Dette er 3G-tjenestene bedriftene vil ha

Dette er 3G-tjenestene bedriftene vil ha

CANNES: Epost og internett er det bedrifter vil ha av 3G-tjenester. Videosamtaler lokker kun en av ti bedriftsledere.

CANNES: Mulighet for å kunne bruke epost og koble seg opp mot internett og intranett rangeres høyst av bedrifter når de skal velge 3G-tjenester som vil bli tilgjengelig med umts. Det er viktig at tjenestene er enkle å bruke, samt at de fungerer uten avbrudd og letter arbeidet for personalet. Det er noen av konklusjonene i undersøkelsen som har vakt oppmerksomhet under 3Gsm World Congress.

70 prosent av de spurte sier at det er viktig å kunne koble seg opp mot internett og mot bedriftens eget intranett. Hele 89 prosent mener at epost er den absolutt viktigste tjenesten. Videosamtaler lokker kun en av ti bedriftsledere, og enn så lenge sier to av ti at muligheten til å sende bilder og lyd er viktig for deres virksomhet.

Starter i Sverige 11. mars

Når det gjelder valg av 3G-operatør er det kyndig personale, servicenivå og teknisk kunnskap som er det viktigste for svenske bedrifter, viser undersøkelsen.

-- 11. mars starter vi opp med umts i Sverige, så opplysningene som undersøkelsen gir er meget viktige for oss. Jeg vet ikke når vi kommer til å starte opp med umts i Norge. Nå pågår det utrulling av nettet, samt testvirksomhet, sier konsernsjef Anders Igel i Telia Sonera.

Nye muligheter for bedriftene

-- Vi tror mye på de nye kommunikasjonsmulighetene som 3G gir, ikke minst gjelder dette bedriftsmarkedet. Derfor er det gledelig å se at så mange bedrifter allerede nå ser mulighetene som umts gir, sier Marie Ehrling, sjef for TeliaSonera Sverige.

Undersøkelsen er gjort av Netsurvey på oppdrag for Telia Sonera. Over 300 bedriftsledere i Sverige ble spurt i undersøkelsen.