Kunne beholdt nettbrettene

Kunne beholdt nettbrettene

KOMMENTAR: Apple tvinger HP til å ta en IBM.

I desember 2004 solgte IBM pc-divisjonen til Kinas største pc-produsent, Lenovo. IBM ville konsentrere seg om programvarer og tjenester. Nå går HP samme vei.

HPs inntekter og fortjeneste svingte for mye, derfor gikk ledelsen i HP til styret og ba om å få gjennomføre strukturelle endringer. Det fikk de. Under fremleggelsen av årets tredje kvartal i går ble bomben sluppet. Ikke bare skal HP slutte å produsere nettbrett og smarttelefoner – de legger hele pc-divisjonen ut for salg – et marked HP har dominert i mange år.

Det er velkjent at HP ikke har vært fornøyd med marginene, men jeg tror likevel det for mange er overraskende, og kanskje litt vemodige. HP-navnet blir borte på personlig maskinvare. Så sent som i februar lanserte HP nye smarttelefoner og nettbrett – med stor ståhei.

Konkurransen i markedet for mobiltelefoner er knallhard, og det er fornuftig av HP å kaste inn håndkleet her. Google med Motorola, Nokia med Microsoft, Apple med seg selv og sterke merkevarer som Sony Ericsson etc - gjør dette markedet nesten umulig for HP.

Mer underlig er det at HP gir opp nettbrett. Pc-markedet er under press, i mange år har marginene gått ned – men de siste årene har også Apple med Ipad gjort livet surt for pc-produsentene i forbrukermarkedet.

HP skal fortsatt være tilstede bedriftsmarkedet og printermarkedet, men vil skille ut eller selge Personal Systems Group (PSG).

Med dette ryker også satsingen nettbrett.

Det er naturlig å sammenligne det HP nå gjør med IBMs salg til Lenovo i 2004. Men det er en viktig forskjell – og det er nettopp nettbrettenes fremvekst.

Nettbrett har festet seg i forbrukermarkedet, men vil også i stadig større grad finne veien til profesjonelle brukere. Ikke minst innen den voksende helseindustrien, hvor HP posisjonerer seg, vil nettbrett blir et viktig arbeidsverktøy.

Hvor pc-markedet er et fallende markede, er nettbrett er stigende. I så måte kunne man godt sett for seg at HP skrotet pc-er og mobiltelefoner og beholdt utviklingen av nettbrett.

Men det handler om rendyrking av fokus. HP melder at de kjøper søk- og analyseselskapet Autonomy. Dette viser at HP ikke er på defensiven, men rendyrker sin strategi som en program- og tjenesteleverandør.

Les om: