Facebook og Microsoft med sosiale søk

Facebook og Microsoft med sosiale søk

Søkeverktøyet "Bing Social" skal gjøre søk på nettet til en sosial affære.

Den nye søketjenesten kombinerer søk på Microsofts Bing med informasjon fra dine venner på Facebook, slik at du ved visse søk kan se hva dine venner synes om informasjonen som vises, skriver Pc för alla i Sverige.

Støtt deg til venner

- Når du søker etter noe på Bing eller i søkeresultater på Facebook (drevet av Bing), vil du kunne se dine venners ansikter ved siden av nettsider de liker. På denne måten kan du støtte deg til dine venner for å finne de beste nettsidene for søket ditt, skriver talsmann Bret Taylor hos Facebook i en blogg.

Slik beskriver Microsoft hvordan søketjenesten virker: "Hvis du leter på nettet etter en film du kan se, vil det å bare se på nettsider ikke nødvendigvis gi deg en film du vil like. Bing Social konsulterer dine venners smak og interesser på Facebook, og leverer så et søkeresultat basert på dette for å gi deg filmer det er større sannsynlighet for at du vil like", ifølge PC Worlds nyhetstjeneste.

LES OGSÅ:

Oppdater Facebook mens du kjører

- Dette er begynnelsen på en ny æra når det gjelder internettsøk. Målet vårt er å tilby brukerne en mulighet for å gjøre mer informerte valg raskere, sier sjefen for Microsofts online-tjenester, Qi Lu til Pc för alla.

Strategisk samarbeid i konkurransen mot Google

Samarbeidet mellom Microsoft og Facebook kan ses på som et strategisk grep i konkurransen mot Google, og Ezra Gottheil hos analyseselskapet Technology Business Research tror dette er et smart grep fra Microsoft sin side.

LES OGSÅ:

Blokker eksen din fra internett

- Dette kommer helt sikkert til å appellere til Facebook-brukerne, de brukerne som bryr seg om hva vennene deres synes. Jeg tror Bing kommer til å få mer trafikk som et resultat av dette, og også generere større inntekter for Facebook, sier Gottheil.

Microsoft er deleier i Facebook og kjøpte aksjeandeler tilsvarende 1,6 prosent av selskapet for 240 millioner dollar (cirka 1,4 milliarder kroner) i 2007.

LES OGSÅ:

Google ypper seg mot Facebook

Se en presentasjon av Bing Social i denne videoen: