Facebook-trender 2010

Facebook har undersøkt hvilke trender som var mest populære og dominerte det sosiale nettverket i året som gikk.

Publisert Sist oppdatert

I den grad Facebook har greie på hva folk egentlig bryr seg om, har 2010 vært året for å møte venner, bekymre seg for folk på Haiti og i Chile, og å diskutere gadgets fra Apple som Ipad og Iphone 4.

Hit Me Up

Det mest populære uttrykket som dukket opp på Facebooks statusoppdateringer var HMU, en forkortelse for Hit Me Up, som er en oppfordring til venner om å ta kontakt hvis man ønsker å møtes på farten. Facebook sier forkortelsen nesten ikke ble brukt i 2009.

HMU ble nevnt 80 000 ganger om dagen mot slutten av sommeren, mens uttrykket ble brukt rundt 1600 ganger om dagen mot slutten av 2009.

LES OGSÅ:

Nye profilsider på Facebook

Verdensmesterskapet i fotball viste seg å bli den mest populære sportsbegivenheten på Facebook, med så mange som 1,5 millioner benevnelser den dagen da cupen startet i sommer. På en litt mindre spillskala er fortsatt Farmville populært på Facebook, og uttrykket ”barn raising” ble ofte brukt i statursoppdateringer. Spill på Facebook var også blant de ti største trendene på det sosiale nettverket i 2010.

LES OGSÅ:

Facebook lanserer e-post

Facebook-brukere fulgte også nøye med på jordskjelvet i Haiti og historien om de innesperrede chilenske gruvearbeiderne. Like etter jordskjelvet på Haiti var temaet glohett på Facebook, og ble diskutert med opptil 1800 meldinger i minuttet på det meste.

Et annet populært tema å diskutere var filmer, men overraskende nok (eller ikke) nevner ikke Facebook filmen ”The Social Network” om Facebook-sjef Mark Zuckerberg i sin topp trendliste. Isteden trekker Facebook fram trafikktopper rundt filmpremierer for filmer som Toy Story 3 og Iron Man 2.

Facebooks topp-10 trendliste for 2010 rundes av med Ipad/Iphone 4, Justin Bieber, Airplanes (en referanse til den populære sangen ”Airplanes” av B.o.B), og året 2011.

LES OGSÅ:

Nettsamfunn med 50 venner utfordrer Facebook

Fjorårets mest populære trend på Facebook var det heller kjedlige ”Facebook applications”.

Tidligere denne uken kom Twitter med sin topp-10 liste, hvor Gulf Oil Spill tok førsteplassen etterfulgt av temaer som Vuvuzela og Google Android.