdateres og være tilgjengelig som en tjeneste på nett og vi vil sette opp kurs (klasserom og eLæring). Sist men ikke minst vil Styring av arkitekturen gi forutsigbarhet til alle våre samarbeidspartnere.

Vi er fulle av energi nå i innspurten. Vi jobber hardt og intensivt i ulike nasjonale og kommunale prosjekter for å sikre at vi får med alle gode innspill. Svarut er en av våre sentrale felles løsninger som er beskrevet i dokumentet Helhetlig design for felles funksjonalitet. Svarut er våre medlemmers og deres leverandørers integrasjonskomponent til andre løsninger som Sikker digital post til innbyggere og post til næringslivet. Våre medlemmer tar i bruk Svarut til utsendelse og mottak av informasjon innenfor en rekke tjeneste områder fra kemneren, via bygge-sak til parkeringstillatelser og svar på barnehagesøknad.

Vi jobber med en full lansering av alt innhold til Digitaliseringskonferansen 5 juni og Digit-konferansen 6 juni. På Digit-konferansen vil vi i høyt tempo og med mye smil utfordre hverandre på det å ta i bruk arkitekturen vår i den digitale hverdagen til innbyggere og næringsliv i kommunen. På Digit-konferansen vil vi også lansere våre innbyggerhistorier: Kommune 2020. Her har vi brukt tjenestedesign for å finne ut av hvordan vi oppleves i dag, men ikke minst hvordan innbyggerne og de ansatte ønsker at den digitale kommunen skal være i fremtiden.

Kirsti Kierulf, Kommit