Morgendagens gyldne treenighet

KOMMENTAR: Fastnett, TV over Internett (OTT) og mobilt bredbånd. Det er morgendagens vinnertjenester,skriver Arne Joramo.

Publisert Sist oppdatert

Og vi nøyer oss ikke bare med å spørre. På konferansen Telecom World 23.-24.september tar vi opp temaet i sin fulle bredde. Forskjellige norske operatører har i dag ulik strategi i forhold til de endringene i brukermønster vi ser.

Forbrukermønster i endring

De fleste som kan få det abonnerer i dag på høyhastighets bredbånd både mobilt og fast. Les gjerne høyhastighets fiber eller HFC kabel og 4G mobilt. I den siste fem-årsperioden er distributørenes inntekter fra TV-distribusjon doblet, men den er i ferd med å flate ut. Blant ungdom er alt Internett-TV mer populært enn tradisjonelle TV-pakker og for mange villigere. Både NRK-lisens og overoppfylte TV-pakker velges vekk. Ingen vet hvor raskt denne endringen vil skje, men at den er i full gang er åpenbart.

Triple Play i går, i dag og i morgen

Da Lyse startet sin televirksomhet for 12 år siden satte de Triple Play på kartet. Det betød den gangen Internett-aksess, TV-pakker og IP-telefoni. En samlet regning fra en operatør ble en suksess. Ser vi på inntektsstrømmen til selskaper som Altibox og Get er IP-telefoni minimalt i det store bildet. Det er aksess og TV som utgjør deres ARPU. Fast IP-telefoni er det færre som kjøper selv til særdeles lave priser.

Som forbruker er det aksess, TV-pakker og mobiltelefoni som tynger for denne tilårskomne kommentatoren. For min 17-årige datter er det mobilbruk som topper klart foran fastaksess og OTT TV-tjenester. Er hun alene hjemme og ser TV er alltid Apple Tv-koplet inn.

Derfor tror vi Eirik Lunde i Telio/NextGenTel har mye rett i beskrivelsen av morgendagens Triple Play selv om også hans strategi er preget av ståstedet.

Ulike strategier

Ingen teleoperatør kan forholde seg passivt til endringene i forbruksmønster. Og aller minst neglisjere smarttelefonens betydning og snart 4G LTE-Advanced baserte mobilnett med enorme hastigheter. Og heller ikke glidningen fra tradisjonelt TV til Internett-TV. Tjenestetilbudet på sistnevnte øker dramatisk. ikke bare fra USA med You Tube og NetFlix, men også fra TV2 Sumo og VGTV.

Summarisk er det slik at Get og Altibox begge har minimal fokus på mobiltilbudet. De har det, men markedsfører det knapt. På den andre siden: Både NetCom og Tele2 har satset rendyrket mobilt. NGT har et annet ståsted. Men deres mobilsatsing som MVNO og bundling med fasttilbudet er spennende.

Telenor har selvsagt alle kanaler, men jeg får ingen kundefordel av å kjøpe både aksess fra Canal Digital som enste høyhastighetstilbyder der jeg bor, TV-pakke fra samme og mobilt 4G fra Telenor.

I dette bildet er det verdt å merke seg nedgangen i fasttelefoni. For 10 år siden ble all min telefoni mobil. En hovedårsak: Jeg ville ha alt samlet i en og samme stadige smartere og mer mangesidig terminal – mobiltelefonen.

Nå ser vi at både Altibox og også Get ligger i forkant med å integrere mobilen i form av smarttelefon eller nettbrett med TVen. Snart blir den mobile enheten både dekoder og fjernkontroll.

Historisk er det lett å forstå mange operatørers rendyrking av sin forretning ut fra det utgangspunktet og ståsted de har. Det er vanskelig å være best i alt. Kanskje har også Telenor med sin markedsdominans erfart det. Kanskje er de best mobilt, men de er smågutt på fast fiber og har tapt markedsandeler lenge nå i det faste bredbåndet.

Vertikalt integrert?

Vi vil nok tro at det ikke passer for alle å være vertikalt integrert. Og alle operatører har den utfordringen at de må sørge for å ta seg betalt for den enorme trafikkøkningen der vi kjøper stadig flere tjenester direkte fra USA eller Bergen. Kanskje får vi se TV-pakker basert på OTT?

Men fra et forbrukersynspunkt er vi ikke alene om ønske meg følgende: En regning fra en distributør for Internett-aksess, TV-konsum og mobilbruk gjerne med 10 prosent rabatt om jeg kjøper alt fra en og samme operatør som selv med en slik rabatt ville fått over 1000 kroner måneden i ARPU fra meg. (I parentes er jeg klar over at mange unge heller vil shoppe rundt og bør ha den muligheten også)

Mer mobil fra fastnettoperatørene er også et poeng i mobilkonkurransen. Det er ikke lett å drive lønnsomt uten eget mobilnett, men de som i dag konsentrerer om fastnett har logistikk og kundeservice allerede – og de har kanskje volum for også å drive lønnsomt på leid mobilnett. (I motsetning til Tele2 som ikke så det liv laga som ren mobiloperatør uten frekvenser). Og i parentes: Kanskje kan økt fastoperatørfokus på mobil MVNO demme opp for litt av det konkurransevakum den ulykksalige auksjonen skapte inntil ICE vokser seg sterk nok.

Ett er sikkert: Når forbrukermønsteret endres og etablerte inntektsstrømmer er truet, må operatørene på lang sikt svare. NGT bruker mobil for delvis å erstatte frafall på ADSL. Spesielt Get og Canal Digital har enorme inntekter fra TV-distribusjon. De har flere på TV enn på aksess. Hos Altibox er det motsatt.

Det finnes nok ikke noe sesam-sesam i dette bildet. Derfor er det også verdt en konferanse – og mer enn det. Ett er sikkert: Smarttelefonen og OTT i fastnettet skaper nye markedsbetingelser.