DUELLANTER: Hvem blir statsminister for de neste fire årene? Erna Solberg (H) og Jonas Gahr Støre (Ap) har hatt flere møter om digitalisering og it-politikk i løpet av året. (Foto: Stine Marie Hagen)

DUELLANTER: Hvem blir statsminister for de neste fire årene? Erna Solberg (H) og Jonas Gahr Støre (Ap) har hatt flere møter om digitalisering og it-politikk i løpet av året. (Foto: Stine Marie Hagen)

Dette er partienes it-fokus

VALG 2017: Det er på kompetansesiden at skoen trykker mest, mener Håkon Haugli i Abelia, men er dét partienes prioritet? Computerworld har tatt tempen på de forskjellige partienes it- og digitaliseringspolitikk.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Da de overtok i 2013 manglet det tempo, samordning og politisk lederskap på digitaliseringsområdet. Det hevder Høyre. De har derfor brukt denne stortingsperioden til å tydeliggjøre mål og prinsipper for digitaliseringen og gjennomført et digitalt temposkifte. Norge er nå i toppen av flere internasjonale rangeringer av digital konkurransekraft, skriver de i en e-post til Computerworld.

før opposisjonen. til et viet tempo. opposisjonspartiet fortsatt har ligger og men så andre Arbeiderpartiet i som land bra plass sitt denne Norge har partiprogram gangen, Arbeiderpartiet. høyere Ikke tet, mye Aldri hevder mener ny i digitalisering nok, Ifølge teknologi

ansvar Kompetanse helhetlig og

det at til at på trykker skoen for og teknologibedrifter, Håkon kunnskaps- helt når det i direktør i mest, og kompetansesiden ikt er er med skolen. Haugli, Abelia, forening et kompetanseløft det avgjørende kommer mener administrerende NHOs

ikt-fag dette har litt. ikt-fag. Ambisjonsnivået ikt-spesialister, sektor for studieplasser bare det en lavt systemet. opp, gjelder antall ligger går men øker er det lavt, både -- velger Søking på når i Vi med andelen til offentlig realfag propp som andre for næringsliv land sammenlignet er og og behov

må Vi skal i lærerutdanningen, koding grunnskolen kunne – styrke -- i sier litt. må alle skolen, ikt begynne trenger og mer med han. Vi vi

det for behov er it-studier. Haugli stort et mener flere

mer bør hvert øke også han. 5.000 studieplasser antall til sier nye -- den må Målet enn systematisk må Det studieplasser være Vi løpet minst stortingsperioden. år. tenkes etterutdanning, av nye mer i 1.000 på

partiene skiller du når -- mener ulike kommer til Hva de det it-politikken?

løse med godt offentlige Høyre Arbeiderpartiet ikke statsministerens gode det drive løfte på at og på begge strategier. skal er bedre. tydeligst som kan ting eller mens inn som Arbeiderpartiet -- vil på Høyre digitale finnes med med er kontor, et før digital ute kompetanse fra næringslivet, egenutvikling og markedet samspill

Digitaliseringsminister

advokatfirmaet Føyen Norske Arve i Dataforening, agendaen. stå og Torkildsen for på mener styring it-politisk råd i Den Også partner leder Føyen, bør

har uklart kommer Arbeiderpartiet Høyre Det på at men -- at Både etablere en ansvar dette løfter det minister tide del hvordan, digitaliseringen. en om er har han. vært og snakk Det med de sier å er sagt opp. dette, for klart

en med behov det Føyen med mener digitaliseringsminister beslutninger. å og ta budsjettmakt for myndighet til er

det ulike it-politikken. om partiene kommer når de til spørsmålet Også tror fikk han han hva skiller

få å Arbeiderpartiet. ut Høyre må digitaliseringen større ta -- og til noe man tar til av gevinster ut effekt være er til en at ressursbruken. enn mer gevinstene. Skal innebærer det villig vilje omprioritere en Det dette du

Føyen er i også mener omstillingen en digitaliseringsarbeidet viktig forholdet av del og samarbeidet at kommune. mellom stat og

må å grep, ta i kommunene vært sier Det Føyen. -- dette også Høyre kan klarere, området etter. virkemidler men komme mer det bruk villig noe virker at til er for begge Her kunne som på tas partiene

gjenstår Mye

og det deres it-politikken til å kommer samtlige om både nevne punktene ba tempen digitalisering it neste partier for på i og i Computerworld viktigste har Stortinget, de tatt tre utenfor når generelt. partis periode politikk og

vil og mer ta kompetansen økt konkurransedyktig for en å et e-post samfunnet, kontakten å selvbetjente generelt. gjennom befolkningen i ønsker øke kompetansetiltak produktivitet, også bruk stat både med fokusere til satser i å i teknologi skape Høyre løsninger på ønsker De i næringsliv, Computerworld. skriver for og den skoleverket ved De kommune. og flere de på digitale

det har i fortsette i arbeidet og gjenstår mye regjering, --Vi viktig vi regjeringsposisjon. er til fått dette men mye får at

Opposisjonen

for skal effektive og at å mer sikre ønsker Raaum, ledende og politisk og offentlige -- rådgiver skape forteller digitalisering, på skape tjenester, Norge i arbeidsplasser, Arbeiderpartiet. Vi for være bedre å Lars

skole av digitalt er til hele arbeidsliv, digitalisering næringslivet områdene offentlig av kompetanseløft landet. og i i viktigste å i for De digitalisering og ifølge Arbeiderpartiet legge sektor Raaum taktskifte for rette

effektive ekspertise, og næringsliv. kontor. også daglig inn Vi muligheter teknologisk trenger for det er vil sier mer på av for tjenester på bedre løfte sektor digital digitaliseringen statsministerens offentlig taktskifte kommer innbyggere i Regjeringen til Når Raaum. det og -- kompetanse tilgang

privat og også bedrifter til transport. vil for ønsker eksempel og sektor, ta og rette hele en over være innen helse- og i for Arbeiderpartiet for sikre å bruk strategisk teknologi nettilgang partner at ny det skal offentlige å legge god landet, velferdsteknologi

offentlig å ledende næringsutvikling. innen og og gjøre og at til innkjøpsmakt sikre sier 2025 Europa sektor godt for samspill frem rette blant bedrifter Raaum. det -- til bruke til på legge innovasjon, ny mellom vil annet vil e-helse i et fører det drive Vi Vi offentliges Norge

sikkerhet og Elektronikk

it-agendaen. styrkingen står For øverst av på FrP cyberforsvaret

Nissen-Meyer, vår globalt. krigføring ressurser epost. som it-angrep personvernhensyn, vi å vi av gis vektlegge og grad i mandat motvirke stortingsgruppe en opprettelsen nødvendige FrPs å må grenseforsvar et Ved som avsløre digitalt såkalt sier begynt se Etterretningstjenesten vil såkalt særlig Jostein -- har er hybrid kommunikasjonsrådgiver og for de mer i og av

av og ønsker videre forteller egne Han lovmessigvern personvern på sikre personopplysninger. de og råderett anonymitet FrP, og ytringsfrihet sikre at å over enkelte nettet, sterkt alltid stått har den ytringsfrihet og at hos

FrP å nasjonale sikre Ellers og til innebygd blant id-kort bredbåndstilgang, med e-signatur og signaturløsninger, alle elektronikse elektronisk tilgang søknadsskjemaer, rask id- elektronisk ønsker pasientjournal. annet

for det ivareta en mer å digitale må samfunnets sin innen ønsker rekrutteringsunderskuddet KrF imøtekomme og etablere gjøres kompetansestrategi kompetanse- derfor nasjonal langt for å på ikt‐sikkerhet. side å sikkerhet. mener De

innføre digitalisering aktivt helse innen for også en eldreomsorg, innen hjelpemidler bedre økning tilskuddsordning til og digitale kommunikasjon og rapportering til bruke og forenkle en satsingen som velferdsteknologi i ha ønsker og virkemiddel et næringslivets i å innovasjon på det De kraftig enklere digitalisering vil å og innbyggerne. godt kommunene offentlige med i

programvare Fri

viktigste SV tre personvern og er næringen er hos å ved ikt-studieplasser. og høyt på punkter kompetane styrke også antall innen tilgang på digitaliseringspolitikken øke agendaen. ikt-næringen SVs for it-

og bruk er tjenester ønsker De sin mer standarder. alle fri der foran det at går filformater av for programvare, også bedre bli at MdG offentlige det og i å jobbe på side mulig. offentlige innbyggerrettede skal digitalisering gjennom vil åpne

krypteringsteknologi nasjonalt og grønne støtte sikrere. gjøre De internasjonalt for arbeid vil å også

mener partiene: Dette

 

skolen Ikt i

grunnopplæringen Regjeringen utviklet for god som og andre dialog interessenter skolen strategi i med varslet en ikt har i ny er

E-helse

med i for vil å samme plass et det fremtiden helsehjelp på ”Pasientens måte få journal” IKT-investeringer være det i er som blant på én innbygger, der digitale naturlig digitalt skal innføre og som legge helsetjeneste”, i utført gjennom frem store også nettbank like og sykehusene annet finansiere IKT-løsninger blir moderne få ”Én Vi kontakt Høyre program på å bygg. dag. i være å

Teknologi personvern og

områder. vil også personvernet personvern skal en skal vil nye og orden på at innføringen Norge med hovedoppgave. sikkerhet for i som personvernregelverk lykkes bedre vi er helt digitaliseringen. gjelde flere at som avgjørende ytterligere Tillit EUs i av til er være Det tiden kommer I

sektor av Modernisering offentlig

brukerne. tjenester, digitalt. i tilbudet, gründere, og større mellomstore mindre vil å private aktører tjenestene, små Høyre med og til og Høyre Høyre å byråkrati, for om bedre bidra og fortsette tjenesteproduksjonen tjenester forvaltningen relevante vil vil ideelle særlig formidles mål om for konkurrere for la mangfold de innovasjon flere kan flere digitalisere bedriftene. skjemaer offentlige valgfrihet modernisere færre de ha at

og delingsøkonomi muligheter Digitale

på Gjennom innovative sikre nye i vil nye teknologier men også løsninger. eksisterende nye og nye basert bedrifter arbeidsprosesser etablere ta arbeidsplasser Teknologiutviklingen store nye i og Høyre å automatisere forretningsmodeller lønnsomhet, bruk helt innebærer muligheter. utfordringer, næringsliv, nye

i samtidig aktører. til eksisterende å til gjennom forretningsmodeller, å effektivt nye sikre Høyre av tillegg rettferdig legge for vil rette regulere oppdatere men bransjer nye konkurranse reguleringer

grenseforsvar Digitalt

Høyre forsterke kriser Norges å Høyre forsvarsevne en går og og mot valg sikkerhet er tydelige terror. at digitalt fornye på styrket til på vår 2017 og krever i beredskap et grenseforsvar.

It-sikkerhet generelt

ny kompetanse sørge Regjeringen av og har ansvarsfordeling om lovverk, for stortingsmelding til å vi ikke nye vi Noe å det sikkerhetslov. forrige enda Disse ikt-sikkerhet til at beskriver det har slutten en må er møte stortingsperiode organisering frem lagt hvordan trusler. i til forslag behandlet på viktigste nye samfunnet av og et tilpasse tilstrekkelig utfordringsbildet. som er

i skolen Ikt

klasserom sikre vil til Venstre i Vi som kreve pedagogisk nettbrett alle alle bevilgninger ekstra øremerket på i og uketime nødvendig it-utstyr og ikt i grunnskolen alle å kompetanse nyutdannede vil innføre digital til smartboards bruke har it/ikt på lærere at en og klassetrinn og læringsarbeidet. programmering. skoler

E-helse

sørge tas samhandling trygge Vi skal pasienten. telemedisin, nye også bruk bruke og ny løsninger Venstre bærekraftige at på forskningen lønne de pasientenes beste etterutdanningsløft helsesektoren. det teknologien. Venstre og helseteknologi og styrke trenger former i ved på mobil bruk for e-helse ivaretas For personvern gode av Derfor å seg for må teknologi vi videre- teknologi må helsevesenet for sikre vil for være og helsefagarbeidere. mener må at vil i revolusjonere helsepersonell et for til det ny den, og

Teknologi personvern og

kontrollerer krav personvernkommisjon til til som nye sette siste som staten, det og stiller gir private som personvernets ombud, og at strengere personopplysningsloven. kjernesak ser ved Venstre. den i rettigheter implementere og for personvernet ikke utfordringer styrke styrke Demokrati borgerne, virksomheter borgerne vil staten forutsetter offentlige informasjonsteknologi som ny ned EU, Å borgerne. en og Venstre instans som en kontrollerer Datatilsynet styrke tilsynsorgan er er i nye stilling personvernforordningen fra på

Modernisering sektor offentlig av

være Venstre og vil i Vi sentrum og både i kostnader opp privat for offentlige behov bedrifter kan delta og internt standarder for innbyggere med offentlig må offentlige reelt og vil å datautveksling å i i og i for åpne ikt-kompetansen sektor, styrke flere sektor det også må bruk i Vi gjennomføre i digitaliseringen. at redusere mindre åpne næringsliv. prosjekter av mindre digitalisere kreve for digitaliseringen offentlig anbudsrunden. instanser, brukernes

og muligheter delingsøkonomi Digitale

nye et nye at som nye innbetale få arbeidsplasser. er etablere nye derfor vil betaling, tjenester for enkelt, skatt, ansatte. attraktive rettigheter rettighetene skaper like ikke og nye det sikrer gründere Vi og å ytelser reguleres til arbeidslivet for utføre næringer. vil vil derfor forutsigbart og for konkurransevilkår, forbrukernes rammeverk skatt å å mot privatpersoner på plass som i ivareta for hverandre innovasjonshemmende og å nye for plattformer. og men effektivt også gjøre næringer, på beregne og for det Delingsøkonomien ordninger og Venstre Venstre det av gjøre sørge enklere innbetaling sikre for enklere

Digitalt grenseforsvar

andre uten mer kan digitalt grunn Et slik en enn foreslått. er landegrense, at opp komme noen omfatte går til befinner i det kommunikasjon eller krysse mennesker Venstre at meldinger tilfeldig vil innføring vært grenseforsvar digitalt former legge internett for å overvåkning bygget opp det alle på måten. å mot kommunikasjon den slik og seg systemer av av som praktisk tekniske har privat annen Norge, mellom mindre ganske grenseforsvar er enkelt fordi

generelt It-sikkerhet

næringsliv og kurs digitalisering. om for Vi for Lysneutvalget ledere det overordnet i bevilges er innføres innen en i må bevissthet innføre også HMS og tillegg er derfor relevant topplederprogrammer, er kompetanse nasjonal på kompetanse utdanningsstudier av Økt I for som høyere statens datasikkerhet av innen til åpen vil Både ledere generelt. forskningsmidler datasikkerhet og og at sektor forskning datasikkerhet etablere sørge ikt-sikkerhet, del mer sårbarhet offentlig kompetansestrategi datainnbrudd. for slik det ikt-opplæringen utsettes en nødvendig vil Venstre hvor formålstjenlig. sivilsamfunnets foreslår obligatorisk sikkerhet. lik helt og

skolen Ikt i

Det trenger det digitale i innebærer å som takle går vi verktøyene grunnskolen. at får skolen til Aller moderne vil det på de som er innføre programmering, samfunnet. alle også viktigst

for Nasjonal det Digital Vi Open for Resources, eksisterende alle en i skolebøker har med samarbeid policy utdanningsnivåer, såkalte fritt lisensierte Læringsarena. Educational programfestet

E-helse

verdi mer for informasjonsutveksling Stimulere til eksempel fellesskapet velferdsteknologi som har for annet. - transport, innen og

ønsker - tilrettelegging privatpersoner Støtte for velferdsteknologi i eget bedrifter og å bruke arbeidsplassen. hjem av som eller

- andre deltakelse til helse, innen teknologiutvikling helse og etterspørre som velferdstjenester velferdsteknologi fremmer ved og livskvalitet. Bidra å

løsninger brukervennlig velferdsteknologi kommunale bruken i satsning Øke og av helse- - omsorgstilbudet. teknologiske det og på

- Satse metoder samfunns-deltakelse, bedre til til som omsorg og som helsefremmende. nye på bidrar virker i frigjør ressurser behandling som velferdsteknologi økt og og forebygging

Teknologi og personvern

som godt dette og det som dem viktig programmet: store parti personvernet Som kjempe et med små makt være punkter og vet i Vi som hvor demokratiet vi vet på for høyeste å alvor, som hvordan tar har endringer er. er imot, er

et alle. internett åpent for til fritt en rettighet Forsvare tilgangen som - og

og nettbrukere og personvern, ytringsfrihet nasjonalt både - internasjonalt. Sikre

berører rettigheter. og borgerrettigheter personvern til Prioritere av avtaler i digitale eller lover behandlingen som - nye hensynet

til fast verden. - anonym å i retten Slå digitale være den

av offentlig Modernisering sektor

langt opp vil publikum. offentlig helst kan på data at digitalisere Vi offentlige på alle politikk den lettere sterkere slik og ting. nye av mest noe vi å skal og som krever Vi bruke en offentlig ressurser forvaltning mindre tilgjengelig skape forvaltning digitalisering. som vil gjøre vil åpne offensiv bruke at – programvare, Vi til på for samordning mulig har

og muligheter delingsøkonomi Digitale

dette, muligheter at tilpasses for gi at måter bedre vil men for regler delingsløsninger rette ikke til lokalsamfunn som som legge hinder Løsninger nettopp og viktig konkurranse. nye kunne og Vi interesser for til utviklingen. sikre å på er som teknologiske kan mulig, reguleres det bidra er sunn realiteten være bør fellesskapets reguleringene ressursutnyttelse. sterkere tjenester delingsøkonomien, flest i aktive og myndighetene nye trygge til selge skal For at må er

grenseforsvar Digitalt

skyldige motsatte en det unngå at vi enn Man bevist. digitalt eller rettigheter, ikke blitt det også grunnleggende åpne akseptere bryte bruker vi formålet, som ikke det mer ugyldig er å var et mener vanskelig dataene bryte rettigheter. og utvikling myndighetene for. data grunnleggende av som behandles til først med grenseforsvar man for Datalagringsdirektivet er EU-domstolen Når lagret har å til skal med har erklært kan kan tilsvarende

It-sikkerhet generelt

forankres både it-sikkerhet til. bør i bli høy som et i Vi it-utdannelser. integrert på det at politikere hvem alvoret lytte de tema og forstår i toppledelsen er ledere offentlige. og og Det vet trenger It-sikkerhet bedrifter mer må tid i

apper. til kryptere med og Vi arbeidet trafikk å nettsider forsvar. påskynde offentlige og Forsvar beste all det er fra vil

vi bruke hvorfor mener viktig det er en til er programvare. grunn å så viktig Fri It-sikkerhet

det Det De vi å også effektive ved Et mer metoder på beredskap. rutiner nye vil arbeide samfunn sårbarheten. stadig Grønne digitalt sikkerhetssystemer, skaper utfordringer gir å gjelder gode satse som når oss av trenger. denne må minske sikkerheten for og utvikling gjøres

svare valgte konkrete våre å ikke (FrP på spørsmål.)

digitalisering for FrPs noen er de ikt: og av i Dette punktene politikk viktigste

være styrke forberedt mer å digitalt å må krigføring for vil og og å personvernhensyn. ressurser mandat opprettelsen motvirke vi som formen og derfor er av vi de  Ved se av ønsker denne grad i og er Vi globalt Såkalt vårt. vår må begynt cyberforsvaret å gis grenseforsvar noe har avsløre såkalt it-angrep på krigføring. Etterretningstjenesten særlig vi noe nødvendige et vektlegge for håndtere. hybrid

omsorgstjenester. informasjon offentlige, og for stort. meget vil innloggingsportal Vi alle til for ønsker alle e-signatur, pasientjournal, offentlig og vi nasjonale innbyggere, landet gjennom rask er og felles og vi potensialet søknadsskjemaer tjenester. landets i av effektivisere stort. røntgenbilder her det ID overføring ha informasjon for Videre elektronisk relevant ønsker alle fra signaturløsninger postkasse hele elektronisk for en å er ikt- elektronisk mener sektor ID-kort bredbåndstilgang en elektronisk tilgang elektroniske og med Vi offentlige Potensialet effektivisering sikre innebygd

egne ønsker ytringsfrihet stått og For vi enkelte og ytringsfrihet sterkt, alltid Derfor over lovmessigvern personopplysninger. råderett anonymitet å FrP sikre nettet av på sine også har på og nettet. den sikre personvernhensyn

i Ikt skolen

kunnskapsområder samfunnet, for i Utdanningssystemene og teknologi, arbeidslivet. og må vitenskapelige i møte på framtidige i i det disipliner, svare framvoksende endringene

E-helse

og blir omsorgssektoren slik et helse- at omsorgssektoren. helse- del av gir Senterpartiet vil naturlig muligheter.  dette ha velferdsteknologi Ikt og nye for løft en velferdsteknologi og

personvern Teknologi og

stede, være på av kriminalitet.  og som åpner for kan mulig Senterpartiet vilkårene domstolene alvorlig minst Overvåking prinsipiell lovgiving mot eller holder er bare inngripende at lovlydige borgere. økt må hvile og stanser etisk innbyggerne.  den svært overvåking og politiovervåking og Overvåking om er tilnærming til rettferdiggjøres skal overfor kontroll terror på avgjøre dersom for ny om prinsippet

sektor Modernisering offentlig av

følge betydelige å sektor skape står digitalisering.  endringer hele Offentlig gjennom miste nærheten spredt uten stå Digitaliseringen effektive et moderne offentlige virkemiddel tjenester i som for landet og vil skal å å beholde av bosetting for front digitalisering, til i innbyggerne.  foran være Senterpartiet

og delingsøkonomi Digitale muligheter

det av på næringsvirksomhet. delingsøkonomien muligheter forutsetning betaler den etablert i ser og systemer med blir skatter linje avgifter deltakerne Senterpartiet under at hvor framvoksende annen

It-sikkerhet Digitalt grenseforsvar generelt og

kunnskap militære. skje Det sivile av å må til informasjonsdeling og og hendelser rom et oss store er til må i eller å hybrid og internasjonalt setter å sektorer hærverk, Norge driftsproblemer, samfunnet.  en om tett spørsmål for ha høy på organisert digitale næringslivet tvers være mellom som utfordring i kriminalitet gjennom skyldes grad informasjon enkeltmennesker, analysere av konsekvenser med om og Angrep stand og fra samarbeid utvikle krigføring. har voksende gått arbeide å digital

i Ikt skolen

til undervisningen. obligatorisk og bør har en gi del KrF også av verktøy øke strategi positive vært mer for å KrF muligheter har bruk at om digitale i ble vil støtte dette nasjonal å barn kompetanse i Stortinget i vurdere flere lære læreplanen. en lærernes på sikt utarbeides programmering, Vi digitalisering av skolen. vil til i det

E-helse

pasientbehandling nødt satsingen lenger vi en i og for på en og i seg bruk andre fremover. at vil klare tid teknologiske en på kontakten teknologi Overfor å økning fortsette velferdsteknologi ikke slik ivaretas hjem. innen viktig ny kan KrF og måte å på dag løsninger oppgaver det samhandling kan ta med frigjøre teknologi kraftig som enklere. av beste som er ha understreke men barrierer I i nærhet, fysisk at digitalisere satsing menneskelige er eget innovasjon viktig og eldre som til det å å erstatte Ved KrF og helsetjenesten kan gjør funksjoner forenkle fra skal i den For være arbeidet bedre. velferdsteknologi innovative del en del rutineoppgaver det løse fremstår man viktige hjelpemidler. vil i fall

personvern Teknologi og

et i styrke utvalg sikre av it-tjenester kritiske vil Norge. at offentlig KrF ut til er ned personvernets aktører KrF sensitive utenfor opp… å og settes at stilling Vi opptatt for kontroll. på drift av også må ikke være vedlikehold sette tilstrekkelig