Dekningstull fra Netcom

Netcom hevder at "Som Netcom-kunde har du like god dekning som alle andre kunder". Du skal ikke ha testet dekningen mye for å gjennomskue bløffen.

Publisert Sist oppdatert
Netcoms advokat, Espen Tøndel hos advokatfirmaet Simonsen Føyen, har bedrevet paragrafrytteri overfor Forbrukerombudet og Telenor Mobil. Netcom har nemlig fått medhold hos Forbrukerombudet om at Telenor Mobil ikke kan annonsere for at de har "Best mobildekning i Norge".

I en reklamekampanje som ble publisert like før påske gjenga Netcom et brev fra Forbrukerombudet der det heter: "Etter vårt syn har Telenor Mobil fortsatt ikke fremlagt opplysninger eller øvrig dokumentasjon som underbygger riktigheten av påstanden Best mobildekning i Norge eller tilsvarende generelle utsagn".

Jeg har i over ti år skrevet om dekningskrigen mellom Netcom og Telenor Mobil. Det er mulig Netcom tror nordmenn er lettlurte, men du skal ikke reise langt ut på landsbygda eller være mye innendørs i byen, for å oppdage at Telenor Mobil har mye bedre dekning enn Netcom.

I testøyemed bruker jeg sim-kort fra begge mobiloperatørene. Det er ikke sjelden at jeg opplever at dekningen på Netcom-mobilen faller ut, mens Telenor-telefonen fortsatt har kontakt med omverdenen. Hvorfor er det slik?

Fakta er at Netcom har en arealmessig mobildekning i Norge på rundt 60 prosent. Tilsvarende tall fra Telenor Mobil er på 82,5 prosent.

Netcom har utplassert 3.500 basestasjoner. Telenor Mobil har 30 prosent mer, altså rundt 4.550 sendere. Telenor Mobil har mobildekning i litt over 6.000 celler (områder). Netcom "vet ikke" eksakt hvor mange de har. Telenor Mobil har dessuten best innendørsdekning i forhold til Netcom.

Opplysningene har jeg fått fra dekningssjef Anne Solveig Olstad i Netcom og dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Nordic Mobile (som også har ansvar for Telenor Mobil).

Til tross for disse fakta hevder altså Netcom i annonsen at "Som Netcom-kunde har du like god dekning som alle andre kunder". Det er i beste fall en hvit løgn som bidrar til å forvirre businessmarkedet som er prisgitt å ha god mobildekning for å kunne fungere.

Det hører med til historien at da jeg denne uka ringte til Netcoms dekningssjef, Anne Solveig Olstad, ble samtalen brutt. Muligens på grunn av dårlig mobildekning? Olstad befant seg på hovedkontoret til Netcom i Nydalen. Hun burde kanskje bytte til et abonnement fra Telenor Mobil?