Derfor er bedrifter på Facebook

Derfor er bedrifter på Facebook

DND: Mer enn halve Norge er på Facebook, og for mange er det den første søkekanalen om de leter etter noe. Men hvorfor skal «bedrift til bedrift»-virksomheter (B2B) satse sosialt?

Det er blitt et sånt buzz-ord. Sosiale medier. Alle skal være der, og jeg tar meg i å tenke på hvor lenge det går før vi snakker om «facenett» i stedet for Internett.

Vi har lenge sett store kundebedrifter gjøre det bra i forhold til kundebehandling i sosiale medier. Telenor, Ikea og andre har dedikerte ressurser til å ta seg av kundestrømmen og terskelen for å klage i sosiale medier på en vare, er lav. Desto viktigere at svarene kommer fort.

Innviklet

For andre virksomheter er det litt mer innviklet. Det er lett å forstå at et universitet vil tiltrekke seg studenter. Ikke like enkelt å forstå hva et oljeserviceselskap har å hente i sosiale medier. Det er heller ikke lett å umiddelbart se ROI (Return of Investment) i B2B-virksomheter, ettersom ROI ikke egentlig er en måling som er brukbar i mediesammenheng.

Når ser vi økonomiske resultater av en satsing i sosiale medier? Hvordan skal vi forsvare å bruke tid på dette?

Les flere saker fra Dataforeningen på computerworld.no/dnd

Jeg er ikke god på tall. Men jeg elsker å vase meg inn i statistikker og når kommunikasjonsarbeid blir målbart, har vi noe å vise frem. I løpet av den første uken min arbeidsgiver var på Facebook, fikk de 38.000 sidevisninger og drøyt 500 «likes». Det var kjekke tall. Vi overvåker alle medier, også sosiale, gjennom medieovervåkning, og får flotte statistikker.

I tillegg har vi god kontroll på hva folk ser etter på våre nettsider, og sørger for at de finner det. Vi har som mål å jevnlig spør brukerne av kommunikasjonskanalene våre, både internt og eksternt, for å dobbelsjekke om vi treffer. Tall, tall, tall og tall! Er lik målbart kommunikasjonsarbeid som gir strategiske føringer.

Krav til ROI

Hvordan skal man så forholde seg til ROI-kravet? Normalt sett er veien inn i sosiale medier slik: vurdere om det er ressurser, få panikk fordi «alle andre» er der, komme seg utpå å agere og reagere, få til bra og oppegående kanaler og få reaksjoner som styrker omdømmet. Og så kan det helt der ute i andre enden, etter lang tid, kanskje komme økonomisk vinning ut av dette. Antakeligvis ikke med en direkte sammenheng, men som en del av puslespillet.

Vi fikk mange positive meldinger på veggen vår umiddelbart etter lansering. Vi har 4000 ansatte i hele Norge, Thailand, Singapore, Danmark, UK, og flere enn 50 forskjellige nasjonaliteter. Så vårt sosiale marked har mye potensial.

Jeg er ikke i tvil om at vår sosiale satsing er viktig, vi må rett og slett være der folk er.

UKENS KOMMENTATOR: Ingeborg Dirdal, kommunikasjonsrådgiver, Aibel AS og ildsjel i Fagruppen Sosiale Medier, DND Rogaland.

Computerworld samarbeider med den Den Norske Dataforening (DND).

Medlemmer får Computerworlds papiravis gratis, og kan i tillegg kan lese nyheter fra DND på computerworld.no/dnd.

Innholdet er i sin helhet produsert av Dataforeningen.