iPad 2 og konkurrentene

iPad 2 og konkurrentene

KOMMENTAR: Apples iPad 2 får første generasjons iPad til å se gammel ut.

Den 25. mars ble iPad i andre generasjon lansert i Norge og mange andre land. Foran en rekke norske butikker var det lange køer av folk som ville kjøpe, og også i Norge var det flere kunder enn det fantes produkter den første dagen.

Det til tross for at nye iPad ikke er den samme revolusjonen som forgjengeren. Den ser jo nesten lik ut, programvaren er den samme, og den kan brukes til akkurat det samme. Spesifikasjonene er ikke så fryktelig annerledes. Skjermoppløsningen er den samme, batteritiden likeså. Trolig hadde en stor del av de som sikret seg iPad 2 også en førstegenerasjons iPad liggende. Hvorfor skal man på ny punge ut for en iPad?

Det er når folk holder den i hånda, ved siden av forrige generasjon, at Apple har sikret seg at kundene kjøper én til. Den man har kan jo for eksempel foræres til ektefelle eller barna, eller legges på Finn...

Apple har nemlig klart det kunststykket at iPad 2 får den første iPad-en til å se gammel ut. Førstegenerasjons iPad har en buet og glatt bakside som gjør det nokså essensielt å kjøpe et futteral til den, for å få et bedre grep, i tillegg til å ta vare på skjermen. Mange har den innpakket i Apples originalfutteral, der den sitter ganske godt plantet fast. Den lekre aluminiumsdesignen er det dermed mange av iPad-brukerne som ser fint lite til.

Problemet som ikke fantes

Det må ha vært noen usedvanlig smarte mennesker i Apples utviklingsavdeling som så dette «problemet» og oppfant den unike løsningen, som har fått navnet Smart Cover.

Hvordan i all verden kan jeg genierklære noen som har oppfunnet et nytt futteral? Vent til du får det demonstrert. Magnethengslingen gjør at du plukker coveret av på ett sekund og setter det på like fort. Du får beskyttet skjermen, men ikke baksiden. Det er ikke så viktig lenger. Med iPad 2 har du godt grep uansett, fordi den er tynnere og baksiden er mindre buet. Uansett er det bare å brette coveret bak om du ønsker et veldig godt grep. Men det stopper ikke der, for Apple har også lagt inn en lyssensor som gjør at iPad-en slår seg av og på automatisk når du lukker og åpner coveret, og coveret kan brettes slik at den kan legges på bordet og skrå lett. Perfekt ved frokostbordet, eller når man skal skrive en e-post.

Typisk Apple

Det var mange ord om et cover, men jeg føler at denne oppfinnelsen er så karakteristisk for Apple. De finner et «problem» som folk flest ikke har tenkt på som et problem engang. Så løser de det så fascinerende elegant. Mens konkurrentene slår hverandre i hjel med tekniske spesifikasjoner, skaper Apple heller en brukeropplevelse som kanskje best kan beskrives som en «godfølelse». Det skjer enormt mye rundt Android 3.0, men mange iPad 2-eiere vil savne godfølelsen allerede før de har slått på et Android-nettbrett. For hvorfor skal man behøve å slå på? Det bør da holde å åpne coveret?

Nå er det ingenting å utsette på spesifikasjonene til iPad 2 heller. Den har fått langt bedre prosessor og grafikkprosessor, litt lavere pris, og to kameraer folk flest neppe har bruk for (et tegn på at også Apple fra tid til annen føler at de må ta etter konkurrentene). Den har fått HDMI-utgang via adapter, og mulighet til å vise skjermbildet på en tv i full HD. Det er vel og bra det, og alle som ikke har skjønt hvorfor Apple er den dominerende produsenten av nettbrett må gjerne diskutere antall transistorer på de nye prosessorene. Sannsynligvis er iPad i front akkurat nå, men før iPad kommer i tredjegenerasjon blir den nok på ny forbigått av de dyreste Android-konkurrentene.

Gigabyte, gigahertz og usb-porter – Hvem bryr seg? Det er uansett ikke en pc vi snakker om. Den er slank og lett, den slår seg på automatisk. Og godfølelsen er der fra du åpner pappeska. Apple hadde ikke trengt å oppgradere prosessoren. De ville likevel forblitt markedsleder.

Bjørn Unnersaker er redaktør for PC World Norge, Smartworld og Macworld.no.

Les om: