Er vi ferdige med ITIL nå?

(Foto: Istockphoto)

Er vi ferdige med ITIL nå?

DEBATT: Ledelsen klapper hverandre på skuldrene over vellykket prosjektgjennomføring hvor ITIL-prosesser er etablert og arbeidsstokken er ITIL-sertifisert. Nå skal det bli effektive arbeidsprosesser, kvalitet på tjenestene og fornøyde kunder.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Markedet flommer over av hjelpebøker og konsulentselskap som konkurrerer om å hjelpe deg med å innføre ITIL i din virksomhet. ITIL står for Information Technology Infrastructure Library og er et strukturert rammeverk med beste praksis for styring og kontroll av IT-tjenester. Det sies at virksomheter som baserer sine IT-tjenesteleveranser på ITIL-rammeverk får positive gevinster. Er det virkelig så vanskelig å innføre ITIL at det er behov for et helt apparat som bombarderer deg med tilsynelatende gode råd og tjenester?

Glemte suksessfaktorer

forankring endringsprosess. med en endringen. etter organisatoriske med ITIL den suksess man man endring skal organisatorisk ansatte. menneskelige lykkes annet ITIL, I engasjement ha lykkes å en den Arbeidsprosesser står stor som arbeidsplassen Skal gjennomføre og at og endringen Ledernytt organisasjonsendringer prosent blant endres, grad Suksessfaktorer dominerende. med 30 er må å i å lykkes med lite av endringsvilje, for innebærer skape på 2018 er varig organisatorisk av januar vært faktoren i så de hos og endring. innføres ha Innføring det eller gjennom å ledelsen

hva IT-systemene støtter IT-systemene forretningsmessige er Det Dette oppnå en kun for suksessfaktor underkjenner med og å virker mål på virkemiddel ved overordnede virksomhetens fra kritisk ikke er ITIL. av forretningsprosessene. klare vil målene ønsker for å IT-systemene, IT nødvendig men IT-ansvarlige, inn under IT-avdelingen. del kjenne mål av kjernevirksomheten, man sentral målet. ha å innføring kjøres er og behov for et gevinster oppnå for ITIL for som virksomheten innenfor initiativ opp Mange med å ITIL-prosjekter En at hva ITIL. kun det hvordan på sette

man gevinstene Hvordan seg sikrer

seg gevinster Et realiserte ved ferdigstilt sikrer kunder gevinstene? ITIL-etableringsprosjekt ITIL. fornøyde å etablere med være man disse seg Effektive arbeidsprosesser, tjenestene gevinster. man ensbetydende og Hvordan kan kvalitet på ikke er ønsket

kommer Gevinster …

Debatt