Mener Cook ikke innfrir

Tim Cook sliter med å få aksept som en verdig arvtager, mener kommunikasjonsekspert Elizabeth Hartmann.

Publisert Sist oppdatert

Elizabeth Hartmann, kommunikasjonsrådgiver og daglig leder i Siste Skrik, synes det er fascinerende hvordan Apple igjen og igjen klarer å skape en happening av en pressekonferanse med produktnyheter.

Hun mener Jobs fratredelse som Apple-sjef har bidratt ekstra til forventningene denne gangen. Spørsmål som hvordan den nye Apple-sjef Tim Cook ville klare lanseringen - og ikke minst om Steve ville dukke opp . har bidratt til mediadekningen i forkant av showet.

Hun sammenligner det med en viktig fotballkamp, hvor folk først teller ned til avspark, og deretter rapporterer minutt for minutt av hva som skjer.

- Apple klarer å skape forventninger gang på gang. De klarer å gjøre en produktlansering til en happening, sier hun.

Likevel, når det gjelder gårsdagens presentasjon er hun ikke helt overbevist.

Må levere

- Utfordringen, kommunikasjonsmessig, er når du spenner forventningsbuen opp. Da er det viktig å levere. Folk kan begynne å tvile på om Apple klarer å holde tempoet oppe på den teknologiske utviklingen. Spesielt med den nye sjefen. Jobs mestret å komme med nyhetene og samtidg innfri. Det gjorde ikke Cook på tilsvarende måte, noe som kan gjøre det vanskeligere for ham å få full aksept som en verdig arvtager, sier Hartmann.

Hun mener Steve Jobs har spilt en viktig rolle i posisjonering i markedet og i merkevarebyggingen av både Apple generelt og de ulike produktene, og han er en mester i dramaturgi.

- Når han står på scenen, så er det nesten som en gud. Publikum svelger alt han sier, og sier nesten "amen". Det er som å snakke til en menighet, sier Hartmann.

- Hva mener du om påstanden at Apple bevisst bruker teknologi-pressen som sin private pr-konsulent?

- Jeg opplever at Apple bruker alle. Først var det teknologi-pressen, men nå følger alle med. Apple er blitt allemannseie. Det har de fått frem, forteller Hartmann og viser til at samtlige nettaviser i går fulgte lanseringen på nett

Det handler om mye mer enn teknologi

- Det er mange små detaljer og bevissthet rundt merkevarebygging. Iphone er ikke bare en vanlig mobil. De ønsker å ta avstand fra alle de andre. Det er oss, og så er det røkla. Dette jobber de meget bevisst for hele tiden, sier Hartmann.

Hun utdyper med at det ikke bare handler om produktet i seg selv, men selve opplevelsen.

- Det er det du legger på bordet som teller, sier Hartmann.

- Er det noe du vil legge til?

- Apple og Iphone er mye mer enn teknologi, den er en opplevelse. Det må sees i større sammenheng enn den teknologiske løsningen som er presentert, for de fleste brukerne er Iphone en meget sterk identitetsbærer som forteller mye om dem selv, avslutter Hartmann.