Trege mobilbrukere

Trege mobilbrukere

KOMMENTAR: Datatrafikken over mobilnettet tar seg opp, men det er takket være bærbare pc-er. Mobiltelefonen er ikke brukervennlig nok.

Det var liksom ikke måte på hva man kunne gjøre med mobiltelefonen. Videokonferanser, videosnutter som postkort, sjekke restauranter i byen du besøker og få beskjed om retningen i den innebygde gps-en. Eller bestille en taxi med et tastetrykk og hvor sentralen umiddelbart fant din posisjon. For ikke å glemme epost på mobilen.

Alt dette snakket teleselskapene om allerede for ti år siden. Målet var det samme som det er nå, få opp datatrafikken i de kostbare mobilnettene.

I mange år har vi hatt mobiltelefoner på markedet som kan gjøre det samme som en pc, men det er langt mellom det som er mulig og det brukernes faktisk gidder å styre med.

Det tar lang tid å endre vaner. Teleselskapene har i mange år jobbet iherdig med å få kundene til å bruke mobile tjenester og dermed bruke mer av den lønnsomme databåndbredden (lønnsom for teleselskapene). Det gjaldt wap og gprs sin spede begynnelse. Og det gjelder i dag med turbo 3G.

Fart på datatrafikken

I ukens Computerworld kan vi lese at de to store teleselskapene i Norge endelig har fått fart på datatrafikken i sine mobilnett. Telenors kunder har firedoblet bruken på ett år, mens Netcoms kunder kan vise til en seksdobling.

Den økte bruken skyldes nok til dels økt bruk av epost på mobilen, men i hovedsak skyldes økningen i datatrafikken bruk av bærbare pc-er i det fri.

Men skikkelig mobilitet har man ikke når man må drasse rundt på en dings på to kilo. Frihet, et ord som teleselskapene liker å bruke, får man først når det holder med en håndholdt enhet som passer i lommen. Og som selvfølgelig gir deg tilgang til informasjon og tjenester du trenger i jobben, så vel som på fritiden.

Det er ikke mangel på tjenester som er problemet. Gode mobile tjenester har vi hatt i mange år. Båndbredden og dekning for datatrafikk er viktige faktorer for bruk av mobile tjenester, men viktigst er utvikling av selve terminalene.

Dårlig brukeropplevelse

Mobiltelefonprodusentene har ikke vært flinke nok til å tenke brukeropplevelse. Det handler dels om for små skjermer og dels om knotete navigering. Noe som bygger oppunder terminalens betydning for bruk av datatrafikk er at Iphone-kunder laster ned betydelig mer innhold i forhold til andre brukere.

Dette kan selvfølgelig ha å gjøre med Iphone-eiere er aktive digitale brukere uansett terminal. Men det virker åpenbart at Apples forståelse av brukerne, og at de har gjort navigasjon enkelt, spiller en vesentlig rolle.

Nå er heller ikke Iphone perfekt, med Apples svært proprietære strategi og mangel på for eksempel mms og Java. Sistnevnte gjør det vanskelig å bruke for eksempel nettbanken til DnB Nor på mobilen. Men Steve Jobs og resten av Apple slår i alle fall et slag for ekte mobil datatrafikk. Og det er gledelig at de andre mobiltelefonprodusentene nå kommer etter.

Les om: