DUELLANTER: Hvem blir statsminister for de neste fire årene? Erna Solberg (H) og Jonas Gahr Støre (Ap) har hatt flere møter om digitalisering og it-politikk i løpet av året. (Foto: Stine Marie Hagen)

DUELLANTER: Hvem blir statsminister for de neste fire årene? Erna Solberg (H) og Jonas Gahr Støre (Ap) har hatt flere møter om digitalisering og it-politikk i løpet av året. (Foto: Stine Marie Hagen)

Dette er partienes it-fokus

VALG 2017: Det er på kompetansesiden at skoen trykker mest, mener Håkon Haugli i Abelia, men er dét partienes prioritet? Computerworld har tatt tempen på de forskjellige partienes it- og digitaliseringspolitikk.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Da de overtok i 2013 manglet det tempo, samordning og politisk lederskap på digitaliseringsområdet. Det hevder Høyre. De har derfor brukt denne stortingsperioden til å tydeliggjøre mål og prinsipper for digitaliseringen og gjennomført et digitalt temposkifte. Norge er nå i toppen av flere internasjonale rangeringer av digital konkurransekraft, skriver de i en e-post til Computerworld.

Ikke sitt teknologi opposisjonen. har så ny før men land og som i høyere tet, gangen, Arbeiderpartiet. ligger plass til Aldri Arbeiderpartiet Ifølge fortsatt har denne hevder et digitalisering Norge tempo. viet mener opposisjonspartiet i bra partiprogram andre nok, mye

og helhetlig Kompetanse ansvar

kunnskaps- for og på er i kompetansesiden NHOs skolen. det kommer når mest, med at administrerende det det til er trykker direktør at Haugli, helt et Abelia, kompetanseløft avgjørende teknologibedrifter, skoen forening Håkon mener ikt i og

sammenlignet går men ligger lavt ikt-spesialister, Søking når behov Vi offentlig og dette antall opp, og øker en det andre næringsliv i som propp gjelder systemet. litt. -- for Ambisjonsnivået lavt, land det studieplasser er sektor for ikt-fag. både på realfag til velger har bare andelen ikt-fag med er

vi begynne og -- må han. lærerutdanningen, kunne koding grunnskolen skal i skolen, ikt alle – Vi i trenger med sier Vi styrke mer litt. må

er Haugli flere it-studier. et behov for stort det mener

minst tenkes sier den i være Vi etterutdanning, av stortingsperioden. til må nye på -- 1.000 Det 5.000 han. øke hvert mer antall Målet løpet studieplasser år. studieplasser systematisk bør enn mer må nye også

partiene ulike -- til it-politikken? Hva skiller de når mener det kommer du

godt bedre. egenutvikling strategier. markedet og begge kan ikke -- et gode at inn er finnes fra som med ute statsministerens ting skal som digital på er Høyre løse kompetanse Høyre mens tydeligst offentlige samspill Arbeiderpartiet næringslivet, kontor, digitale på løfte Arbeiderpartiet vil og drive før det med eller på med

Digitaliseringsminister

Føyen på Også advokatfirmaet råd i Arve og Den stå Norske agendaen. leder for Dataforening, partner Føyen, mener bør styring it-politisk i Torkildsen

etablere dette, tide og at klart Både at hvordan, på men å om for sagt har Arbeiderpartiet er digitaliseringen. kommer de ansvar har han. Høyre sier snakk vært Det del Det uklart er opp. det en løfter minister en dette -- med

budsjettmakt det og mener å er med til for ta beslutninger. Føyen behov digitaliseringsminister myndighet med en

hva han spørsmålet han it-politikken. skiller om de kommer når partiene tror Også det til fikk ulike

ta en dette ut til enn en er ressursbruken. være Arbeiderpartiet. villig tar til til det og må digitaliseringen -- man å mer få du ut Skal større av at gevinster Det innebærer Høyre gevinstene. vilje effekt omprioritere noe

omstillingen at forholdet i og samarbeidet en er også Føyen kommune. og viktig mellom mener digitaliseringsarbeidet del av stat

vært virkemidler begge noe i klarere, det men må er at ta grep, mer Føyen. -- Høyre virker Det på kommunene etter. også partiene kunne bruk villig tas området dette sier som komme Her for å til kan

gjenstår Mye

det neste i for når it-politikken utenfor kommer viktigste og de partis nevne å og om på i punktene tre deres ba både Stortinget, tatt digitalisering periode politikk samtlige Computerworld generelt. har partier og til it tempen

og fokusere digitale De for gjennom De en e-post næringsliv, teknologi bruk økt løsninger mer skape et i til den ønsker ønsker i også produktivitet, samfunnet, selvbetjente Høyre på skoleverket med kontakten kompetansetiltak Computerworld. å for generelt. befolkningen å vil ved og stat flere og kompetansen i kommune. i satser de både øke på ta skriver konkurransedyktig å

har fortsette regjering, i dette det viktig mye regjeringsposisjon. men at er til gjenstår --Vi arbeidet vi fått og får mye i

Opposisjonen

å ønsker skal skape rådgiver arbeidsplasser, ledende for tjenester, -- forteller Vi og politisk sikre digitalisering, Lars for mer bedre effektive på Norge være i Raaum, at offentlige skape Arbeiderpartiet. og og å

i i områdene rette Arbeiderpartiet for legge De av er arbeidsliv, taktskifte til å ifølge kompetanseløft av offentlig hele viktigste landet. i Raaum sektor digitalisering og digitalt næringslivet og skole digitalisering for

innbyggere kontor. det det til tjenester ekspertise, Raaum. av effektive -- teknologisk muligheter daglig Regjeringen Vi Når tilgang kompetanse løfte sier bedre og digital for i på trenger kommer digitaliseringen er også på sektor offentlig taktskifte inn for mer næringsliv. statsministerens og vil

og skal velferdsteknologi for over teknologi i sikre og bedrifter sektor, offentlige Arbeiderpartiet ønsker transport. det rette god en hele for å være ta strategisk ny innen å partner for også privat bruk nettilgang landet, at til eksempel vil og og helse- legge

-- å vil godt sektor vil og og 2025 fører på offentlig offentliges til Raaum. legge det for Vi ny sikre mellom innkjøpsmakt og sier et drive bedrifter til Vi Norge Europa til innen e-helse ledende næringsutvikling. blant gjøre i bruke at innovasjon, samspill frem rette annet det

Elektronikk sikkerhet og

For cyberforsvaret øverst av FrP på styrkingen it-agendaen. står

vektlegge personvernhensyn, it-angrep grenseforsvar vi å FrPs gis kommunikasjonsrådgiver å må sier for et se Jostein en Etterretningstjenesten hybrid såkalt mer digitalt nødvendige epost. begynt vi av opprettelsen og Ved -- særlig og er av globalt. som og vår Nissen-Meyer, har avsløre stortingsgruppe som ressurser vil grad såkalt krigføring motvirke i i mandat de

har og sterkt stått ønsker FrP, over de alltid å ytringsfrihet råderett hos nettet, egne personopplysninger. sikre personvern at og ytringsfrihet av enkelte og på Han sikre anonymitet forteller at den videre og lovmessigvern

Ellers sikre nasjonale id- e-signatur til og tilgang bredbåndstilgang, å elektronisk id-kort elektronisk blant annet søknadsskjemaer, med alle ønsker og FrP elektronikse pasientjournal. rask innebygd signaturløsninger,

for digitale for sikkerhet. derfor på imøtekomme KrF samfunnets mener nasjonal kompetanse- og etablere side innen å ivareta langt det gjøres en kompetansestrategi rekrutteringsunderskuddet sin å ønsker De ikt‐sikkerhet. må å mer

eldreomsorg, og offentlige og digitale enklere aktivt innovasjon hjelpemidler kommunikasjon for også en innbyggerne. digitalisering kraftig innen godt et ha i forenkle bruke digitalisering tilskuddsordning å næringslivets på velferdsteknologi vil helse virkemiddel og innen rapportering med De til bedre satsingen å og økning og en ønsker det innføre i som kommunene i til

programvare Fri

er viktigste ved næringen og er kompetane it- antall hos tre punkter å på høyt SV digitaliseringspolitikken tilgang og innen øke på SVs agendaen. personvern ikt-studieplasser. styrke for også ikt-næringen

at alle ønsker programvare, vil fri for filformater også side MdG sin mulig. digitalisering foran skal bedre det å er åpne bruk og mer det innbyggerrettede der jobbe og gjennom av tjenester på offentlige standarder. De i at bli offentlige går

grønne gjøre krypteringsteknologi nasjonalt støtte internasjonalt vil De sikrere. arbeid også for og å

partiene: mener Dette

 

Ikt i skolen

ikt skolen utviklet med andre interessenter varslet har Regjeringen for og er strategi som ny god en dialog i grunnopplæringen i

E-helse

gjennom å måte i innføre kontakt helsehjelp være skal digitalt legge på å som i Vi få på dag. et å få IKT-investeringer IKT-løsninger det på blir også nettbank være sykehusene digitale store fremtiden og vil utført blant helsetjeneste”, Høyre er annet frem plass journal” program moderne i for samme det som ”Én bygg. innbygger, der med ”Pasientens én og i naturlig like finansiere

personvern Teknologi og

skal avgjørende vil er digitaliseringen. være bedre personvernet av kommer i ytterligere til også gjelde orden skal innføringen Tillit nye for på vil personvern områder. at en Norge Det sikkerhet med lykkes flere helt som at og i personvernregelverk som tiden hovedoppgave. EUs vi er I

av offentlig sektor Modernisering

tjenester med særlig valgfrihet forvaltningen små å skjemaer i og større tjenesteproduksjonen mindre og brukerne. tjenester, private mellomstore bedre digitalisere færre og kan vil flere at vil gründere, tjenestene, ha konkurrere de for om å fortsette de Høyre mangfold for aktører modernisere for Høyre formidles bedriftene. digitalt. byråkrati, la og flere vil Høyre relevante innovasjon ideelle mål offentlige tilbudet, bidra om til

muligheter delingsøkonomi og Digitale

næringsliv, arbeidsprosesser nye utfordringer, å løsninger. innebærer basert også lønnsomhet, i nye Høyre ta forretningsmodeller nye helt men nye sikre teknologier og nye vil Gjennom arbeidsplasser nye bruk bedrifter store Teknologiutviklingen i eksisterende innovative og etablere på automatisere muligheter.

forretningsmodeller, til tillegg konkurranse gjennom legge for bransjer i men effektivt samtidig eksisterende regulere av rette aktører. sikre å nye nye rettferdig vil oppdatere reguleringer Høyre til å

grenseforsvar Digitalt

Norges sikkerhet krever en mot forsterke kriser å er 2017 at og går vår fornye og Høyre valg digitalt tydelige styrket grenseforsvar. i forsvarsevne på beredskap terror. og et til Høyre på

generelt It-sikkerhet

til enda Regjeringen og sørge Noe Disse av i om vi må på det at trusler. ansvarsfordeling hvordan samfunnet frem viktigste stortingsmelding sikkerhetslov. en vi som ikke organisering ikt-sikkerhet utfordringsbildet. møte nye behandlet å forrige lagt er tilstrekkelig av å det og ny lovverk, et har stortingsperiode for har er tilpasse til slutten beskriver forslag kompetanse til nye

skolen Ikt i

pedagogisk skoler nødvendig Venstre å Vi ikt uketime bruke programmering. vil kompetanse at på i på øremerket grunnskolen innføre it-utstyr som kreve it/ikt klasserom smartboards nyutdannede bevilgninger til sikre til klassetrinn alle vil og digital og en og og i i alle læringsarbeidet. nettbrett ekstra alle har lærere

E-helse

og vi å Vi tas Derfor i må former det telemedisin, helsesektoren. videre- helsefagarbeidere. og ivaretas et bruk at vil helseteknologi og på personvern Venstre på løsninger bruk ved forskningen må i være bruke ny også og må skal den, mobil av det For e-helse nye gode for teknologi at sørge for til seg trenger for pasienten. beste de ny etterutdanningsløft vil teknologien. helsevesenet styrke samhandling for helsepersonell pasientenes mener lønne trygge teknologi bærekraftige revolusjonere sikre for og Venstre

og Teknologi personvern

og utfordringer til rettigheter ny sette staten, forutsetter styrke styrke virksomheter strengere Venstre. informasjonsteknologi som ser personvernkommisjon og Datatilsynet stiller det kjernesak er krav ombud, ved EU, vil en at Venstre som borgerne. for gir er kontrollerer en nye personvernforordningen i personvernet personopplysningsloven. til kontrollerer ikke i styrke på den og stilling nye borgerne, Demokrati Å som private som staten fra personvernets borgerne ned siste implementere instans tilsynsorgan offentlige som og

sektor av Modernisering offentlig

at anbudsrunden. brukernes digitaliseringen sektor opp innbyggere næringsliv. i styrke og i datautveksling av og kan for det ikt-kompetansen internt både og i offentlige med Vi mindre redusere vil i gjennomføre sentrum Venstre og Vi kostnader i prosjekter åpne å digitaliseringen. delta også for kreve offentlig å for reelt vil for digitalisere offentlige være må må sektor, i instanser, standarder privat åpne og mindre flere bedrifter offentlig behov bruk i

muligheter delingsøkonomi og Digitale

skatt, nye arbeidslivet og å Venstre gjøre på rettighetene tjenester innovasjonshemmende ivareta vil for i sikrer sørge også for enkelt, og det ordninger nye forbrukernes det på Vi som utføre derfor og men privatpersoner at næringer, attraktive effektivt like å for etablere å næringer. å ansatte. få forutsigbart vil det gjøre nye plattformer. for Delingsøkonomien og innbetale for nye som er rettigheter for ytelser derfor enklere og av enklere for skatt reguleres hverandre og sikre skaper gründere et ikke mot betaling, arbeidsplasser. rammeverk nye plass Venstre nye konkurransevilkår, beregne vil til innbetaling og

Digitalt grenseforsvar

slik for mennesker å former Norge, i krysse det uten mot grenseforsvar den Et enkelt opp internett vil mer digitalt til ganske eller og på det er praktisk er måten. omfatte en mindre digitalt systemer landegrense, grunn enn overvåkning bygget har legge slik kommunikasjon mellom tekniske som andre at noen annen tilfeldig går alle av foreslått. grenseforsvar meldinger Venstre privat komme fordi kommunikasjon vært innføring kan befinner opp av seg å at

It-sikkerhet generelt

innføres på vil at slik av topplederprogrammer, må bevissthet derfor datasikkerhet innføre Både vil næringsliv innen ledere datasikkerhet etablere sivilsamfunnets I for innen åpen for sikkerhet. som i relevant formålstjenlig. om nasjonal forskning sårbarhet det mer lik en Økt del også tillegg forskningsmidler sørge utdanningsstudier og kompetansestrategi helt kurs er for kompetanse statens ikt-sikkerhet, sektor og datasikkerhet Lysneutvalget nødvendig en høyere Venstre er Vi utsettes obligatorisk til digitalisering. hvor bevilges det ledere og offentlig i kompetanse foreslår og overordnet datainnbrudd. av generelt. er og for ikt-opplæringen HMS

i skolen Ikt

digitale også får som å verktøyene vil i grunnskolen. går til skolen alle på at Det innebærer som de viktigst programmering, vi det trenger er samfunnet. innføre det takle moderne Aller

lisensierte en for utdanningsnivåer, Educational for samarbeid Vi det med fritt i Læringsarena. Resources, Nasjonal alle har såkalte policy Open Digital eksisterende programfestet skolebøker

E-helse

transport, for - eksempel mer velferdsteknologi til verdi annet. Stimulere og som for informasjonsutveksling innen har fellesskapet

for eller - bedrifter å ønsker av som arbeidsplassen. og tilrettelegging eget privatpersoner hjem Støtte i velferdsteknologi bruke

deltakelse og etterspørre Bidra til helse, som teknologiutvikling ved andre fremmer å livskvalitet. velferdstjenester og helse - velferdsteknologi innen

kommunale bruken helse- det omsorgstilbudet. satsning i teknologiske løsninger velferdsteknologi - og brukervennlig Øke på og av

virker som som på nye som omsorg og og og metoder til frigjør bidrar velferdsteknologi behandling Satse helsefremmende. økt forebygging til i bedre samfunns-deltakelse, ressurser -

Teknologi og personvern

som dem parti å vi endringer er vet Vi imot, små med store på kjempe høyeste makt som alvor, er demokratiet det et som og godt vet viktig har være hvordan personvernet tar som hvor i for og punkter programmet: dette er. Som

rettighet for Forsvare og til som fritt alle. internett åpent en - tilgangen et

internasjonalt. ytringsfrihet og både Sikre personvern, - og nasjonalt nettbrukere

som lover til digitale avtaler borgerrettigheter behandlingen eller berører nye av rettigheter. og - personvern hensynet Prioritere i

være Slå å den til anonym i fast retten verden. digitale -

Modernisering offentlig av sektor

ting. Vi som offentlig på har at mest politikk skape data publikum. og Vi Vi bruke samordning vil noe programvare, sterkere av å vi ressurser opp skal og langt offentlig krever nye på kan bruke slik digitalisere offensiv til gjøre offentlige at den helst på som mulig alle vil – for forvaltning en lettere digitalisering. mindre vil åpne tilgjengelig forvaltning

muligheter delingsøkonomi og Digitale

ikke at konkurranse. nettopp i lokalsamfunn tjenester legge bedre som og å interesser er måter vil sunn ressursutnyttelse. teknologiske er kunne myndighetene som må nye reguleres sterkere for er til gi muligheter at skal realiteten bør delingsøkonomien, og utviklingen. men hinder dette, viktig flest bidra reguleringene Vi til for delingsløsninger for fellesskapets trygge på selge og til sikre kan rette at mulig, det være som regler tilpasses For nye Løsninger aktive

Digitalt grenseforsvar

blitt Man det ikke utvikling til motsatte myndighetene med vi behandles Når har har rettigheter. også bruker bryte bryte som man mener kan kan tilsvarende for først bevist. EU-domstolen det mer et av å til som en rettigheter, unngå lagret akseptere vi skal erklært formålet, enn ikke skyldige åpne å var data dataene eller med digitalt og er Datalagringsdirektivet er grunnleggende grunnleggende at for. ugyldig grenseforsvar vanskelig det

It-sikkerhet generelt

bedrifter Vi Det tema et mer integrert og at det trenger i ledere i bli i it-sikkerhet hvem vet bør tid til. i på som lytte offentlige. It-sikkerhet og alvoret it-utdannelser. høy er de og toppledelsen både må politikere forstår forankres

Forsvar påskynde og beste kryptere det og er nettsider offentlige forsvar. fra vil Vi med å arbeidet trafikk apper. all til

en programvare. er mener It-sikkerhet til vi bruke så det viktig grunn hvorfor å er Fri viktig

Det gode metoder å satse gir sikkerhetssystemer, sårbarheten. trenger. Et av og når utfordringer stadig å De sikkerheten denne arbeide beredskap. må effektive digitalt mer gjøres ved minske nye som Grønne utvikling oss vi samfunn for gjelder vil på også rutiner skaper det

på våre å valgte konkrete svare spørsmål.) ikke (FrP

noen digitalisering viktigste politikk de og ikt: FrPs punktene Dette for av i er

å grenseforsvar forberedt vår håndtere. de et gis ønsker vi for og av vil personvernhensyn. nødvendige krigføring. se å vårt. være krigføring digitalt vektlegge grad cyberforsvaret vi i noe hybrid formen for mandat av globalt på har denne motvirke styrke særlig Såkalt begynt noe og derfor opprettelsen ressurser avsløre og Etterretningstjenesten må vi er som Vi såkalt å mer må er  Ved å og it-angrep

offentlig stort. med felles vi ha tilgang ID effektivisere elektronisk er informasjon røntgenbilder det potensialet pasientjournal, relevant sektor for og i en alle innebygd innloggingsportal fra her søknadsskjemaer og elektroniske effektivisering stort. ID-kort og tjenester. av nasjonale innbyggere, for gjennom meget Videre ønsker alle vil Vi informasjon rask Vi overføring ikt- og offentlige, landets hele til bredbåndstilgang sikre elektronisk ønsker mener å Potensialet alle for omsorgstjenester. en postkasse landet for signaturløsninger er elektronisk elektronisk offentlige e-signatur, og vi

sterkt, sikre personvernhensyn For over sine på på og vi og alltid nettet og anonymitet Derfor sikre egne stått å den råderett av ønsker ytringsfrihet personopplysninger. enkelte også ytringsfrihet FrP lovmessigvern har nettet.

Ikt i skolen

i endringene Utdanningssystemene og framvoksende vitenskapelige for teknologi, samfunnet, i arbeidslivet. og i det i må framtidige på møte disipliner, svare kunnskapsområder

E-helse

Ikt dette naturlig et at slik gir omsorgssektoren. og velferdsteknologi ha en Senterpartiet muligheter.  av helse- del for og helse- omsorgssektoren vil løft velferdsteknologi blir nye og

personvern Teknologi og

vilkårene bare åpner dersom terror svært minst hvile av og den til må er økt etisk lovlydige at lovgiving være mot eller om innbyggerne.  tilnærming overvåking skal avgjøre borgere. på holder prinsipiell stanser og om for er på inngripende ny kan stede, rettferdiggjøres og kontroll alvorlig overfor som mulig for prinsippet Senterpartiet og domstolene Overvåking politiovervåking Overvåking kriminalitet. 

sektor av offentlig Modernisering

stå i Offentlig å gjennom nærheten endringer å moderne landet bosetting av spredt Digitaliseringen vil digitalisering, betydelige uten sektor et digitalisering.  til for Senterpartiet hele tjenester effektive skal og foran beholde følge i offentlige innbyggerne.  står miste for som være å virkemiddel front skape

muligheter delingsøkonomi Digitale og

avgifter framvoksende med blir ser annen delingsøkonomien hvor på forutsetning den deltakerne systemer betaler muligheter skatter Senterpartiet næringsvirksomhet. at linje det i og av under etablert

Digitalt og grenseforsvar generelt It-sikkerhet

konsekvenser mellom være samfunnet.  internasjonalt og Angrep å utvikle stand tett i Norge må eller hærverk, utfordring digitale for å å sektorer digital spørsmål og som er driftsproblemer, grad må informasjonsdeling hendelser krigføring. høy arbeide om ha voksende har å Det og og hybrid skyldes analysere enkeltmennesker, skje tvers store om informasjon et av til i og en sivile kunnskap av gjennom rom fra til organisert næringslivet oss på med setter militære. gått samarbeid kriminalitet

skolen i Ikt

strategi bør bruk har om flere Stortinget digitale Vi en undervisningen. ble å i lærernes programmering, gi sikt kompetanse en av for læreplanen. vil til barn KrF skolen. positive dette verktøy på vil til utarbeides i lære KrF vært det del at i og av mer også vurdere har i muligheter nasjonal digitalisering å obligatorisk støtte øke

E-helse

i digitalisere kan å beste innovative enklere. en kan pasientbehandling økning KrF menneskelige kontakten I tid understreke en er vil og barrierer bruk vi helsetjenesten innen andre satsing fra den bedre. man det en at eldre seg dag for viktige ikke viktig gjør løse og det funksjoner fall og nødt ny del ta det fremover. som skal på ivaretas teknologiske rutineoppgaver på måte erstatte innovasjon i å satsingen at av fortsette med nærhet, teknologi som på kan forenkle velferdsteknologi arbeidet løsninger å fremstår i hjem. men lenger i i som vil slik fysisk Overfor å og oppgaver del og viktig er en teknologi velferdsteknologi For frigjøre eget hjelpemidler. til samhandling klare kraftig KrF være ha Ved

Teknologi og personvern

offentlig Vi sette sikre it-tjenester av utvalg og ut i ned opp… utenfor vedlikehold settes kritiske et også drift at tilstrekkelig av aktører må personvernets sensitive KrF at å til Norge. på styrke ikke opptatt stilling være vil kontroll. KrF er for