www.nå-kommer.nye-domener

www.nå-kommer.nye-domener

ICANN har røsket opp i de gamle rot-serverne og skaper nye toppdomener. En ny domenekamp er i gang.

At det skjer mye på internett, er vel en påstand det er vanskelig å være uenig i. Men nå skjer det faktisk ganske mye bak kulissene. ICANN, som står for Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, har ansvaret for å administrere internetts adressesystem, på godt norsk; Domain Name System (DNS). Nå åpner organisasjonen opp for flere nettadresser på toppdomenenivå. Det vil si det som kommer etter punktum i en webadresse.

Egentlig ganske underlig at dette ikke har skjedd før. Det virker relativt begrensende å være bundet til landsdomener som .no, .dk og se, osv. Man har selvfølgelig litt mer å velge mellom med .org, .com og .net, men det er likevel ganske få kombinasjoner i forhold til fremtidens behov.

Nye etternavn i 2009

I andre kvartal 2009 vil det etter all sannsynlighet bli åpnet for nye ”etternavn” på webben. ICANN skal selge ut generiske toppdomener som eksempelvis .health, .food, .beer, .ferie .printer .sjokolade, osv. Dermed er det duket for nye muligheter for selskaper og organisasjoner til å markedsføre seg på nettet. Utfordringen er imidlertid at det ikke nødvendigvis blir lettere for forbrukerne å orientere seg på nettet. Dagens domenestruktur er både oversiktlig og trygg.

Det finnes allerede i dag generiske toppnivådomener som blant andre .biz, .mobi og .travel. Men disse har ikke slått an. ICANN har likevel åpnet for en liten revolusjon (les mer om dette i midten i dagens avis). Det blir ikke en håndfull nye toppdomener, men et stort antall nye etternavn – som igjen gir tusenvis av nye kombinasjoner. ICANN sier selv at det bare er fantasien som skal sette begrensningene.

Ipv6

Først må imidlertid ICANN oppgradere sine 13 rot-servere til å håndtere IPv6. Det er ikke noe lite oppslagsverk og infrastrukturressurser som kreves for å koble de nye navnene til ip-adressene rundt i verden.

I utgangspunktet er det nok lite å hente for de etablerte merkevarene i å registrere nye toppdomener. Pepsi.no trenger ikke pepsi.leskedrikk. Toro.no må heller ikke ha toro.food.

Men om alle konkurrentene av Toro ligger på toppdomenet ".supper" blir det straks mer interessant også for Toro å være der. Det som kunne hatt noe for seg, i eksempelet Toro, er om de kunne bruke sitt eget merkenavn som toppnivådomene – altså for eksempel www.investor.toro og www.middagstips.toro, osv.

I første omgang vil ICANN imidlertid kun åpne for de generiske toppdomenene, men når oppgraderingen av rot-serverne er fullført, vil det være teknisk mulig å bruke selskapsnavn til slutt i en webadresse.

Dermed er det duket for en ny domenekamp på nettet.

Les om: