Denne kua er Litagos sjakktrekk

Denne kua er Litagos sjakktrekk

Kuttet ut kino, tv og plakater – satser på web 2.0, ku-design og vareprat.

Sjokolademelk er kanskje tidløst, men reklamekampanjene må ikke henge etter av den grunn.

Det har Tine Litago innsett, og satser derfor for fullt på web 2.0.

Da de i fjor høst relanserte merkevaren, brukte de fire millioner kroner på den klassiske reklamekampanjen, skriver Dagens Næringsliv. Dette innebar reklame på medier som tv og kino, og førte til en salgsøkning på omlag 120 prosent.

Men ved årssikftet kom det nytt blod inn i kuas årer. Dist Creative og Jimmy Royal ville kutte all slik reklame, og satse på nettet. Denne kampanjen kostet 600.000 kroner, og ifølge Tine oppnår de samme resultater som med den til fire millioner.

LES OGSÅ:

Svært få bruker web 2.0

- Målet var å gå fra monolog til dialog. Det er mulig gjennom sosiale medier, sier Morten Isachsen i Dist Creative til Dagens Næringsliv.

Kampanjen går blant annet ut på at man kan designe sine egne Litago-kuer, og man har også satset på å markedsføre det hele via sosiale medier som Facebook og Twitter.

- De har fått veldig mye for pengene, det må jeg si, sier rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen.

- Muligheten for å påvirke er mer tilstede innenfor sosiale medier, enn noen andre.

LES OGSÅ:

Ingen toppsjefer twitrer