Lett match for Google?

Lett match for Google?

KOMMENTAR: Det er Google som er sjefen når de lanserer Android 4.0.

Google er i en helt annen stilling ved lanseringen av Android 4 enn de har vært ved tidligere Android-lanseringer. Nå er det nemlig Google som er den desidert største leverandøren av operativsystemer til smarttelefoner. Apples iOS har falt tilbake til andreplass, Nokia har gitt Symbian dødskysset, og enn så lenge selges det svært lite av Microsofts Windows Phone.

For Google kan det likevel bli farlig lett å hvile på sine laurbær fremover. Utfordringene er nemlig mange for Google. De er blant annet knyttet til Microsoft og Nokia, til sikkerhet, til samarbeid med mobilprodusentene og til nettbrett.

Google har gjort mye riktig, men den viktigste grunnen til at de er der de er i dag med Android er kanskje at Google ikke har vært en produsent av mobiltelefoner. La oss ta et lite tilbakeblikk:

Apple tok bransjen på senga

Mobilprodusentene ble fullstendig tatt på senga da Apple lanserte iPhone, fordi de ikke var spesielt gode på verken programvare eller tjenester.

Det de var gode på, var å lansere ny maskinvare i et forrykende tempo, og å få maskinvaren solgt i alle verdens land. I løpet av bare noen få år lanserte Nokia et hundretalls ulike telefoner. For å snu opp ned på markedet trengte Apple bare én telefon. Apple kunne programvare, tjenester og digital distribusjon. Og de kunne brukervennlighet. Apples fokus på brukervennlighet ledet til oppfinnelsen multitouch. Den digitale distribusjonen ledet til App Store. Og plutselig hadde Apple endret spillereglene i bransjen.

Lett for Google å følge etter

For Google, med sin kompetanse innen programvare, tjenester og digital distribusjon, var det ikke fryktelig vanskelig å skape Android, med en lignende brukeropplevelse basert på multitouch, samt appbutikk. Når Google i tillegg gav bort Android-systemet til alle mobilprodusentene som ville ha det, er det ikke spesielt rart at nesten alle kastet seg på. Fremveksten av appmarkedet er også interessant i denne sammenhengen. For selv svære Nokia følte seg sjanseløse med sin egen appbutikk.

Naturlig at Android er størst

Åpenheten til Android synes mange brukere er forlokkende, og velger du Android finner du telefoner i alle prisklasser, for ethvert behov og enhver smak, små eller store, støt- og sprutsikre og med eller uten tastatur.

Den store floraen av telefoner med Android gjør at det er naturlig at Android er det største systemet for smarttelefoner i dag, uansett om Apples iPhone er litt mer brukervennlig. Og når Google, Samsung, LG, Sony Ericsson, HTC og mange flere pusher Android, så blir selv Apple små i sammenligning.

Malt seg inn i et hjørne

Nå er Google i ferd med å kjøpe Motorolas mobildivisjon. De andre produsentene venter spent på om det betyr at Google vil prioritere sine egne Android-mobiler i forhold til ny funksjonalitet. Det er ikke utenkelig. De andre produsentene har malt seg selv inn i et hjørne. De har bygget opp Android, men det er Google som sitter med makten.

Nokia ønsket ikke å være en av mange Android-spillere, og inngikk heller en tett allianse med Microsoft. Nokias styrke er alene grunn nok til at Windows Phone kommer til å bli en stor plattform. Nokia selger telefoner i alle verdens land, og de er svære. Mange av de andre store produsentene velger også klokelig å ikke bare ligge med Google, men har hoppet til sengs med Microsoft også. Microsoft har valgt å belønne Nokias monogami med særfordeler. Jeg tror de tre plattformene iOS, Android og Windows Phone kommer til å ta det aller meste av smarttelefonkaka de neste årene.

Vanskeligere på nettbrett

Nettbrettmarkedet er mer usikkert. Google har hittil ikke klart å få til noe som helst. Det sies at iPad står for 80-90 prosent av salget i Norge, men besøkslogger hos norske nettsteder kan tyde på at iPad står for så mye som 95 prosent av bruken. Hvorfor betale mer for et Android-nettbrett enn en iPad, med bedre brukervennlighet og funksjonalitet? Kanskje vil nye lavprisprodukter, blant annet fra Amazon, sette spor etter seg. Det er tydeligvis vanskeligere å kopiere Apples suksess på nettbrett enn på mobiltelefoner.

Bjørn Unnersaker er redaktør for PC World Norge, Smartworld og Macworld.no. Twitter: @Bunners

Les om: