Verdens mest effektive nettkampanje

Verdens mest effektive nettkampanje

KRONIKK: Obama har laget et verktøy for å bygge nettverk, skape dialog med velgere og samlet inn mer penger enn noensinne.

Jeg satset i sommer en flaske champagne på at John McCain ville bli den neste presidenten i USA. Den kommer jeg etter alt å dømme til å tape på grunn av en kombinasjon av finanskrise og historiens mest vellykkede internettkampanje.

Nå må det for så vidt også nevnes at det er flere grunner til at Obama leder: Bush er mer upopulær en noen amerikansk president i historien. USA har en bolig- og finanskrise som blir stadig verre, og det pågår en upopulær krig i Irak.

Så mange vil kanskje si at det skulle bare mangle at Obama vinner i det som bør være demokratenes år i USA. Men det blir jevnere enn mange trodde. Kanskje så jevnt at det som avgjør er Barack Obamas evne til å lage historiens beste internettbaserte politiske kampanje.

Behersker internett

Tore O. Sandvik (fylkesordfører for Arbeiderpartiet i Sør Trøndelag, ivrig Obama-tilhenger og blogger) har skrevet en del interessant om nettfenomenet Obama på bloggen sin. Han har blant annet kontakt med noen i et selskap som heter Blue State Digital som: "...har laga teknologien og konseptet for den mest effektive og beste internettkampanjen noen sinne: www.barackobama.com."

Dette er en riktig vurdering så langt jeg kan vurdere det. Obamas folk viser at de behersker internett. Ikke bare som god gammeldags hjemmeside og portal til statisk informasjon, men også som verktøy for å bygge nettverk, skape dialog med velgere og samle inn mer penger enn noen har klart før i historien.

Seks punkter

Alex Cleanthous har i en artikkel som heter "6 Lessons We Can Learn From Barack Obamas Online Marketing Strategy" pekt på noen grunner til at internettkampanjen til Obama lykkes.

Kort fortalt:

1) Den har en enkel forside med to klare formål: Å samle inn penger og å få tak i epostadressen til alle som kommer innom.

2) Hver eneste webside gjør det lett for deg å gi penger.

3) Selve informasjonsarkitekturen gjør det lett å navigere, og også finne fram til andre beslektede nettside.

4) Blogger brukes flere ganger daglig til å formidle informasjon, noe som gjør at brukere av RSS-aggregatorer kan hekte seg på. Og det er aktiv bruk av Flickr og YouTube, noe som også gjør det lett for andre å gjenbruke innholdet på egne blogger.

5) Obamas kampanje har en tung tilstedeværelse på sosiale nettsteder som MySpace, Facebook og Twitter, og kanaliserer mye trafikk herfra over til hovednettstedet.

6) Alt dette er kombinert med en tung satsing på mobil markedsføring, der man blant annet kan abonnere på ulike nyheter fra Obamas kampanje via SMS.

Toveis kanal

Obama har som et resultat av dette satt ny rekord i antall personer som har gitt penger til en politisk kampanje. I alt 3,1 millioner personer bidratt med over 600 millioner dollar. En viktig driver i denne pengeinnsamlingen er nettopp koblingen mellom Obamas nettsted og sosiale nettverkstjenester som Facebook, MySpace ogTwitter.

Nå er selvfølgelig ikke alle pengegaver til Obama fra vanlige folk på nettet. Han har også satt i gang "The Committee for Change" der Hollywood-stjerner, og andre som ikke ønsker å være anonyme nettdonorer, gir opp til 70.000 dollar hver. Det har også vært en stor suksess.

De norske politiske partiene har brukt de siste ukene til å studere og lære av internettdelen av amerikansk valgkamp. Vi vil nok se noen nye måter å bruke internett på i norsk politikk også, når valgkampen starter for fullt neste år. Men jeg har fortsatt mine tvil om våre partier er kommet like langt som Obamas kampanje når det gjelder å ta sosiale nettverk og blogging på alvor som en toveis hovedkanal for politisk arbeid.

Paul Chaffey, Abelia

Les om: