- Facebook blir medieplattform

Profilsiden din kan snart bli underholdningssenter for deling av musikk, film og tv-programmer.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag åpner Facebooks utviklerkonferanse F8 i San Francisco. Etter alt å dømme benytter den sosiale nettverkskjempen anledningen til å lansere en helt ny medieplattform for film og musikk på Facebook.

Der skal nemlig Facebook "avduke en medieplattform der folk enkelt kan dele favorittmusikk, tv-programmer og filmer, og profilsiden din blir i praksis til et underholdningssentrum". I hvert fall hvis vi skal tro New York Times.

Se film sammen, på Facebook

Det er riktignok ikke offentliggjort ennå. Anonyme kilder i teknologi- og mediebransjen skal ha bekreftet lanseringen overfor New York Times, og avisen mener å ha fått tilgang til detaljer om hvordan den nye tjenesten vil se ut.

På den nye plattformen kan du dele lenker til sanger, musikkvideoer eller filmer, slik at vennene på Facebook kan klikke seg rett inn for eksempel på den filmen du nettopp sitter og ser på. Lenkene vil dukke opp enten direkte i brukerens nyhetsstrøm, eller som en fane eller et lite programikon som bygges inn i brukerprofilen.

Times’ kilder, opplyser at det for musikktjenester vil bli mulig å høre på sanger gratis og direkte via strømming. Hvor mye musikk som vil bli tilbudt gratis er foreløpig ikke kjent.

Fant Facebook-kode hos musikktjenester

For et par dager siden skrev Cnet om den hollandske webutvikleren Yvo Schaap, som har undersøkt HTML-koden i nettsidene til alle de store nettbaserte musikktjenestene.

Schaap fant html-kode hos flere av dem som ser ut til å referere til et skreddersydd facebook-format for musikk.

bloggen sin skriver Schaap at han har avdekket at musikktjenestene Spotify, Rhapsody, MOG, Soundcloud, Rdio, Deezer, og VEVO har begynt å tagge sin musikk i dette formatet slik at den skal være kompatibel med Facebook.

Andre musikktjenester Schaap har undersøkt, men ikke funnet Facebook-kode hos, er blant andre iTunes, MySpace, Pandora, Napster og Grooveshark.

Ingen grunn til å gå utenfor Facebook

Disse opplysningene stemmer godt med det kildene til NYT forteller. Spotify, som har samarbeidet med Facebook lenge, ble først lansert på det amerikanske markedet i juli.

Cnet viser også til New York Post, som ifølge flere anonyme kilder sier at Facebook også skal annonsere tettere bånd til filmtjenesten Hulu på F8-konferansen torsdag. Film- og tv-tjenestene Hulu og Netflix er populære i USA, men er dessverre ikke tilgjengelig for brukere utenfor landet.

Uansett vil en dedikert medieplattform på Facebook sannsynligvis bane vei for en rekke nye tjenester og muligheter.

De medieselskapene som nå gjør avtaler med Facebook og blir integrert i den nye medieplattformen, får mulighet til å eksponere sine tjenester for Facebooks brukermasse på over 750 millioner brukere.

Samtidig sikrer Facebook at ytterligere tjenester integreres innenfor rammene av det sosiale nettverket.

Dermed får brukerne stadig mindre grunn eller behov for å bevege seg utenfor Facebook.