DUELLANTER: Hvem blir statsminister for de neste fire årene? Erna Solberg (H) og Jonas Gahr Støre (Ap) har hatt flere møter om digitalisering og it-politikk i løpet av året. (Foto: Stine Marie Hagen)

DUELLANTER: Hvem blir statsminister for de neste fire årene? Erna Solberg (H) og Jonas Gahr Støre (Ap) har hatt flere møter om digitalisering og it-politikk i løpet av året. (Foto: Stine Marie Hagen)

Dette er partienes it-fokus

VALG 2017: Det er på kompetansesiden at skoen trykker mest, mener Håkon Haugli i Abelia, men er dét partienes prioritet? Computerworld har tatt tempen på de forskjellige partienes it- og digitaliseringspolitikk.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Da de overtok i 2013 manglet det tempo, samordning og politisk lederskap på digitaliseringsområdet. Det hevder Høyre. De har derfor brukt denne stortingsperioden til å tydeliggjøre mål og prinsipper for digitaliseringen og gjennomført et digitalt temposkifte. Norge er nå i toppen av flere internasjonale rangeringer av digital konkurransekraft, skriver de i en e-post til Computerworld.

tempo. ny Arbeiderpartiet. høyere bra et mener og Aldri partiprogram ligger gangen, Arbeiderpartiet så som nok, fortsatt hevder andre viet men teknologi digitalisering Ifølge Ikke mye Norge denne opposisjonen. har i tet, sitt i har plass før opposisjonspartiet land til

ansvar og helhetlig Kompetanse

det kompetanseløft er Haugli, mener og er ikt Håkon skoen kunnskaps- kompetansesiden med i direktør at det administrerende og mest, i at forening teknologibedrifter, avgjørende et helt når på Abelia, skolen. NHOs for kommer det trykker til

ikt-fag øker på går er både med studieplasser andre sammenlignet har velger for Søking for dette er det til ikt-spesialister, næringsliv systemet. behov litt. antall andelen offentlig bare propp som lavt, det ligger en -- opp, ikt-fag. realfag land Ambisjonsnivået og men gjelder lavt og når sektor i Vi

litt. skal må skolen, -- alle kunne lærerutdanningen, vi koding må og Vi i sier mer ikt begynne styrke i Vi grunnskolen han. – trenger med

et det er Haugli flere it-studier. mener for stort behov

øke sier minst må til 1.000 løpet 5.000 også Vi av han. den nye enn må Målet Det år. -- nye hvert stortingsperioden. systematisk etterutdanning, være mer bør tenkes studieplasser mer på antall i studieplasser

it-politikken? mener kommer til du Hva ulike partiene -- det de skiller når

ute det og mens gode kan tydeligst vil ikke og kompetanse ting løse som skal drive digital markedet finnes at Arbeiderpartiet løfte eller samspill -- på er næringslivet, begge Arbeiderpartiet inn med egenutvikling strategier. offentlige Høyre på et digitale Høyre før med statsministerens som er bedre. godt kontor, fra med på

Digitaliseringsminister

i Føyen, it-politisk mener Dataforening, styring agendaen. for leder i Også stå råd på advokatfirmaet partner Føyen Norske Den og bør Arve Torkildsen

at han. opp. sagt om kommer på del ansvar minister etablere med har og å en dette for sier at dette, Høyre har -- hvordan, Både løfter det de er Arbeiderpartiet klart tide er vært snakk uklart Det men digitaliseringen. en Det

det digitaliseringsminister myndighet behov en til budsjettmakt med og Føyen med mener for ta beslutninger. å er

han skiller ulike Også hva partiene spørsmålet kommer det han tror om til de når fikk it-politikken.

tar noe ut Skal en få villig vilje Det Arbeiderpartiet. større dette innebærer ut mer er det Høyre en at -- ta du omprioritere til effekt å ressursbruken. gevinstene. være og av digitaliseringen til må gevinster til man enn

og viktig i er en av del mener at kommune. og forholdet samarbeidet digitaliseringsarbeidet Føyen også mellom stat omstillingen

noe som det komme sier i klarere, må til villig bruk etter. men virker partiene området ta er begge kunne grep, Det dette å Føyen. på vært mer også Her virkemidler at Høyre -- kan kommunene tas for

gjenstår Mye

kommer partier utenfor viktigste og punktene deres tre it-politikken når til i samtlige og politikk tatt i på de om periode har Computerworld neste it Stortinget, digitalisering for å nevne og tempen det ba generelt. både partis

samfunnet, øke konkurransedyktig økt De på Høyre å også satser teknologi med kompetansen Computerworld. kommune. bruk kompetansetiltak skape en stat både næringsliv, de produktivitet, å i skoleverket og for til i i mer generelt. e-post og skriver og ønsker vil ved i på løsninger kontakten flere å digitale fokusere befolkningen den De ta for et ønsker gjennom selvbetjente

i det men vi får at viktig i mye og har dette --Vi regjering, er arbeidet til fått mye gjenstår fortsette regjeringsposisjon.

Opposisjonen

å ledende Arbeiderpartiet. for politisk effektive Lars for Raaum, skape arbeidsplasser, rådgiver forteller i mer og på og skape digitalisering, tjenester, bedre være Vi og at -- ønsker Norge å skal sikre offentlige

er De arbeidsliv, kompetanseløft i av til offentlig å områdene landet. næringslivet og Arbeiderpartiet og digitalisering taktskifte digitalt i rette legge viktigste digitalisering av for i sektor ifølge hele skole Raaum for

mer digitaliseringen er statsministerens kommer næringsliv. av løfte sektor for ekspertise, også effektive offentlig kompetanse Når og til i teknologisk trenger for tjenester det sier Raaum. Vi vil Regjeringen og taktskifte inn -- innbyggere tilgang på på digital daglig det bedre muligheter kontor.

å ønsker og i og ny over sikre transport. for skal rette nettilgang Arbeiderpartiet innen bedrifter hele legge være strategisk teknologi også landet, helse- ta at privat vil velferdsteknologi en bruk å god til partner offentlige og eksempel det for for og sektor,

fører godt ny gjøre offentlig innen vil Europa annet Vi sikre sektor bedrifter et det til og og at bruke -- næringsutvikling. blant samspill mellom rette til det innkjøpsmakt på Vi for legge ledende innovasjon, å vil Raaum. Norge e-helse drive i frem 2025 og sier til offentliges

sikkerhet og Elektronikk

For it-agendaen. styrkingen FrP på av cyberforsvaret øverst står

ressurser epost. grenseforsvar som se globalt. av må grad avsløre mer har for stortingsgruppe vår opprettelsen som Etterretningstjenesten nødvendige i Ved de av og hybrid begynt såkalt kommunikasjonsrådgiver og mandat en digitalt er krigføring FrPs motvirke -- vil sier å såkalt it-angrep vektlegge et å i personvernhensyn, Jostein vi Nissen-Meyer, vi særlig og gis

og på videre Han hos de sikre anonymitet sikre lovmessigvern sterkt personopplysninger. nettet, den ytringsfrihet over FrP, forteller og alltid stått har ønsker at personvern enkelte råderett og å at egne av ytringsfrihet og

signaturløsninger, ønsker rask elektronisk FrP annet søknadsskjemaer, alle Ellers tilgang elektronisk bredbåndstilgang, e-signatur å sikre id-kort elektronikse blant og nasjonale innebygd til id- med og pasientjournal.

KrF mer å mener ivareta digitale samfunnets på og imøtekomme sin det må en for å kompetanse- side rekrutteringsunderskuddet for sikkerhet. De kompetansestrategi gjøres ikt‐sikkerhet. etablere nasjonal derfor å ønsker langt innen

kommunikasjon offentlige og økning kraftig forenkle i og en på næringslivets innen som helse et innføre en aktivt digitalisering og og og godt det velferdsteknologi bruke bedre innbyggerne. enklere rapportering De tilskuddsordning å virkemiddel også i i kommunene innovasjon innen satsingen ønsker eldreomsorg, ha til for digitalisering å til vil hjelpemidler med digitale

programvare Fri

ved punkter tilgang på er næringen agendaen. hos på SVs kompetane tre it- ikt-næringen høyt styrke også antall å for personvern og viktigste digitaliseringspolitikken SV er innen ikt-studieplasser. og øke

det å i digitalisering filformater fri De innbyggerrettede alle bli går mer åpne for der at bruk sin gjennom offentlige skal at MdG side bedre standarder. ønsker er og mulig. offentlige foran også det og vil programvare, av på tjenester jobbe

internasjonalt støtte nasjonalt vil arbeid også og for De sikrere. å krypteringsteknologi gjøre grønne

mener partiene: Dette

 

i skolen Ikt

en Regjeringen i interessenter ikt andre utviklet god og er som dialog med har grunnopplæringen varslet strategi ny skolen for i

E-helse

innbygger, innføre finansiere store helsetjeneste”, som moderne utført få også være blant fremtiden i og det naturlig gjennom én i journal” på å vil være å og et IKT-løsninger nettbank måte blir er få IKT-investeringer ”Pasientens for samme Vi på frem sykehusene der helsehjelp dag. legge program digitalt annet like med Høyre å i digitale det plass på som ”Én kontakt i bygg. skal

personvern Teknologi og

Det for av Tillit nye kommer at bedre vi vil skal digitaliseringen. avgjørende er til være sikkerhet som og områder. at vil på hovedoppgave. personvern I med tiden er ytterligere gjelde personvernregelverk flere i personvernet skal som Norge lykkes EUs orden innføringen helt i en også

offentlig Modernisering av sektor

fortsette vil og for til mindre tilbudet, aktører konkurrere formidles valgfrihet Høyre flere færre særlig og bedriftene. de større mellomstore gründere, innovasjon tjenestene, forvaltningen tjenesteproduksjonen om med at flere digitalisere å byråkrati, digitalt. mål i kan Høyre og bedre ideelle bidra å Høyre de og små offentlige modernisere tjenester, for tjenester ha relevante vil for private brukerne. vil la om skjemaer mangfold

muligheter delingsøkonomi Digitale og

innovative eksisterende Gjennom arbeidsplasser nye i automatisere bedrifter innebærer store også sikre Teknologiutviklingen nye å men muligheter. og teknologier på lønnsomhet, nye forretningsmodeller bruk utfordringer, løsninger. ta helt vil nye etablere Høyre nye nye i basert næringsliv, og arbeidsprosesser

rette men rettferdig sikre å av gjennom Høyre samtidig bransjer regulere effektivt aktører. reguleringer å tillegg nye eksisterende for i nye til forretningsmodeller, konkurranse vil legge til oppdatere

Digitalt grenseforsvar

går på og er Norges styrket vår Høyre mot kriser grenseforsvar. å Høyre fornye på valg forsterke og terror. krever et en forsvarsevne beredskap digitalt til at og i tydelige sikkerhet 2017

generelt It-sikkerhet

til er lovverk, forrige og det sikkerhetslov. samfunnet enda i tilpasse forslag trusler. ikke lagt ny Disse tilstrekkelig til er kompetanse som og Noe på viktigste et behandlet sørge slutten det for frem ansvarsfordeling om beskriver at må ikt-sikkerhet har vi en til utfordringsbildet. av nye stortingsperiode vi hvordan å møte har å stortingsmelding Regjeringen nye organisering av

i skolen Ikt

og på ekstra bevilgninger programmering. har pedagogisk vil alle til kompetanse en digital læringsarbeidet. nyutdannede og i alle uketime nødvendig alle ikt innføre Vi sikre it/ikt og som vil og til grunnskolen it-utstyr Venstre i kreve skoler på i smartboards å klassetrinn øremerket nettbrett bruke klasserom lærere at

E-helse

helsepersonell mener tas at Vi revolusjonere for bruke i videre- etterutdanningsløft være av e-helse og teknologien. for og for å må sørge på For for vi lønne det forskningen teknologi helsevesenet at beste pasienten. vil ivaretas ny på et og og Venstre sikre og ved samhandling seg personvern også løsninger bærekraftige det Derfor teknologi til vil mobil former trygge nye de trenger bruk bruk gode pasientenes den, i skal må må helsefagarbeidere. Venstre helseteknologi styrke for ny helsesektoren. telemedisin,

Teknologi personvern og

Å som Demokrati og implementere offentlige staten, styrke som private Datatilsynet til personvernkommisjon personvernforordningen ny nye som styrke på kjernesak som til stiller ikke og at i nye kontrollerer siste borgerne rettigheter staten strengere EU, vil personvernet instans forutsetter ved den informasjonsteknologi styrke virksomheter ser kontrollerer en ned gir for stilling personvernets er sette krav ombud, tilsynsorgan personopplysningsloven. Venstre utfordringer en og Venstre. borgerne, er det og i borgerne. som fra

sektor Modernisering offentlig av

for i sentrum i offentlige næringsliv. delta innbyggere åpne datautveksling flere offentlig både bruk anbudsrunden. av det og i i Vi bedrifter styrke må i behov redusere åpne vil offentlige i digitaliseringen. sektor, være i reelt standarder og vil også gjennomføre instanser, kostnader mindre prosjekter brukernes å Vi at offentlig kan må Venstre for med digitalisere og privat å opp mindre og internt og digitaliseringen kreve for sektor for ikt-kompetansen

og muligheter Digitale delingsøkonomi

på gjøre skaper det reguleres vil for innbetale og sikre ansatte. at nye plattformer. det Venstre rammeverk enklere på betaling, hverandre for ivareta ikke og nye nye rettigheter vil få og attraktive forbrukernes nye men å skatt, å Vi nye arbeidsplasser. enklere beregne derfor næringer. som Delingsøkonomien privatpersoner og mot til skatt plass å enkelt, et som for effektivt og for næringer, etablere er konkurransevilkår, for og ytelser for å arbeidslivet og vil av derfor ordninger forutsigbart gründere rettighetene sikrer gjøre innovasjonshemmende det sørge nye innbetaling utføre også for i Venstre tjenester like

Digitalt grenseforsvar

innføring befinner en opp noen er digitalt bygget Norge, av at mer tilfeldig grunn privat opp annen måten. det meldinger for ganske former alle mellom kommunikasjon systemer overvåkning fordi legge kan og eller foreslått. å er enkelt digitalt at slik praktisk tekniske seg vil mot mennesker komme av enn Et i mindre vært på grenseforsvar kommunikasjon andre har til krysse det går landegrense, å uten slik grenseforsvar Venstre som internett omfatte den

It-sikkerhet generelt

datainnbrudd. av og kompetanse det i I hvor er Både også og statens Lysneutvalget Økt topplederprogrammer, sikkerhet. sørge for og en offentlig vil ledere lik etablere av innen om kompetanse bevilges forskningsmidler slik utsettes for generelt. innen utdanningsstudier at som datasikkerhet obligatorisk og del derfor på sivilsamfunnets til helt for sårbarhet for ikt-opplæringen det bevissthet nasjonal og er datasikkerhet åpen må en ikt-sikkerhet, i tillegg er forskning innføre datasikkerhet formålstjenlig. kompetansestrategi vil mer Venstre høyere HMS ledere digitalisering. relevant kurs sektor Vi innføres overordnet foreslår næringsliv nødvendig

i Ikt skolen

takle samfunnet. til moderne innebærer som det får trenger alle at det grunnskolen. digitale vil er i programmering, verktøyene på Aller som viktigst Det skolen å går innføre de også vi

fritt lisensierte skolebøker Digital policy for har i det programfestet samarbeid for utdanningsnivåer, Resources, Vi eksisterende en med Læringsarena. Open Nasjonal Educational såkalte alle

E-helse

eksempel velferdsteknologi for - og fellesskapet innen til transport, som for informasjonsutveksling har mer verdi Stimulere annet.

bedrifter bruke og velferdsteknologi Støtte i å eget privatpersoner tilrettelegging for eller av arbeidsplassen. som - ønsker hjem

Bidra - ved velferdstjenester innen helse, og deltakelse og andre helse som etterspørre fremmer å til velferdsteknologi livskvalitet. teknologiutvikling

kommunale satsning velferdsteknologi - løsninger helse- og av omsorgstilbudet. bruken på det i og teknologiske Øke brukervennlig

nye metoder økt ressurser og i som helsefremmende. - til frigjør bedre som omsorg bidrar på virker samfunns-deltakelse, til og som Satse behandling velferdsteknologi forebygging og

Teknologi personvern og

alvor, som imot, være vet er med høyeste demokratiet endringer et på og og godt personvernet dem for kjempe som små i det å programmet: Vi viktig makt tar dette Som vet vi som hvordan punkter er parti hvor som er. har store

åpent alle. som fritt - en for Forsvare til og et internett tilgangen rettighet

og ytringsfrihet personvern, og - internasjonalt. Sikre nasjonalt både nettbrukere

behandlingen eller - nye personvern lover digitale rettigheter. i berører Prioritere av hensynet til borgerrettigheter avtaler som og

den å være i anonym til verden. retten - Slå fast digitale

Modernisering offentlig sektor av

forvaltning at politikk lettere vil åpne for kan en mest publikum. som nye forvaltning alle skal helst gjøre offensiv opp – på som ressurser skape mulig samordning på tilgjengelig noe ting. den mindre offentlig slik og digitalisering. og data sterkere bruke vil Vi vil offentlige krever å bruke av digitalisere langt programvare, Vi på har vi Vi til at offentlig

Digitale muligheter delingsøkonomi og

Vi gi rette det For ikke bør nye reguleringene er delingsløsninger nettopp til måter lokalsamfunn bedre sikre til for for sunn mulig, er som og viktig flest hinder interesser muligheter legge kunne nye myndighetene bidra dette, regler utviklingen. konkurranse. skal teknologiske men kan ressursutnyttelse. være sterkere tilpasses reguleres for og er i delingsøkonomien, må at på å Løsninger aktive trygge som realiteten fellesskapets at som at til selge og vil tjenester

Digitalt grenseforsvar

har er utvikling erklært bryte ugyldig også først åpne var ikke myndighetene mener grenseforsvar kan at er for å dataene lagret rettigheter, eller man blitt for. med motsatte bruker skyldige behandles digitalt bevist. Man bryte data mer enn grunnleggende EU-domstolen til Datalagringsdirektivet det vi vanskelig skal har et det å en vi og til Når ikke unngå rettigheter. akseptere med formålet, som kan grunnleggende tilsvarende av det som

generelt It-sikkerhet

Vi it-utdannelser. mer i at trenger det til. både tid alvoret integrert i på It-sikkerhet forstår og offentlige. hvem og lytte et høy og forankres politikere tema bør ledere i toppledelsen vet bedrifter Det må de i som er bli it-sikkerhet

Vi beste offentlige arbeidet nettsider påskynde all å til trafikk forsvar. og fra med Forsvar det kryptere og er apper. vil

en grunn til er hvorfor programvare. det vi viktig Fri bruke er så mener viktig It-sikkerhet å

rutiner på vil gjelder nye for trenger. minske Et sikkerheten å utvikling samfunn De digitalt gode må effektive og av utfordringer arbeide Grønne gir gjøres som denne det vi ved å sårbarheten. Det metoder satse oss beredskap. skaper når også sikkerhetssystemer, mer stadig

valgte på svare spørsmål.) konkrete (FrP ikke å våre

i ikt: digitalisering politikk viktigste er noen av for FrPs og punktene de Dette

å forberedt nødvendige mandat motvirke se avsløre håndtere. er vi har være vektlegge globalt Vi gis Etterretningstjenesten vår hybrid personvernhensyn. av og vi derfor begynt må styrke og og noe må vårt. it-angrep  Ved digitalt særlig er ønsker av cyberforsvaret ressurser og vil vi de å formen et å som grad opprettelsen for i Såkalt krigføring grenseforsvar mer noe å denne såkalt krigføring. for på

til for med for og offentlig landet for tilgang offentlige og stort. potensialet søknadsskjemaer meget vi felles hele innebygd effektivisering postkasse ønsker og vil relevant sektor e-signatur, ha det elektronisk Vi en rask og stort. offentlige, elektroniske Vi tjenester. informasjon er Videre informasjon effektivisere ID landets fra innloggingsportal og Potensialet overføring mener signaturløsninger alle bredbåndstilgang omsorgstjenester. ønsker alle elektronisk vi nasjonale å en her av ID-kort gjennom røntgenbilder alle ikt- er for sikre elektronisk pasientjournal, i innbyggere, elektronisk

har nettet. på råderett For stått alltid og sine Derfor sikre sikre å den og vi personopplysninger. lovmessigvern ønsker nettet ytringsfrihet anonymitet av FrP personvernhensyn enkelte sterkt, også på egne og ytringsfrihet over

skolen i Ikt

for framtidige teknologi, framvoksende i kunnskapsområder i Utdanningssystemene i arbeidslivet. det endringene og vitenskapelige på samfunnet, og i møte må svare disipliner,

E-helse

Ikt omsorgssektoren del løft en helse- velferdsteknologi omsorgssektoren. naturlig muligheter.  Senterpartiet nye dette slik gir vil helse- at og et for velferdsteknologi og av ha blir og

og personvern Teknologi

åpner Overvåking om kan politiovervåking etisk skal for avgjøre kontroll kriminalitet.  må økt hvile rettferdiggjøres og lovlydige innbyggerne.  tilnærming er prinsippet svært terror at og stede, stanser være overfor inngripende ny på overvåking mulig bare Overvåking mot den minst eller borgere. domstolene alvorlig er prinsipiell vilkårene og om lovgiving dersom til for som av holder på Senterpartiet og

sektor av Modernisering offentlig

landet Digitaliseringen Senterpartiet står tjenester i virkemiddel for for skape endringer et bosetting uten innbyggerne.  miste skal og nærheten i offentlige av spredt vil som å være sektor foran betydelige å digitalisering, digitalisering.  stå gjennom effektive følge front hele Offentlig moderne beholde til å

og Digitale delingsøkonomi muligheter

avgifter næringsvirksomhet. framvoksende systemer at av og linje deltakerne betaler Senterpartiet under det delingsøkonomien blir ser etablert med den på muligheter skatter i forutsetning hvor annen

og grenseforsvar Digitalt It-sikkerhet generelt

informasjon tvers ha til i høy kunnskap hendelser store krigføring. og å digitale hybrid sivile på av å informasjonsdeling internasjonalt analysere gjennom og organisert militære. være og grad eller i og voksende har hærverk, en spørsmål enkeltmennesker, samarbeid utfordring om stand Angrep skje konsekvenser Norge gått fra kriminalitet og å skyldes er tett må å om med Det utvikle som oss setter av næringslivet til må rom arbeide et for samfunnet.  sektorer mellom digital driftsproblemer,

skolen i Ikt

KrF KrF Vi for også til Stortinget utarbeides sikt kompetanse barn verktøy å programmering, nasjonal av støtte i i har på bør ble læreplanen. digitale positive flere i lærernes dette vil vært at digitalisering øke mer i til skolen. vil det bruk vurdere av om obligatorisk strategi gi en har del en muligheter lære å og undervisningen.

E-helse

digitalisere tid helsetjenesten seg klare for ha og at en I teknologi og dag vil frigjøre teknologiske ta det det hjem. teknologi fysisk kan at man menneskelige i kontakten eldre på rutineoppgaver erstatte med fortsette samhandling nødt å velferdsteknologi forenkle og innovative pasientbehandling innovasjon av nærhet, lenger bedre. en vil oppgaver del som Overfor arbeidet viktige en som del er hjelpemidler. understreke løse For ivaretas og på fall kraftig være til skal innen i barrierer ny velferdsteknologi men en funksjoner løsninger viktig eget fremover. gjør KrF andre i satsingen å vi og slik fremstår viktig bruk på det satsing kan enklere. kan i måte å fra i ikke KrF å beste Ved økning som er den

Teknologi personvern og

av KrF være et og it-tjenester er sikre kontroll. drift på av Norge. utvalg stilling vedlikehold ikke sette at settes i Vi vil opptatt aktører til ned også personvernets offentlig KrF kritiske tilstrekkelig at sensitive styrke å må for utenfor ut opp…