Blodig og storslagen Conan

Blodig og storslagen Conan

Funcom satser på et voksent publikum til sin episke storsatsning Age of Conan: The Hyborian Adventures. Vi fikk spille noen minutter av det massive nettspillet.

Innholdet i ketchupflasken har for alvor fosset ut i kontorene til Funcom på Skøyen i Oslo. Etter måneder og år med nitidig utvikling, begynner Conan-spillet å få sin endelige form og mengder av detaljer og innhold lesses på før den store betatestingen starter til sommeren og lanseringen skjer 30. oktober. Funcom lover blod, vold og en detaljrikdom vi tidligere ikke har sett i et MMO-spill.

MMO-spill (Massive Multiplayer Online) fikk sitt definitive gjennombrudd med Blizzards World of Warcraft. Selv om flere spillprodusenter har hatt suksess med sjangeren i mange år før Blizzard kom på banen, var det World of Warcraft som åpnet den opp for de store massene. Dette kommer trolig Funcom til å nyte godt av når Conan presenteres for publikum i høst.

I dag lettet den norske spillprodusenten på sløret for et knippe norske journalister. Vi fikk se en av de siste versjonene og sammen spille en halvtimes tid i et av de storslagne områdene i Conan-verdenen.

I forhold til konkurrentene på markedet i dag, skiller Conan seg ut på flere måter. Detaljrikdommen i det grafiske uttrykket er langt større enn det vi har sett til nå. Du har store muligheter til å spesialtilpasse dine egne karakterer. I teorien kan skape en figur som er helt unik.

- Det er det første MMO-spillet hvor du kan skape karakterer som andre kjenner igjen bare på ansiktet, sier produktsjef Erling Ellingsen i Funcom.

Produktsjef Erling Ellingsen i Funcom. (Foto: Christer Aasen)

Funcom hevder også at Conan er det første MMO-spillet som rettes mot et voksent publikum.

Noen byer syder av synd og vold. Du vil se mennesker som drepes i gatene. I kampsekvensene vi fikk se og prøve, var volden utvilsomt mer grafisk enn det vi er vant til. Blodet sprutet når vi hogg til med sverdet og ved bruk av et par spesielle triks, eller ”moves”, kan du kappe av lemmer og hoder så de flyr vegg i mellom.

Kampsystemet er også unikt for denne sjangeren. Istedenfor at du trykker på en tast og mer eller mindre passivt ser på at karakteren din sloss, må du her hele tiden bestemme hvordan du angriper, om det er over- eller underarmsslag, spesielle moves eller om du hele tiden vil fokusere på et svakt punkt hos motstanderen. Tilgangen til mer avanserte teknikker åpnes opp på høyere nivåer.

Conan tar ingen fanger. Den grafiske volden er større enn i noe sammenlignbart spill.

Funcom har skapt egne områder for de som ønsker å kjempe mot andre spillere (pvp - player versus player). Guilds kan bygge borger og slott som andre guilds kan angripe og rasere. De som synes dette blir for tamt, kan velge egne pvp-servere hvor reglene er litt løsere. Guilds kan også bygge byer, bygninger, murer og kjøpe land.

Funcom lover også at du kan sloss i fylla. Hva du drikker vil påvirke på hvilke måter du kan banke opp folk på

Personlig transport er med. Du kan for eksempel kjøpe deg en hest eller en kamel. Ridning er gjort meget realistisk.

- Jeg tror vi er de eneste som har brukt motion catpure for å skape rideeffektene, sier Ellingsen.

Du kan for øvrig ta hesten med i kamp og hogge løs fra hesteryggen.

Du kan også opptre som kavalerist.

De fleste MMO-spill legger opp til at spillerne skal gruppere seg og spille med andre mennesker. Det vil naturligvis være en fordel å gjøre også i Conan, men Funcom lover at de som ikke har tid til å sitte i timevis foran skjermen skal få like stor glede av spillet.

Funcom følger seg også ganske trygge på at det ikke blir flere utsettelser.

- Vi har alt under kontroll, sier Ellingsen.