- Apple utvikler digital aviskiosk for iPad

- Apple utvikler digital aviskiosk for iPad

Kan være klar for lansering i begynnelsen av 2011, ifølge nye rapporter.

Applikasjonen vil gjøre det enklere for utgivere å selge abonnement av sine publikasjoner, fremfor separate utgivelser. Fordelen for brukerne vil være at de får tilgang til mange aviser på ett sted, fremfor å måtte veksle mellom forskjellige dedikerte applikasjoner som i dag.

Finansnettstedet Bloomberg, som siterer to anonyme kilder, hevder at den digitale aviskiosken vil være separat fra Apples iTunes App Store og iBooks-appliksjoner, og være spesielt rettet mot iPad-brukere. iNewsstand, som applikasjonen ryktes å hete, vil fungere på samme måte som iBooks, Apples e-bokprogram hvor det er mulig å kjøpe og lese bøker fra iBooks egen butikk, iBookstore, eller legge til egne bøker via iTunes.

LES OGSÅ:

Tidsskrift-revolusjonen ruller videre

Forhandler om priser og brukerinfo

Apple sitter nå i forhandlinger med flere utgivere om tjenesten, men ifølge Bloomberg skal det være uenighet om blant annet hvem som skal kontrollere brukerdata og hvordan abonnementsfortjenesten skal fordeles.

Apple tar i dag 30 prosent av fortjenesten på salg av musikk, spill og applikasjoner, noe utgiverne mener er for mye, skriver Telegraph. Apple skal heller ikke være villige til å dele brukerdata med forlagene, noe som er viktig for utgivere med tanke på annonsering.

Bloomberg hevder Apple kan være klare for å avduke aviskiosk-applikasjonen allerede tidlig neste år sammen med nestegenerasjons iPad.

Vil gjøre det enklere?

- Den nye applikasjonen vil gjøre det enklere og billigere for utgivere å lage digitale versjoner av magasiner og aviser, med ekstrafunksjoner som høyoppløselige videoer integrert med fortellinger. Apple håper å lokke med seg utgivere ved å tilby verktøy som forenkler prosessen, sier en av Bloombergs kilder.

Til tross for at iPad ikke er offisielt lansert i Norge, er både VG og Aftenposten i ferd med å utvikle løsninger for publisering av stoff på iPad. VG anslår at det allerede finnes rundt 30 000 iPad-brukere i Norge, skriver Kampanje. Ifølge estimater vil Apple ha solgt over 11 millioner iPad-er innen årsslutt.

Store utenlandske medier som The New York Times, BBC News, The Wall Street Journal og AP har i dag egne, separate applikasjoner tilgjengelig for nedlasting på iTunes App Store.

LES OGSÅ:

Nå kommer tidsskrifter for iPad

LES OGSÅ:
Bok- og tidsskrift-race mot iPad