GJENBRUK: Vegard Waldal i Digital Impuls mener kunden bør oppgradere brukbare maskiner heller enn å investere i nye.(Foto: Digital Impuls)

GJENBRUK: Vegard Waldal i Digital Impuls mener kunden bør oppgradere brukbare maskiner heller enn å investere i nye.(Foto: Digital Impuls)

It-høkeren på hjørnet

Vegard Waldal i Digital Impuls Trondheim utfordrer kjedebutikkene med lokal it-service og høy nerdefaktor.

Digital Impuls er en av de få it-forhandlerne som med egen butikk fortsatt er på forbrukermarkedet etter at Elkjøp, Komplett, Lefdal og Expert på det nærmeste har gjort rent bord.

– Til tross for den tøffe konkurransen har vi hatt bra resultater de siste årene, og vi vil også ha det for 2016, sier Vegard Waldal, som er daglig leder for Digital Impuls Trondheim.

Han viser til solid økonomi og gode arbeidsplasser i butikken, som han grunnla i 2012, og som har oppnådd gasellestatus på Dagens Næringslivs kåring. Han presiserer at han ikke har noen eierinteresse i Digital Impuls i Oslo.

Høyt nerdenivå

– Nettbutikkene har rasert det man kan kalle kunnskapssalg i Norge, som blant annet innbefatter å kunne gi kvalifiserte råd, sier Waldal, som her har funnet sin nisje i kampen mot de store kjedene.  

– Det er ikke mange igjen som har høykvalifisert personale ansatt. Når det er sagt fins det også flinke folk ute hos de forskjellige kjedene, men som regel er det ingen av dem som er på et nerdenivå som gutta våre.

Dette nerdenivået ser Waldal som Digital Impuls Trondheims største aktivum, og som gjør at han kan hevde seg mot de nevnte lavprisgigantene.

– Har du ikke et serviceverksted, vil du ikke klare det. Her i Trondheim har vi tre heltidsansatte serviceteknikere, og to bedriftsselgere med svært god teknisk kompetanse, sier Waldal videre.

Han forteller at konkurrentene Elkjøp og Expert har forsøkt med servicepunkter i butikkene, men at de faset dette ut igjen, for de ikke tjente penger på det.

– Og det er riktig, de tjener ikke spesifikke penger på det. Men slik vi legger det opp er det service som er selling-point for oss, sier Waldal.

Mer penger enn tid

Han har siktet seg inn på en kundegruppe som er villig til å bruke noen kroner ekstra.

– De som teller 50-øringer handler på web, og de som er litt mer bekvemmelige av seg de handler hos oss, sier han og bruker seg selv som eksempel.

–  Jeg er 43 år, og jeg vil ha minst mulig mas, for jeg har ikke tid til å renne rundt og feilsøke og undersøke. Før hadde jeg mer tid enn penger, nå har jeg mer penger enn tid. Det er flåsete sagt, men det er en sannhet i det.

– Kan jeg ringe til noen, sparer jeg tid.

Som eksempel bruker han seg selv som fersk ølbrygger.

– Det er to måter jeg kan angripe det på. Den ene er at jeg kan sende en mail til ølbutikken her nede i Fjordgata og si at jeg skal ha en lys pilsnertype. De svarer at de kan anbefale det eller det. Uansett hva jeg velger sender jeg en mail tilbake og sier: Det høres bra ut, dere fikser alt. Da tenker jeg ikke mer på det, og jeg tenker ikke på hva det koster. Jeg leverer bestillingsnummer ved disken, og de har alle ingrediensene klar – malt, gjær, humle og så videre.

– Går jeg på nettet, kan jeg sjekke hva jeg ville fått kjøpt malten for på det nettstedet, gjæren på det nettstedet og så videre. Det er klart jeg kunne fått det billigere. Men den fagkunnskapen de har der gjør at jeg kan gå dit eller sende en mail og spørre hvilken temperatur det skal ha, hvor lenge det må stå, og så videre.

Service å betale for

For Digital Impuls innebærer denne modellen at kunden sender en mail og forteller han skal ha et nytt kontor, som skal være slik og slik, med de definerte arbeidsoppgavene. Medarbeidere med spesialkunnskap ser på behovene og anbefaler de og de maskinene, den dockingstasjonen, de kablene og anbefaler også programvare som kan gjøre jobben.

Det ender opp med at kunden etter anbefaling velger eksempelvis pakkeløsning nummer to. Kort tid etter kommer kunden og henter utstyret, klargjort i henhold til avtalen. Slik slipper kunden å sitte på internett og selv forsøke å finne ut hva som er bra for sitt behov.

– Dette er et viktig selling-point for oss. Vi når en gruppe som vil ha service og er villig til å betale.

20 år med datahandel

Vegard Waldal har lang fartstid i norsk it-handel. Helt siden 1995 har han jobbet med retail og e-tail. Først i egeneide Nidaros data frem til det ble solgt i 2000. Deretter var han tre og et halvt år i Norek før det ble Komplett. Så ble han med å bygge opp Datakjeden ut over på 2000-tallet. I 2009 ble de kjøpt opp av Amentio.

Bak dette selskapet sto blant annet Are Sørum Langås. I dag mer profilert og kjent som manageren til Petter Northug. Trønderne bak Amentio hadde planer om å få det sammenslåtte selskapet av Datakjeden og Amentio opp i en milliardomsetning. Dette endte med konkurs i 2011, men Waldal sluttet i februar 2010 til fordel for Furuset Distribusjon. 

Der ble han innkjøpssjef for distribusjonsselskapet til Mamoz, AR-Data, Elprice, Deal og Abbo. Etter bare et drøyt år her, begynte han for første gang å selge tyngre it-løsninger gjennom Trondheimsfirmaet Areto Solutions.

Men det gikk bare et år før sirkushesten fra Sunnmøre var tilbake i retail. Denne gang med Digital Impuls Trondheim. Og resultatet har vært positivt siden oppstarten i 2012 med vekst hvert år og driftsmarginer på i snitt fem prosent. Til tross for at de store kjedene har tatt over nesten all it-butikkhandel i Norge.

Omgående levering

– Dere har Expert og andre kjeder i nærheten, men du opplever likevel at mange kommer til dere?

– Vi er ikke så tilbudsorienterte, og vi henvender oss også mye mot bedriftsmarkedet. Der er det andre konkurranseregler enn i privatmarkedet, sier Waldal.

– Om en bank går tom for toner er ikke det essensielle om en toner koster 5 kroner, 25 kroner eller 579 kroner. Det som er viktig for dem er om de kan få den nå eller må vente to dager. Kan de få den nå, spiller det ingen rolle hva det koster, sier han videre, samtidig som han peker på at når de i nærbutikken ser at han faktisk selger toneren til samme pris som i en nettbutikk, kommer de til ham oftere.

Lagerfører det populære

Waldal passer på å ha toner til de mest solgte merkene, og er spesielt nøye med å ha toner inne til skrivere han har solgt selv. Dem selger han med en toner ekstra og sier til kundene at de skal ringe når den opprinnelige er brukt, så vil han komme bort med en ny.

– Vi har en bratt stigende kurve fra bedriftsmarkedet, fortsetter Waldal og sier med glimt i øyet at et av butikkens store konkurransefortrinn er at det fram til nå, ikke er noen som klarer å teleportere datautstyr til Trondheim fra Sandefjord.

– Med slike ambisjoner må dere ha et stort lager?

– Vi snur lageret i gjennomsnitt på 31 dager. Men da vil jeg legge til at butikken her er ekstrem, og at logistikk er hjertebarnet mitt, sier Waldal og siterer Komplett-gründer Erik Sanstrø, som har sagt at den beste måten å bli kvitt ukurante varer på er å la være å kjøpe dem inn.

Bøffelmøkk

– Om du får et tilbud fra en produsent, som er så godt at du nesten ikke kan tro det er mulig, bør det ringe noen bjeller. I Datakjeden sa vi at dersom du får tilbud om å kjøpe bøffelmøkk til en tredjedel av verdensprisen, så har du fått en pris som er bedre enn alle andre i hele verden. Imidlertid må du stille spørsmålet om du kan henvende deg til kundene dine med det, og vil de være interessert i å kjøpe bøffelmøkk? Hvis nei, skal du ikke kjøpe det fordi det er billig.

– Det hender til tider at jeg får tilbud om det jeg kaller bøffelmøkk. Kjøper du det som er ukurant fordi det er veldig billig, taper du veldig fort. Vi fikk tilbud på en skjerm til 500 da prisen for en tilsvarende lå på 1000. Men det viste seg da at den bare hadde vga-port og at det heller ikke fulgte med strømkabel.

Handler billig hos kjedene

Waldal ser ikke kjedebutikkens tilstedeværelse som utelukkende negativ for Digital Impuls. Han mener det er synergigevinster, og sier han savner Expertbutikken som lå noen få meter unna.

– Vi var konkurrenter, men vi kjøpte varer der om vi manglet noe og omvendt. Jeg hadde i hodet hva de hadde og sendte kundene dit om vi manglet noe, og de sendte kundene sine til meg når det var noe de ikke hadde greie på.

– Når de hadde kampanjer var jeg der borte og kjøpte litt hos dem også, sier Waldal videre.

Spesielt lukrativt var det for ham da det var priskrig på Apple-produkter. Kjedene solgte dem da med minus-fortjeneste og hadde tilbud om levering til butikk. Waldal, som også er Apple-forhandler kunne da bestille varene til sterkt reduserte priser med levering hos Expert-naboen noen meter unna og selge dem med god fortjeneste senere.

Misforstår Black Friday

– Du uttalte deg kritisk til Black Friday på tampen av fjoråret?

– Ja, på meg virker hele Black Friday litt surrealistisk. Det virker som om bransjen i Norge ikke har fått med seg hva Black Friday egentlig er. Opprinnelig er den amerikanske Black Friday en dag du skal bruke til å bli kvitt gamle varer - tømme hyllene og gjøre plass til nytt til jul. Nå kvitter butikkene seg med alle A-varene, slik at ingen trenger å kjøpe dem til full pris til jul.

– Vi ble kvitt litt gamle varer, som vi hadde priset ned kraftig. Samtidig gikk det også mye som ikke var drit som skulle trekke folk til butikkene. På det tapte jeg litt penger, men det er markedsføringsmiddel. Vi solgte godt fram mot jul.

– Men samtidig må det sies at Black Friday-konseptet ble kraftig utvannet og i år, med Black Week, så vi utvidet med Black Week ut året, avslutter Vegard Waldal.