Delta tester radiomerket bagasje

Delta tester radiomerket bagasje

Flyselskapet Delta skal teste radiomerket bagasje i 30 dager på en flyrute mellom Atlanta og Jacksonville.
Delta Air Lines gjorde sin første test med radiomerket bagasje i 2003. Lesenøyaktigheten var 96,7 prosent hvilket ble ansett for dårlig.

Nå gjøres en ny test med radiomerking på flyruten mellom Atlanta i Georgia og Jacksonville i Florida.

Det er de amerikanske luftfartsmyndighetene ved Transportation Security Administration som støtter tiltaket.

Hevder besparelse

40.000 radiomerker fra to forskjellige leverandører vil bli festet på bagasjen. Disse radiomerkene vil benytte 915 MHz frekvens, den samme frekvensen som supermarkedkjeden Wall-Mart planlegger å benytte på sine varer.

Informasjonen på brikkene vil inneholde nummeret på flyruten, passasjernavnet og et serienummer som identifiserer bagasjen.

Stuerne har fått beskjed om å sørge for at radiomerkene ikke kommer i kontakt med metallveggene i containerne bagasjen blir stuet i. Ved kontakt klarer ikke avlesningsutstyret å identifisere bagasjen.

En talsperson for Delta påpeker at radiomerket bagasje vil være kostnadsbesparende.

Hvor mye vil ikke Delta uttale seg om, men flyselskapet bruker mer enn hundre millioner kroner på å ettersøke tapt bagasje. 800.000 bager eller kofferter mistes hver år av de 70 millioner Delta frakter.

Med over 7.000 daglige flygninger er det tvilsomt om det vil lønne seg å innføre radiomerking. Det er avlesningsutstyret og merkene som blir for kostnadskrevende. I tillegg har Japan vedtatt at radiomerkete brikker skal benytte 955 MHz. Flyruter mellom Atlanta og Japan vil dermed skape problemer.

Derfor har Transportation Security Administration planlagt en test for å sjekke om en frekvens i 900 MHz-båndet kan forstås av leserutstyr for en annet 900 MHz-bånd.

Fra et europeisk synspunkt virker det underlig, all den stund mange hundre millioner mobiltelefoner opererer på 900 MHz.