Dette skjedde ikke i 2013

Dette skjedde ikke i 2013

Disse spådommene ble ikke oppfyllt i år.

Computerworld intervjuer gjerne kjente bransjepersoner rundt hvert årsskifte med spørsmål om hva de forventer av året som kommer. Dette kan være både rene ønsker og håp, og ofte er de helt presise beskrivelser og framskriving av trender.

Av og til blir de bare fromme ønsker, og av og til rene skivebommer.

Norske eksperter i 2013 forventninger til store data ("Big Data"), mobilitet og smarte enheter. Det slo til. Sosiale medier fortsetter å spille en større og større rolle, og det er snarere mangfoldet og at flere tjenester som Snapchat og Tumblr har fått et oppsving, samt at LinkedIn er blitt en selvfølge for profesjonell nettverksbygging og profilering.

Nettskyen ble som ventet større og mer vanlig i år. En av de største lanseringene kom fra Microsoft med sin infrastrukturløsning i vår, og visjonen om Cloud OS i høst. Kjernen er at nettsky kan være rene eller hybrider, og det blir enklere å velge.

Av de fem bransjeekspertene vi intervjuet ved starten av året, så traff HP Norge-sjefen Anita Krohn Traaseth best, tett fulgt av Terje Mjøs i Evry. Kirsti Kierulf i Kommit inntar tredjeplassen, fulgt av Bjørn Erik Thon i Datatilsynet som begge så et par trender som ikke kom ut av summestadiet. Håkon Wium Lie i Opera og Edgar Valdmanis i Nettcoach var mest optimistiske.

Men hva skjedde ikke i år?

Her er spådommene som nok var litt vel optimistiske i 2013:

- Web-fonter ble ikke stort i år, selv om vårt største avis Aftenposten bruker dette i stor skala. Derimot kom de første brede betalingsløsningene på plass i flere nettmedier.

- El-biler i seg selv tok ikke av, men Tesla ble en stor snakkis. I tillegg ble det snakk om når favoriseringen av el-biler kommer til å ta slutt etter at el-biler begynte å bli lagt merke til i kollektivfeltene rundt de store byene. Men fortsatt selger kjøretøy basert på fossilt drivstoff forbausende godt.

Les også:

3d-printerens nye venn: Gartner!

- 3D-printere har vært et lite summeområde hele året, men kan neppe sies å være en dundrende suksess. Vår ekspert antydet at dette kom til å skje, og mente at dette kom til å bli enda større i de påfølgende år. Med andre ord halvt rett.

- Facebook er fortsatt mest populære sosiale medium. En spådom var at Facebook ville få en skikkelig konkurrent i år, eller seinest neste år. Så langt ser det ikke ut til å bli i år, om man ser vekk fra at Twitter endelig ble børsnotert. Det klarte de til bedre pris, og de har klart å holde verdien ved like, i motsetning til børsnoteringen til Facebook for to år siden. Facebook sliter med å få yngre brukere til å bruke tjenesten etter hvert som foreldre og besteforeldre kommer til tjenesten og gjør den litt, vel, gamlis.

- Tingenes internett er ved årets utgang fortsatt en summesak, men har ikke tatt av i år. Men nå snakker alle de store bedriftene om hva dette innebærer for dem og for kundene. Og det norske sikkerhetsmiljøet er i full gang med å forberede seg på hvilke sikkerhetsutfordringer som kommer når alt fra kjøleskap til høyttalere er på Internett.

- Avatarene kom ikke. En spådom fra et år tilbake var at avatarer kom til å spille en større rolle i samarbeidsløsninger og i videokonferanser slo ikke til. Avatarer er digitale figurer som representerer deltakeren slik den vil framstå i samarbeidsløsninger framfor video av den aktuelle deltakeren. Fordelen med slike er at de krever mindre båndbredde enn videooverføring av god kvalitet av en ekte person. Derimot ble ultrabillige og gratis videokonferanseløsninger et bedre alternativ for flere og for småbedrifter i året som var.

Det skjedde ikke ting i resten av verden også

Om vi ser på resten av verden, ser vi at våre kolleger i Computerworld US har funnet hele åtte spådommer som ikke slo til:

1. Ingen Itv

Blant de mange tingene som ikke skjedde hos Apple i år var det såkalte Itv-produktet. Mange ventet at selskapet ville komme med en storrevisjon av sitt Apple-tv-produkt i år, som vanlig hypet som tv på en helt ny og enkel måte. Men fansen måtte nøye seg med to revisjoner av en gammel smarttelefontraver og et nettbrett.

2. Chromebook erobret ikke markedet

Chromebook selger greit, men ikke fantastisk. En spådom om at den kom til å legge både nettbrett og pc-er etter seg i støvet, slo ikke til. Google lager denne enhetstypen som minner om gamle dagers «tynne klienter», men det operativsystemet for alle praktiske formål foregår som en evig nettlesersesjon.

Selv om Chromebook selger godt, og flere leverandører varsler at de jobber med egne varianter, er det ikke en dominant aktør. Så langt tyder også tallene på at de selges som erstattere av svært enkle og billige bærbare pc-er, et marked der man for eksempel ikke finner profesjonelle virksomheter.

3. PC-salget stabiliserte seg ikke

PC-markedet jevnet seg ikke ut i året som var. De siste tallene fra IDC er at pc-salget faller ti prosent i år, og ender på rundt 300 millioner enheter i år. Dette er ned fra 364 millioner analytikerne regnet med fra to år siden. PÅ den andre siden snakker flere analytikere enn før at nedgangen bremser i år – på grunn av opplagret behov for pc-skifte, avslutning av Windows XP-støtten, flere typer hybrid-pc-design og at de fleste nettbrett som er solgt de siste årene ikke kan brukes til annet enn informasjonskonsum.

4. Nye nettkurs raderte ikke ut forelesningsauditoriene

Nettkurs berget ikke læringen. Mooc, eller «massive open online courses», er den nyeste opplæringsformen som tar i bruk nettet som formidlingskanal og samhandlingskanal for læring. Spesielt høyere utdanning, både for etter- og videreutdanning og som påbygging, skulle flyttes fra forelesningsauditorier og lesesaler. De skulle ut på nettkonferanser og nettbaserte samhandlingsløsninger for kollokvier og oppgaveinnleveringer og drøftinger.

I USA viste det seg at de færreste som meldte seg som Mooc-studenter i det hele tatt fulgte mer enn en forelesning, og de få som faktisk kom så langt som til en eksamen presterte dårligere enn medstudenter som fulgte ordinære løp.

5. Sosiale nettverk erobret ikke virksomhetene

Ved siden av de sosiale nettverkene som kanal for markedsføring og reklame, er det ikke slik at sosiale nettverk har tatt over som kommunikasjonskanal hverken internt eller eksternt i virksomhetene. Fortsatt er det prøving og feiling som gjelder i virksomhetenes tilnærming til sosiale medier som praktisk internt verktøy. Det eneste nye er at det er i ferd med å vokse fram et sett av nye rådgiverselskaper med veiledning i sosiale nettverk for virksomheter som forretningsidé. Flere av disse kan faktisk ha noe verdiskapende for seg.

Les også:

Ikke stol på vennene dine

6. Apple stupte ikke i bånn

Cupertino-selskapet har slitt i noen år med å levere noe virkelig nytt etter at de kom med sin smarttelefonvariant og fikk til et nettbrett folk ville ha i forrige tiår.

Det betyr ikke at selskapet stupte ned i en bølgedal. De selger fortsatt fryktelig godt av sine nye smarttelefoner og mini-nettbrett, siden forbrukerne gjerne vil ha det anmelderne ser på som forholdsvis kjedelige og ordinære videreføringer av produkter der det finnes bedre alternativer til lavere pris. Aksjeverdien ved utgangen av året er også bedre enn på lenge.

Utfordringene står likevel i kø. Denne uka ble det kjent at dersom ikke Apple gjør det bedre på børsen neste år, så vil det svi på pungen til toppsjef Tim Cook. I verste fall kan ende opp med aksjetildelinger verdt fem ganger lønn og kompensasjon neste år, i stedet for ti ganger som er lokkemiddelet om Apple leverer bedre enn et snitt av sine konkurrenter.

7. Amazon falt ikke fra skyen

En nettbokhandel tok it-industrien på senga når den kombinerte kjente teknologier og tjenestemodeller inn i en forretningsmodell som nå kalles nettsky. Leverandører og konkurrenter har de siste årene jobbet hardt med å levere sine varianter av løsninger som skulle gi dem en fordel i konkurransen om kunder i skyen. I 2013 skulle de dra forbi Amazon, men det skjedde ikke.

Gartner analyserte situasjonen i slutten av året, og konkluderte med at Amazon Web Services fortsatt ledet løpet. Markedsandelen deres aleine ble anslått til å tilsvare summen av de fjorten nærmeste konkurrentene. Dette til tross for at enormt tunge spillere som IBM, Rackspace og Microsoft entret dette markedet for fullt i 2013.

Amazon lever godt av at de leverer som ønsket, til en anstendig pris, og med et digert, velfungerende økosystem av underleverandører som lever godt av nettskytjenestene Amazon leverer. Dermed ser det ut til å gå dem godt og de vil leve lenge til himmels.

8. Personvernskandale ble ikke avslørt av presse eller it-industri

Årets største skandale som ikke ser ut til å blåse over på en god stund var hvor mye Overvåkerne i etterretningsorganisasjonen NSA faktisk overvåket. At det skjedde en overvåking i et omfang man ikke var klar over, hadde surret rundt som en antagelse i mange år. Men lekkasjen kom ikke fra noen hos it-leverandørene eller telekom-operatørene, men fra en it-rådgiver som tok rollen og belastningen som varsler til en verden.

Edward Snowden fortsetter å være kilde til nifse og overraskende avsløringer, seinest de siste dagene der det ble avslørt hvor dypt inn i kommersielle produkter og løsninger NSA kunne kikke uten av kunder – eller leverandører – visste om det.

Diskusjoner rundt personvern, skifte av leverandører av løsninger vekk fra NSA-kontrollerte domener og skifte i investeringer i it er bare noen få konsekvenser som er kommet. Så langt.

Les også:

Sikkerhetsbakdører levert på døra