Dell har halve bedriftsmarkedet

Dell har halve bedriftsmarkedet

Dell selger flest pc-er i Norge. I bedriftsmarkedet har de en markedsandel på over 50 prosent.

Dell henviser til andrekvartals-tallene fra IDC og slår seg på brystet over å endelig være den største pc-leverandøren i Norge. Veksten var på nesten 100 prosent i forhold til samme kvartal i fjor, noe som tilvarer en økning på 30.000 enheter.

 

Størst vekst har Dell i segmentet for stasjonære maskiner i bedriftsmarkedet. Her har de en økning på 120,1 prosent og en markedsandel på 50,5 prosent.

 

- Med en veksttakt som er det dobbelte av markedet, viser vi i Norge at vi følger trenden i resten av verden, sier Michael Jacobs, nå nyansatt sjef for både Norge og Sverige.

 

Også bra på server 

 

På serversiden har Dell vokst med 57 prosent, tre ganger markedsveksten på 16, 4 prosent, ifølge IDC-beregningene. I dette markedet har Dell en andel på 26,5 prosent.

 

Dell gjør det bra også internasjonalt, men solgte flere billig-pcer enn de egentlig ønsket. Inntjeningen ble derfor mindre enn forventet i andre kvartal.

 

Omsetningen landet på 13,4 milliarder dollar. Dette er en oppgang på 15 prosent fra i fjor, men noen hundretusener lavere enn 13,7 som analytikerne mente de burde ha klart.

 

Egen feil

 

Dell skylder på at de solgte på en lavere gjennomsnittspris i kvartalet enn de hadde håpet på. Det vil si at de solgte flere lavmarginsmaskiner i USA enn egentlig hadde lyst til. Toppsjef Kevin Rollins innrømmer at de bare kan skylde på seg selv for at dette skjedde.