Illustrasjonsfoto: Istock

Ledere må ta eierskap over teknologien

KRONIKK: Forretningsanalyse kan ikke være et domene for it-avelingen, skriver Pål Rydland.  

Publisert Sist oppdatert

Økt produktivitet er nøkkelen til at bedrifter i Norge, et land med høye lønninger og høyt velferdsnivå, også i fremtiden skal kunne levere avkastning til eiere og verdiskaping til samfunnet. En vei til høyere produktivitet er å i større grad basere beslutningen på fakta.

Forretningsanalyse (Business Intelligence) handler om hvordan data samles, sammenstilles, analyseres og visualiseres, for å danne grunnlag for beslutninger. Dette burde derfor være et satsningsområde for virksomhetene fremover.

Vår erfaring er at mange bedrifter overlater forvaltning av forretningsanalyse til it-avdelingen. En konsekvens av dette er at endringer og nyutvikling svarer på it-avdelingens behov for forenkling og strømlinjeforming, snarere enn å dekke brukernes behovet for beslutningsstøtte. For å utnytte mulighetene bedre, må forretningssiden komme tettere på dataene, hente dem ut fra it-avdelingen og ta eierskap. Vi ser to grep bedriftene bør vurdere: smidige metoder og selvbetjeningsteknologi.

Innenfor programvareutvikling har bruk av smidige metoder blitt vanlig. I smidige metoder skapes programvaren i tett samarbeid mellom brukere fra forretningssiden og systemutviklere fra it-avdelingen. På dette området har utvikling av systemer for forretningsanalyse hengt etter. Prosjektene har fulgt tradisjonelle metoder, med lav brukermedvirkning og omfattende kravspesifisering tidlig i prosjektet. Dette er nå i endring, og det finnes nå tilgjengelig metodikk og rammeverk for smidig utvikling av forretningsanalyse.

Hvis det oppleves som tungvint å utvide eller endre rapporter og analyser, kan dette være et tegn på at bedriften ikke arbeider smidig nok. Ledere i virksomheten kan ikke forvente at it-avdelingen selv tar initiativ til å endre arbeidsmåten. De bør selv lede an og kreve at forretningsanalyseprosjektene blir raskere og mer smidig. Forretningssiden må engasjere seg i utviklingen, ta initiativ og eierskap. Arbeidet kan ikke stues bort i it-avdelingen.

Mange virksomheter benytter standardrapporter som brukerne i liten grad selv kan tilpasse til nye behov. Selv små endringer ender ofte med en runde innom it-avdelingen. Veien om it-avdelingen, selv om den er smidig, er tungvint og ødelegger mulighetene for ledere og analytikere å oppnå en intuitiv forståelse av bedriftens data. Dette er det ingen grunn til. Dagens teknologi legger til rette for selvbetjening. Dette åpner opp muligheten for at analytikere og ledere selv kan arbeide tett på dataene, «leke» seg med dem, finne frem til sammenhenger og bygge innsikt om bedriftens og den omgivelser, uten å måte gå veien om it-avdelingen. Ledere bør kreve av it-avdelingen at data er tilgjengelige. Virksomhetens data bør ikke være it-avdelingens revir.

Lykkes bedriftene med å bedre utnytte forretningsanalyse, vil dette kunne bidra til økt avkastning, produktivitet og verdiskaping. For å oppnå dette må beslutningstagere ta eierskap over teknologien. Forretningsanalyse kan ikke være et domene reservert for it-avdelingen. Til det er det alt for viktig.

Pål Rydland, seniorkonsulent i Inmeta Consulting.